13.5.2023

Keskimoottorisaagan kulminaatiopisteessä – Porsche 718 Spyder RS nostaa Boxsterin divariluokitusta

Porschen täytyi suunnitella Boxsterin katto uusiksi, jotta Cayman GT4 RS:n sisarpuoli saisi riittävästi ilmaa sisuksiinsa.

Jos Spyder RS:ää verrataan koko 718-malliston suorituskykykuningattareen, puolitoista vuotta sitten lanseerattuun 718 Cayman GT4 RS:ään, on Spyderissä elämä on pyörinyt erityisen paljon katon ympärillä.

GT4 RS:n 4,0-litrainen, vapaastihengittävä, 9 000 rpm kiertävä bokserikuutonen tuottaa Spyderissäkin tasan 500 hevosvoimaa - 368 kilowattia. Vastaaviin lukemiin päästäkseen täytyy kiivetä 911-mallistoakin reippaasti ylöspäin.

Keskelle sijoitettu ahtamaton voimanpesä tarvitsee ylimääräisiä hengitysteitä, ja Caymanissa tämä on toteutettu takasivuikkuna-aukkojen kautta. Avomallissa näin ei voi tehdä, joten Spyderin kattojärjestelyt ovat menneet monelta osin uusiksi.

Spyderissä suunnilleen Caymanin takasivuikkunoiden kohdalla on havaittavissa kaksi hiilikuituista ilmanottoaukkoa. Niiden on tietenkin pysyttävä avoinna, vaikka kangaskatto olisi ylhäällä, ja tavallisen Spyderin kangaskatto kiinnittyisi paikalleen juuri niiden kohdalla. Näinpä Spyder RS:n katto ripustetaan paikalleen uudella konstilla, ja ratkaisu säästää myös painossa.

Kangaskatto löytyy irtonaisena ja litistettynä moottorikuvun alta istuinten takaa. Se kiinnitetään ensin tuulilasin yläreunaan, sitten istuinkaariin, ja lopuksi liepeet pingotetaan sivuilmanottokanavista löytyviin kiinnityksiin.

Mikäli omalla Spyder RS:llään haluaa lähteä cruisailemaan viileämmällä ilmalla tai vaikka kevyessä kesäsateessa, voi takalasin jättää kotiin, jolloin osa avoauton tunnelmasta säilyy. Ratkaisu on tuttu päiväveneiden maailmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähettää kahta signaalia

718 Cayman GT4 RS:n painopiste on suoranaisesti rata-ajossa, ja onhan kovakattomalli kellottanut mallihistorian nopeimman ajan Nürburgringin Nordschleifella, 7 minuuttia, 9 sekuntia ja 3 kymmennystä. Voisi kuvitella, että saman voimalinjan, keulan ja värikuosin yhdistelmällä myös Spyderistä olisi tehty vastaavanlainen.

Näin ei kuitenkaan aivan ole. Avomalli häviää tietysti jo lähtökohtaisesti aerodynamiikassa kovakattoiselle, mutta esimerkiksi Caymanin tukevan kokoinen kiinteä takasiipi on jätetty Spyderistä kokonaan pois. Sen on korvannut "ducktail" eli ankanpyrstö, joka muistuttaa muun muassa taannoisesta 911 Sport Classicista.

Sisälläkin painonsäästö näkyy, mutta ehkä ovenkahvoja lukuun ottamatta keskeisistä mukavuuksista ja ylellisyyksistä ei ole tingitty.

Pehmeämpää signaalia 718 Spyder RS lähettää myös alustasäädöillään. Jos GT4 RS:ssä on huomattavan jäykäksi säädetty rata-alusta, mennään Spyderissä reippaasti mukavuuspainotteisemmin. Mikään ei kuitenkaan poista 500-heppaisen voimanlähteen ja PDK-vaihteiston saumatonta yhteistyötä sekä armotonta laihdutuskuuria, jonka myös Spyder on käynyt läpi.

1 410-kiloinen auto kiihtyy nollasta sataan 3,4 sekunnissa ja huippunopeus on 308 kilometriä tunnissa. Hintaa on Saksan verokannalla 150 000 euroa.

Spyder RS:n ja Cayman GT4 RS:n myötä polttomoottorinen 718-mallisto on niin sanotusti uransa huipulla, ja sieltä se saa myös alkaa uraansa lopettelmaan. Seuraavat Porsche 718 -mallit kulkevat vahvistetusti pelkästään sähköllä, ja uudistuskierros lähestyy RS:n kovaa vauhtia.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat