2.2.2023

Maistiainen: Nio ET7 – Kiinalainen haastaja lyö luun kurkkuun premium-luokalle

Kiinalaisvalmistaja Nio on paukutellut henkseleitään lupaamalla 1000 kilometrin toimintasädettä ET7:lleen. Tuolle lupauksella taitaa pian olla myös katetta.

Nio on toistaiseksi tuntematon merkki suomalaisille. Maahantuonnin on lupailtu alkavan piakkoin, mutta vielä päivämäärää ei ainakaan julkisesti ole lyöty lukkoon. Naapurimaa Norjassa tilanne on toinen, Nio on käynyt kaupaksi hyvin ja öljyserkkujemma maassa on jo 1400 rekisteröityä autoa.

Mallisto koostuu kahdeksassata automallista, joista hulppein on testattu ET7. Se on luksussedan, joka vertautuu suoraan Mercedesin edustuslimppuihin ja BMW:n i7:ään. Ainoa vain, että Nio maksaa puolet kilpailjoistaan.

Nion edullinen hinnoittelut perustuu erikoiseen malliin. Auto nimittäin ostetaan ilman akkua, joka liisataan kiinteällä kuukausierällä. Näin ollen auton hinta pystytään malliston huipullakin painamaan noin 50 000 euron tuntumaan. Hinta on auto huomioiden todella edullinen.

ET7 on hämmentävän laadukkaasti tehty auto. Se ei tunnu missään negatiivisessa mielessä kiinalaiselta, vaan Premiumilta. Ulkokuori on urheilullinen ja muotokieli tuo hieman mieleen Porschen, Audin ja Teslankin. Pelkkä kopio se ei kuitenkaan ole.

Sisusta on yhdistelmä Teslaa ja Volvoa, ylittäen kuitenkin molemmat valmistajat viimeistelyllä ja hienboilla yksityiskohdilla. Ohjaamo on täynnä keinonahkaa ja oikea puuta. Tunnelma tuntuu skandinaavisen viileältä, mikä on pieni hämmennys, mutta vain hyvällä tavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisimetrinen järkäle kiihtyy rivakasti

Nopean maistiaisen perusteella käsissä on erittäin mukava ja hienosti viimeistelty automalli. Nion voimalinja on järisyttävä. Painava ja yli viisimetriä pitkä ET7 kiihtyy nollasta sataan 3,8 sekunnissa, mikä saa hymyn korviin. Talvikelissäkin käy selväksi, että suorituskykyä riittää, vaikka alle neljän sekunnin tuskin mentiinkään.

Hyvä kliihtyvyys johtuu luonnollisesti tehoreservistä, joka herättää kunnioitusta. 643 hevosvoimaa ja 850 Nm takaavat sen, ettei limpulla tarvitse seistä tien tukkeena. Auto on myös nelivetoinen, mikä auttaa kiihtyvyydessä kaikissa olosuhteissa.

Akkupakettia on saatavilla kolme eri kokoa: 75 kWh, 100 kWh ja 150 kWh. Näistä viimeiselle luvataan tuhannen kilometrin toimintasäde, jota voidaan sähköautopuolella pitää rajapyykkinä, jolloin autolla voidaan ajella pissaamatta Lappiin.

Yksi Nion erikoisuuksista on vaihdettava akku, jonka ansiosta autoon saa 90% latausvirtaa 4-5 minuutissa. Nion akku voidaan siis ruuvata irti vaihtoasemalla ja korvata se täyteen ladatulla vastaavalla. Tällaisia vaihtoasemia on esimerkiksi norjassa viisi. Vaihto ei tietenkään korvaa kokonaan normaalia latausta, mutta tuo yhden vaihtoehdon lisää kiireiselle matkaajalle.

Nion ensipuraisu on niin vakuuttava, että auton toivoisi rantautuvan pian myös Suomeen. Se nimittäin laittaa helposti kampoihin eurooppalaisille ja jenkkiläisille edustusautolle ja maksaa selkeästi vähemmän. Nion ajamisen jälkeen hekottelut kiinalaisvalmistajan autoille loppuvat kertaheitolla.

Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus ja Tuomas Rajala

Photo taken with Focos

Luetuimmat