4.2.2023

Porsche Taycanin akun korjaus maksoi yli 80 000 euroa, Teslassakin jopa yli 15 000 euron korjauskustannukset

Vahinkovakuutusyhtiö Ifin maksama suurin korvaus sähköauton akuston vaihdosta töineen on ollut yli 80 000 euroa. Ifin mukaan sähköautojen vakuutusten hinnat eivät ole kuitenkaan nousussa.

Sähköautojen akkukoteloihin kohdistuneet iskut ja niistä aiheutuneet mahdolliset hylkäykset ajoneuvon katsastuksessa ovat olleet viime aikoina puheenaihe.

Taustalla on viime vuoden marraskuun alussa voimaan astunut uusi katsastusmääräys, jonka mukaan sähköauton akussa oleva kolhu tai painauma voi olla hylkäysperuste katsastuksessa.

– Kun sähköautoilu yleistyy, niin tämä on myös se mukana tuleva uusi asia, sanoo Kokkolan autohuollon yrittäjä Jesse Haapala sanoo.

Kokkolan autohuolto on Kokkolassa toimiva autojen monimerkkihuolto, joka on panostanut toiminnassaan viime vuosina myös sähköautoihin. Sähköautojen akkukoteloihin tulleet kolhut ovat tuttuja yrittäjä Haapalalle.

– Yksi Tesla tuossa on parhaillaan akku auki, Haapala sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oikosulun vaara olemassa

Kyseinen Tesla on saanut akkukotelonsa pohjaan 12 millimetrin painauman, joka on nostanut akkukotelon pintapellin ylöspäin ja yksi akun moduuli on tästä syystä puristuksissa.

– Tällaisessa tilanteessa on ihan oikeutettua, että katsastaja puuttuisi asiaan. Tällaisessa on olemassa ihan oikea oikosulun vaara, Haapala sanoo.

Teslan vaurioita ei havaittu katsastuksessa, vaan auton akkukotelo vaurioiduttua auto päätyi vakuutusyhtiön korvauspäätöksen kautta lunastukseen.

Teslan kohdalla ei ole vielä päätetty, miten auto korjataan, mutta korjauskustannus on joka tapauksessa merkittävä.

– Yksittäisiä moduuleita tähän yksilöön saa noin kahdella tuhannella eurolla. Vaihtoehtona on oikoa akkukotelo ja vaihtaa tämä vioittunut moduuli tai toinen vaihtoehto on vaihtaa koko akusto, käytetty akkupaketti maksaa noin 15 000 euroa, Haapala sanoo.

Tämän kaiken päälle tulevat vielä työkustannukset. Haapalan mukaan sähköauton akun korjaaminen on työlästä. Akkupaketti täytyy ottaa autosta alas, purkaa, tyhjentää akkumoduleista ja oikoa akkukotelo. Sen jälkeen täytyy vaihtaa tarvittavat moduulit ja kasata akkupaketti. Akkukotelo on monesti myös herkkää alumiinia, joka ei kestä paljoa muodomuutoksia, vaan se murtuu. Murtuma voi aiheuttaa koteloon vuodon, ulkoinen vesi pääsee kotelon sisälle. Vesi on akkukennoille myrkkyä, iso osa akustosta voi mennä pilalle.

Kokkolan autohuollossa oleva Tesla kuitenkin korjataan, sillä vakuutusyhtiö on sen jo lunastanut ja Haapalan asiakas on sen ostanut lunastuksen jälkeen ja haluaa auton kuntoon.

Tapaukset harvinaisia

Vaikka Teslan korjauskustannukset ovat kovat, Haapala kuitenkin muistuttaa, että sähköautojen määrään nähden tapaukset ovat harvinaisia. Hän haluaa myös korostaa, että normaalissa ajossa tällaisia vaurioita ei tapahdu.

– Kyllä sitä sähköauton pohjaa pitää varoa esimerkiksi huonokuntoisilla mökkiteillä, ettei esimerkiksi keskikaistalla oleva kivi pääsisi osumaan auton pohjaan. Mutta ei vaurioita ihan helposti synny, kyllä auto pitää oikeasti ajaa vauhdilla johonkin tai niin, että pohjakosketus on oikeasti voimakas, että auto jää kantamaan sen päälle. Mutta täytyyhän sitä polttomoottoriauton öljypohjaakin varoa, Haapala sanoo.

Haapalan mukaan mielenkiintoiseksi keskustelusta tekee se, että kuinka autovalmistajien takuu suhtautuu akkukoteloon mahdollisesti tuleviin kolhuihin?

– Jos akkukoteloon tulee akun takuuaikana kolhu ja sitten akkuun tulee vika, niin ajoakun takuu voidaan evätä hyvin herkästi valmistajan toimesta, Haapala sanoo.

Joka tapauksessa Jesse Haapala kehottaa sähköautoilijoita tarkistuttamaan auton akun ja akkukotelon, jos huomaa, että auton pohja otti pohjakosketuksen.

– Vaikka autoon ei tulisi mitään oireita juuri sillä hetkellä, niin akustoon voi päästä esimerkiksi kosteutta ja oireet ja ongelmat voivat alkaa kuukausien päästä, Haapala sanoo.

Akut hyvin suojattu

Frans Malmarille sähköautojen akkukoteloihin tulleet vauriot ovat myös tuttuja, mutta isoa ongelmaa hän ei Haapalan tavoin asiassa näe. Vaurioituneet autot ovat kuitenkin vielä harvinaisuus, myös sähköautojen määrään nähden.

– Kyllä mekin olemme tähän asiaan korjaamoissa törmänneet, mutta en näe tätä isona ongelmana, Frans Malmari sanoo.

Frans Malmari on laiteliiketoiminnasta ja teknisestä palvelusta vastaava operatiivinen johtaja Diagno Finland Oy:ssä, joka tarjoaa muun muassa korjaamosuunnittelua, korjaamolaitteita ja -työkaluja sekä myös sähkö- ja hybridiautojen korkeajänniteakkujen kuntotestausta ja erilaisia teknisiä koulutuksia autokorjaamoille ja merkkihuolloille.

Malmarin on Haapalan kanssa samalla linjalla, että sähköauto täytyy oikeasti ajaa kunnolla johonkin esteeseen, että akkukoteloon tulee sellainen vaurio, joka johtaisi ongelmiin auton toiminnassa.

– Akut on autoissa hyvin suojattu, eivät ne ihan pienestä pususta rikki mene, Malmari sanoo.

– Saahan sähköauton akun tai akkukotelon tunkillakin rikottua, Malmari viittaa siihen, että jos sähköautoa nostaa tunkilla väärästä paikasta. Sähköauto on painava ja tunkista kohdistuu niin suuri pistekuorma auton pohjaan, että väärästä paikasta sähköautoa nostaessa voi akun rikkoa.

– Mutta sama pätee myös muihin autoihin, ei niitäkään voi tunkilla nostaa mistä tahansa kohtaa, Malmari sanoo.

Jos sähköautoilijalle tulee kuitenkin tilanne, että akkuun kohdistuu iso ulkoinen isku, autoilijan kannattaa tarkistuttaa auto.

– Voi olla mahdollista, että tällaisen iskun seurauksena ajoakun jäähdytys menee tukkoon tai alkaa vuotaa, mutta ennemmin uskon siihen, että akkukotelon mekaaninen vaurio aiheuttaa vaurioita akkumoduuleihin tai oikosulun, joka voi aiheuttaa puolestaan palovaaran, Malmari sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Määräyksen takana Wienin sopimus

Tämä on myös katsastusmääräysten muuttumisen taustalla, jolla halutaan taata sitä, että sähköauto on turvallinen.

Uudet katsastusmääräykset eivät ole myöskään Suomen ajoneuvoliikenteen valvontaviranomaisen Traficomin keksintöä, vaan taustalla on Wienin kansainvälinen tieliikennesopimus, jonka yhtenä osana säädetään myös ajoneuvojen yleisistä teknisistä vaatimuksista.

Traficom otti sähköautojen kohdalla käyttöön uusia katsastusmääräyksiä, koska katsastusta yhdenmukaistettiin muiden maiden kanssa Wienin katsastussopimuksen mukaisesti.

Muutoksilla helpotetaan sähkö-, hybridi- ja kaasuajoneuvoilla ajettavaa rajat ylittävää liikennettä ja kuljetustoimintaa. Toisin sanoen, katsastusmääräyksiä muuttamalla Suomessa katsastetun ajoneuvon tieliikennekelpoisuutta ei tarvitse osoittaa ulkomailla jollain muulla tavalla, vaan Suomen katsastusmääräykset Suomessa rekisteröidylle ajoneuvolle pätevät myös ulkomailla.

– Uudet katsastusmääräykset ovat iso muutos ja iso määräys, jonka vastuuvalmistelijana olen toiminut Traficomissa, tarkastaja Tatu Siivonen sanoo.

Siivosen mukaan määräys julkaistiin viime kesänä ja se tuli voimaan marraskuun alussa.

– Uusien määräysten tarkoituksena on myös helpottaa katsastajien työtä, Siivonen sanoo.

Valmistajan toimitettava ajoneuvokohtaiset erityisohjeet

Autojen valmistajat ovat ajoneuvolain mukaan velvoitettuja esimerkiksi sähköautojen akkukoteloiden osalta toimittamaan mahdolliset erityisohjeet ajoneuvokohtaisesti, kuinka viallinen auton akkukotelo voi olla, että se on vielä turvallinen, muuten katsastaja tekee itsenäisen arvion vaurion perusteella. Ajoneuvokohtaiset erityisohjeet löytyvät yhteisestä tietokannasta, joita katsastajat voivat käyttää arvioidessaan ajoneuvojen kuntoa.

– Katsastaja joutuu ajoneuvolain kautta ja purkamatta ajoneuvoa päättelemään, että onko ajoneuvossa vikaa tai ei.

Vika voi olla vähäinen, joka johtaa korjauskehotukseen. Jos vähäisiä vikoja ei ole yli kolmea kappaletta, ajoneuvo läpäisee katsastuksen. Jos vika autossa ei ole yksinkertaisella toimenpiteellä korjattavissa, ja ajoneuvon käyttö vaarantaa liikenneturvallisuutta, katsastaja hylkää ajoneuvon. Tällöin auton viat on korjattava mahdollisimman pian ja auto on tuotava katsastukseen jälkitarkastukseen.

Hylätylle ajoneuvolle voidaan antaa myös ajokielto, jos katsastaja näkee, että ajoneuvon vika on niin suuri, että se aiheuttaa välitöntä vaaraa.

– Jos auto hylätään tai asetetaan ajokieltoon, akkukotelossa täytyy olla selkeä vaurio, esimerkiksi painauma tai repeämä, sieltä tulee nesteitä ulos tai se todetaan muuten vaaraa aiheuttavaksi, Siivonen sanoo.

Porscheen uutta akkua 80 000 eurolla

Vahinkovakuutusyhtiö Ifille sähköautojen akkukoteloiden vauriot ovat myös tuttuja. Ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius sanoo, että akkuvahinkojen määrä ei ole ollut kuitenkaan mikään suuri.

– Puhutaan ihan muutamista tapauksista, mitä meille on tullut, Roselius sanoo.

Roselius sanoo, että kaikki sähköautojen akkukoteloiden korjaukset, mitä If on korvannut, ovat olleet sellaisia, että niissä taustalla ei ole hylkäystä katsastuksessa.

Roseliuksen mukaan korvaussummat ovat olleet vaihtelevia, suurin korvattava summa on ollut yli 80 000 euroa, jossa Porsche Taycan -auton koko akusto vaihdettiin.

– Akkukotelossa oli seitsemän milliä syvä painauma. Kun se korjattiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, autoon piti vaihtaa koko akusto, Roselius sanoo.

Roseliuksen mukaan tämä on vain yksi yksittäistapaus, ja korjauskustannukset vaihtelevat eri automerkkien ja -mallien välillä.

– Esimerkiksi Teslan kohdalla varaosia on hyvin saatavilla ja niissä päästään pienemmillä kustannuksilla.

Roselius uskoo, että kun sähköautot yleistyvät, sähköautojen korjaamisestakin tulee normi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei ole vaikuttanut hintoihin

Roselius ei myöskään usko, että korjauskustannuksilla olisi yleisesti vaikutusta sähköautojen vakuutusten hintoihin tai niiden nostopaineisiin.

– Olen optimistinen. Eikä sellaisiin johtopäätöksiin olla vielä tultu, että vakuutusten hintoja täytyisi nostaa. Toki seuraamme kehitystä ja hintavaikutusta voi tulla sellaisilla automalleilla, joiden akut osoittautuvat heikosti suojatuiksi ja kalliiksi korjata, Roselius sanoo.

Roseliuksen mukaan sähköautoilun mallimaassa Norjassa If on vakuuttanut valtavan määrän sähköautoja. Vastaava katsastusmääräyskin on ollut voimassa myös Suomea pidempään. Tällä ei ole kuitenkaan Norjassa ollut vaikutusta eikä esimerkiksi piikkiä korjaushakemuksissa.

– Niiden kokemusten perusteella voin sanoa, että ei tässä ole mitään dramaattista luvassa.

Roseliuksen mukaan sähköautoilijoiden kannattaa kuitenkin olla tarkkana, jos vahinko tapahtuu. Auton pohja kannattaa tarkistaa tai tarkistuttaa. Esimerkiksi vasta vuosien päästä katsastuksessa ilmi tuleva lommo sähköauton akkukotelossa voi olla vaikea näyttää myöhemmin toteen.

– Perussääntö on kaikissa vahingoissa on se, että pitää tietää, mitä on tapahtunut, missä on tapahtunut ja milloin on tapahtunut. Mitä kauemmin aikaa kuluu, sitä vaikeampi tapahtuma on luotettavasti selvittää, Roselius sanoo.

Roseliuksen mukaan myös käytettyä sähköautoa ostaessa kannattaa olla tarkkana ja kurkistaa sähköauton pohjan alle, että akkukotelossa ei ole vaurioita.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto, Tesla-akkukuvat Kokkolan autohuolto

Luetuimmat