10.5.2020

Kiinalainen sähköautomerkki BYD saapuu Eurooppaan – valikoimassa katumaasturi ja hyötyajoneuvoja

Kiinalainen sähköautomerkki BYD saapuu Eurooppaan
BYD Tang on valmistajansa iäkkäin Suomeen tuotava malli.

Euroopassakin silloin tällöin nähty kiinalainen sähköautomerkki BYD aloittaa valloitusprojektin uudelleen. Norjan markkinakokeilussa nähdään katumaasturin lisäksi kaksi sähköistä hyötyajoneuvoa.

Kiinalainen sähköautomerkki BYD aikoo aloittaa eri automallien kokeilumyynnin Norjassa vielä tänä vuonna. Myöhemmin merkin suunnitelmissa on laajentaa muualle Eurooppaan.

Euroopassa merkki on aiemmin tullut tutuksi sähköbusseistaan, joita se on myynyt mantereella noin 1 300. Nyt sähköhyötyajoneuvojen valikoimaa kasvatetaan kompaktilla pakettiautolla sekä 7,5 tonnin kuorma-autolla. Pakettiauto lienee BYD:n T3, joka kilpailee jo joillain markkinoilla Nissanin eNV200:n kanssa samassa luokassa.

– Norjan kokeilu on osoituksena BYD:n aikomuksesta tuoda paikallispäästöttömiä ajoneuvoja suurelle joukolle Euroopan markkina-alueita, tehdas kertoi lausunnossaan. Suunnitelmissa on tuoda myös 19 tonnin kuorma-auto Euroopan markkinoille.

Markkinaosuudessa mitattuna Norjan sähköautomarkkinat ovat edelleen omaa luokkaansa Euroopassa, vaikka Saksa ohittikin maan myytyjen sähköautojen lukumäärässä viime vuonna.

Malliston toistaiseksi ainoana henkilöautona on katumaasturi Tang. Autossa on 83 kilowattitunnin akku, jolla luvataan NEDC-syklillä mitattuna noin 520 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Auto on kooltaan esimerkiksi Audi e-tronin luokkaa.

Kiinassa Tang maksaa etuvetoversiona noin 34 000 euroa valtion myöntämien sähköautotukien jälkeen. Kallein nelivetomalli maksaa 49 400 euroa. Nelivetoversiossa on yhteensä 360 kilowatin (483 hv) teho kahdesta sähkömoottorista ja se kiihtyy 0–100 km/h 4,4 sekunnissa. Autoon on saatavissa myös kaista-avustimen ja aktiivisen vakionopeussäätimen toiminnot yhdistävä ajoavustin.

Matkustamossa kojelaudan keskipisteeksi ripustettu kosketusnäyttö on joko 12,8-tuumainen tai 14,4-tuumainen. Näyttö on käännettävissä vaaka- tai pystyasentoon.

BYD yritti saapua Eurooppaan myös 2010-luvun alkupuolella E6-sähkötaksin avulla, mutta kokeilu ei ollut onnistunut Lontoossa eikä Brysselissä. Yhtiö valmistaa myös akkuja sekä esimerkiksi sähköjunia.

Lähde: Automotive News Europe Kuvat: BYD

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat