2.5.2022

Kesärengastesti: halparenkaalla ei pääse nauttimaan huippuominaisuuksista

Moottorin kesärengastesti

Moottorin kesärengastestissä tarkkailun alla olivat hinta, laatu ja koko. Testasimme kolme eri kokoista rengasta kahdessa eri hintaluokassa.

Testin edellisessä osassa käsittelyssä olivat ominaisuudet märällä kelillä. Tämä erotteli testin renkaat kahteen kategoriaan: ei koon, vaan valmistajan perusteella. Testin selkeä menestyjä oli Michelin ja peräpäätä piteli Star Performer.

Tällä kertaa testissä keskityttiin kuiviin ajo-olosuhteisiin, rengasmelun ja ajomukavuuteen. Mukana olivat suorituskykyä lupaavat Michelin Pilot Sport 4 ja Star Performer UHP -renkaat 17-, 18- ja 19-tuumaisina.

Arvostelimme renkaiden mukavuutta sekä suomalaisella maantiellä että espanjalaisen rengastestikeskuksen tätä tarkoitusta varten rakennetulla ”mukavuusradalla”, joka sisältää erityyppisiä tienpintoja sekä epätasaisuuksia.

Mukavuudessa kärkeen kiilaavat ilmatilaltaan suurimmat eli 17-tuumaiset renkaat. Star Performer suodattaa terävimmät epätasaisuudet parhaiten ja muuttaa ääntään vähiten asfalttilaadun mukaan. Michelinin 17-tuumaisen mukavuus puolestaan on isommissa ärsykkeissä kärkitasoa, mutta mukulakivillä ja epätasaisella tienpinnalla rengas jää Star Performerin mukavuudesta.

Suurin Star Performer jää mukavuudessa hännille. Se löytää epätasaisuudet helpoiten, yksittäiset epätasaisuudet tulevat kovimpina tärähdyksinä läpi ja äänikin on voimakkaan kumahtava. 19 tuuman Michelin on sekin varsin kova, mutta kyyti on hallitumpaa ja rengas onnistuu suodattamaan epätasaisuuksia paremmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Star Performer yllättää melutasolla

Melutasoltaan 17-tuumainen Star Performer on korvalle helppo. Äänimaailma on varsin tavanomaista rengasääntä, jonka taajuus vaeltaa vain vähän. 17 tuuman Michelin pitää vastaavasti vähän selkeämpää matalaa ääntä, mutta taajuus ei vaella.

Kaarreajon tarkkuudessa ei testirenkaiden kesken synny pahemmin eroa. Kaikki pysyvät tasasäteisessä kaarteessa halutulla ajolinjalla, kun ohjauskulmaa ei muuteta. Muutoin ohjauksissa on kuusikon kesken suuri skaala.

Star Performerien ohjaustuntuma jättää varsin paljon toivomisen varaa. 17- ja 18-tuumaisissa esiintyy ohjauksen keskialueella pientä väljyyttä. Renkaat eivät varsinaisesti myöhästy ohjausliikkeestä, mutta eivät myöskään reagoi terävästi.

Ääritilannekäytös punnittiin väistökokeilla 100 ja 120 km/h -nopeuksissa. 18-tuumainen on Michelin-kolmikon suvereenein. Se asettuu väistön jälkeen harvinaisen pitävästi takaisin omalle kaistalle – niin loivilla kuin jyrkilläkin ohjausliikkeillä, nopeudesta riippumatta. Myös 17-tuumainen Michelin käyttäytyy hienosti.

Star Performereilla väistökoe tuotti huomattavasti enemmän vaikeuksia. Parhaiten käyttäytyvässä 17-tuumaisessa esiintyy asettumisvaiheessa joustoa jo 100 km/h -nopeudessa loivilla ohjausliikkeillä. Jyrkillä ohjausliikkeillä perä ei enää asetu ilman vastaohjausta.

Vierintävastuskokeiden tulokset voi kääntää suoraan kulutuslukemiksi. Kuusikon kesken eroa oli harvinaisen vähän. Jos auto esimerkiksi kuluttaa pienimmän vierinvastuksen omaavalla renkaalla (19 tuuman Michelin) 7,0 l/100 km, suurimman vierinvastuksen renkaalla (17 tuuman Star Performer) kulutus on 7,06 l/100 km. Tällaisella erolla ei ole kovinkaan suurta käytännön merkitystä.

Rengastesti Espanja 2022

Kalliimpi on hintansa väärti

Koko vaikutti renkaiden ominaisuuksiin, mutta vielä isommat erot muodostuivat rengasmerkeistä. Star Performerit jäivät Michelineille käytännössä kaikissa ajettavuuteen liittyvissä osakokeissa. Kulutuksessa, melussa ja mukavuudessa oli sen sijaan tasaisempaa.

Ajamisen hauskuus ja sporttinen fiilis ovat nyt testattujen renkaiden ydinosaamisaluetta: parhaimmillaan näillä eväillä voi parantaa vaikkapa auton heikkoa ohjaustuntoa. Michelinit täyttivät odotukset – ne ovat suorituskykyisiä, minkä myös tuntee ratin takana.

19-tuumainen Star Performer on suorituskykymielessä selvästi kiinalaiskolmikon paras, mutta käytännössä ihan perusrenkaidenkin joukosta löytyy etevämpää ohjaustuntoa ja -tarkkuutta.

Kesärengastestimme tuloksiin voit tutustua tarkemmin Moottori-lehden numerossa 5/2022.

Teksti: Tuomas Rajala ja Juuso Kallioinen Kuvat: Timo Villanen Testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat