7.3.2023 Ajoneuvot Kiinalaisen Nion ratkaisu latausongelmiin: sähköauton akku vaihtoon kolmessa minuutissa! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen suurin haaste polttomoottoriautoon nähden on akun latausnopeus. Vaikka supertehokkaat laturit ovat yleistymässä vauhdilla, lataus tyhjästä täyteen vie silti minimissään kymmeniä minuutteja. Paitsi silloin, kun alla on kiinalainen Nio. Olympiakaupunki Lillehammerin keskustan tuntumassa sijaitseva rakennus muistuttaa erehdyttävästi autopesulaa. Pienen mökin kylkeen on rakennettu katos, jonka sisällä tapahtuu sähköautomielessä lähes taianomainen operaatio. Vaatimattoman näköisen rakennuksen alla piilee robotti, jonka tehtävänä on vaihtaa Nion sähköautoihin akkuja. Akun vaihtaminen on tähän asti ollut kallista puuhaa. Hetki sitten uutisoimme Moottorin nettisivuilla, kuinka Poschen Taycanin patterin vaihtaminen maksoi omistajalle muhkeat 80 000 euroa. Nion tapauksessa moista ei pääse syntymään, sillä auton akut ovat vuokratavaraa, josta maksetaan kuukausittaista maksua. Nio siirtyy automaattisesti latausasemalle ja lukittuu paikoilleen. Robotti irrottaa akun ja siirtää sen varastoon lataukseen. Kuvassa lattialuukut ovat avoinna huoltotoimien vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Robotti kolistelee auton alla Nio on ensimmäinen valmistaja, joka on saanut sähköautojen vaihdettavat akut toimimaan käytännössä. Vastaavan asian äärellä on pilotoinut tiettävästi ainakin Tesla ja Renault. Kumpikaan valmistaja ei onnistunut tehtävässään, mutta Niolla tie ei noussut pystyyn. Akun vaihto-operaatio on simppeli ja suoraviivainen. Auto ajetaan vaihtopisteen edessä sijaitsevaan parkkiruutuun ja painetaan keskikonsolin näytöstä vaihtonamiskaa. Tämän jälkeen auto ajaa itsensä vaihtopisteelle, ja robotti aloittaa työnsä. Robotti liikuttaa autoa sivuttaissuunnassa, jotta auton helmoista nostavat tuet asettuvat oikeille kohdilleen. Auto kohoaa muutaman kymmenen sentin verran ilmaan, jotta laitteistolle saadaan riittävästi tilaa operoida. Auton alta kuuluu muutama kolaus, ja akku häviää maan alla sijaitsevaan varastoon ladattavaksi. Akun irrotuksen jälkeen kuluu minuutti, minkä jälkeen uusi akku nostetaan auton pohjaa vasten ja robotti kolauttaa sen paikoilleen. Kuljettaja ja matkustajat istuvat auton sisällä vaihto-operaation ajan, eikä kuskilta vaadita mitään toimenpiteitä. Kun täysi akku on asennettu kärryn pohjaan, on koko homma valmis ja kuski voi ajaa autonsa pois vaihtopisteeltä. Akunvaihtopiste, jossa operaatio tapahtuu, on yksinkertainen rakennus. Näitä löytyy Norjasta viisi. 360 vaihtoa vuorokaudessa Kokonaisuudessaan hommaan tuhraantuu aikaa valmistajan ilmoituksen mukaan kolme minuuttia. Aivan tarkkaa aikaa ei vaihto-operaatiossa tullut kellotettua, mutta kahvia tuossa ajassa ei välttämättä olisi ehtinyt hörpätä. Uusi akku on varaukseltaan 90-prosenttinen, mikä johtuu siitä, että akun käyttöikä halutaan pitää mahdollisimman pitkänä. Pelkästään Norjassa Niolla on viisi akunvaihtopistettä, joissa autoonsa saa miltei täyden akun minuuteissa. Yksi akkuasema pystyy suorittamaan vuorokaudessa 360 vaihtoa, joten kapasiteettia riittää. Nio tarjoaa autoihinsa kolmea eri akkukokoa: 75 kWh, 100 kWh ja 150 kWh. Näistä viimeisin ei ole vielä tullut markkinoille Euroopassa, mutta sen pitäisi tapahtua tämän vuoden puolella. Koska kyseessä on vuokrattu akku, voi Nio-kuski halutessaan ajella arkiajot pienemmällä akulla ja vuokrata pidemmän matkan tarpeeseen isomman, jopa tuhanteen kilometriin yltävän akun. Akunvaihto käynnistetään auton kosketusnäytöstä, eikä kuskilta vaadita muuta. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku