7.3.2023

Kiinalaisen Nion ratkaisu latausongelmiin: sähköauton akku vaihtoon kolmessa minuutissa!

Sähköautojen suurin haaste polttomoottoriautoon nähden on akun latausnopeus. Vaikka supertehokkaat laturit ovat yleistymässä vauhdilla, lataus tyhjästä täyteen vie silti minimissään kymmeniä minuutteja. Paitsi silloin, kun alla on kiinalainen Nio.

Olympiakaupunki Lillehammerin keskustan tuntumassa sijaitseva rakennus muistuttaa erehdyttävästi autopesulaa. Pienen mökin kylkeen on rakennettu katos, jonka sisällä tapahtuu sähköautomielessä lähes taianomainen operaatio. Vaatimattoman näköisen rakennuksen alla piilee robotti, jonka tehtävänä on vaihtaa Nion sähköautoihin akkuja.

Akun vaihtaminen on tähän asti ollut kallista puuhaa. Hetki sitten uutisoimme Moottorin nettisivuilla, kuinka Poschen Taycanin patterin vaihtaminen maksoi omistajalle muhkeat 80 000 euroa. Nion tapauksessa moista ei pääse syntymään, sillä auton akut ovat vuokratavaraa, josta maksetaan kuukausittaista maksua.

Nio siirtyy automaattisesti latausasemalle ja lukittuu paikoilleen. Robotti irrottaa akun ja siirtää sen varastoon lataukseen. Kuvassa lattialuukut ovat avoinna huoltotoimien vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Robotti kolistelee auton alla

Nio on ensimmäinen valmistaja, joka on saanut sähköautojen vaihdettavat akut toimimaan käytännössä. Vastaavan asian äärellä on pilotoinut tiettävästi ainakin Tesla ja Renault. Kumpikaan valmistaja ei onnistunut tehtävässään, mutta Niolla tie ei noussut pystyyn.

Akun vaihto-operaatio on simppeli ja suoraviivainen. Auto ajetaan vaihtopisteen edessä sijaitsevaan parkkiruutuun ja painetaan keskikonsolin näytöstä vaihtonamiskaa. Tämän jälkeen auto ajaa itsensä vaihtopisteelle, ja robotti aloittaa työnsä.

Robotti liikuttaa autoa sivuttaissuunnassa, jotta auton helmoista nostavat tuet asettuvat oikeille kohdilleen. Auto kohoaa muutaman kymmenen sentin verran ilmaan, jotta laitteistolle saadaan riittävästi tilaa operoida. Auton alta kuuluu muutama kolaus, ja akku häviää maan alla sijaitsevaan varastoon ladattavaksi.

Akun irrotuksen jälkeen kuluu minuutti, minkä jälkeen uusi akku nostetaan auton pohjaa vasten ja robotti kolauttaa sen paikoilleen. Kuljettaja ja matkustajat istuvat auton sisällä vaihto-operaation ajan, eikä kuskilta vaadita mitään toimenpiteitä. Kun täysi akku on asennettu kärryn pohjaan, on koko homma valmis ja kuski voi ajaa autonsa pois vaihtopisteeltä.

Akunvaihtopiste, jossa operaatio tapahtuu, on yksinkertainen rakennus. Näitä löytyy Norjasta viisi.

360 vaihtoa vuorokaudessa

Kokonaisuudessaan hommaan tuhraantuu aikaa valmistajan ilmoituksen mukaan kolme minuuttia. Aivan tarkkaa aikaa ei vaihto-operaatiossa tullut kellotettua, mutta kahvia tuossa ajassa ei välttämättä olisi ehtinyt hörpätä. Uusi akku on varaukseltaan 90-prosenttinen, mikä johtuu siitä, että akun käyttöikä halutaan pitää mahdollisimman pitkänä.

Pelkästään Norjassa Niolla on viisi akunvaihtopistettä, joissa autoonsa saa miltei täyden akun minuuteissa. Yksi akkuasema pystyy suorittamaan vuorokaudessa 360 vaihtoa, joten kapasiteettia riittää.

Nio tarjoaa autoihinsa kolmea eri akkukokoa: 75 kWh, 100 kWh ja 150 kWh. Näistä viimeisin ei ole vielä tullut markkinoille Euroopassa, mutta sen pitäisi tapahtua tämän vuoden puolella. Koska kyseessä on vuokrattu akku, voi Nio-kuski halutessaan ajella arkiajot pienemmällä akulla ja vuokrata pidemmän matkan tarpeeseen isomman, jopa tuhanteen kilometriin yltävän akun.

Akunvaihto käynnistetään auton kosketusnäytöstä, eikä kuskilta vaadita muuta.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala  

Luetuimmat