27.12.2020 Ajoneuvot Klassikko: Peugeot 504 Coupé – muovinen mutta makea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1970-luvun alussa esitelty mutta 1980-luvulle meikattu Peugeot 504 Coupé hämmentää koeajossa monellakin tavalla – kuten aidon ranskalaisauton kuuluukin tehdä. Kun juttusarjan aiemmassa osassa koeajamaamme 504 Cabrioletia valmistettiin vain 8 185 yksilöä, näissä kuvissa esiintyvän Coupén tuotantomäärä ylsi jo kaikkiaan 26 476 autoon. Se ei kuitenkaan tee 504 Coupésta yhtään tavanomaisempaa, päinvastoin – etenkin kun aivan mallikaaren loppupäätä edustavan, 1983-mallisen auton klassisuus on häivytetty korinvärisillä muovipuskureilla.Aikakausien suruton sekoittelu jatkuu ohjaamossa. Kojelaudan päälinjat ovat samat, mutta ruskea muoviratti yrittää nuorentaa autoa parillakymmenellä vuodella – emmekä ole aivan varmoja kokonaisuuden harmonisuudesta. Mittarit ovat myös suurentuneet selvästi sitten alkuperäisten, ja ainoaa sivupeiliä eli vasemmanpuoleista saa nyt säädettyä sähköllä.Niin ikään ruskea plyyshiverhoilu kuitenkin kutsuu matkustamaan. Jos ei tietäisi, Coupéa luulisi helposti Cabrioletia pienemmäksi autoksi – sen verran tyköistuva tunnelma raidallisen kattoverhoilun alla on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittarissa 9 100 kilometriäOn oikeastaan hassua, että muoviratti on halkaisijaltaan selvästi suurempi kuin äsken koeajetun Cabrioletin puinen, sillä Coupén varustukseen on lisätty ohjaustehostin. Rattia voi siis pyöritellä yhdellä kädellä, vaikka nykyautojen muuttuvien sähkötehostusten hitaan ajon höyhenenkeveys puuttuukin. Ajotuntuma on kaikkiaan aika erilainen, vaikka molempien autojen alla pyörivät samanlaiset 190/65 HR 390 -koon Michelin TRX -renkaat.504 Coupé myös tuntuu selvästi Cabriolet-yksilöä uudemmalta ja parempikuntoiselta. Ei ihme, sillä viisinumeroisessa matkamittarissa lepää vain 9 100 kilometrin lukema – valmistajan omiin kokoelmiin kuuluvalle museoautolle uskottava ajomäärä, vaikka tietoa siitä, onko mittari ollut välillä kytkettynä käytöstä, ei ole. Sen verran käyttämättömältä auto kuitenkin tuntuu, ettei 109 100 km olisi yhtään sen lähempänä todellisuutta.Kuutosen kurnutus kiehtoo yhä uudelleen ja uudelleen. Tämän auton V6 on varustettu polttonesteen suihkutuksella, ja reagoi 144 hevosvoimallaan Cabriolet-kaasutinversiota kiivaammin. Vaihteitakin on yksi enemmän eli viisi ja niiden välit lyhyet, joten taajama-ajo sujuu sukkelammin kuin aavikkovälitteisellä avomallilla.Kaikki räppänät aukiRanskan loppukesäinen kuumuus vain jatkuu – ei ihme, kun yhtäkkiä vaihdetaan avoautosta samanlaiseen umpivaunuun, eikä helle näytä hellittämisen merkkejä. On siis turvauduttava sivuikkunoiden avaamiseen: kaksiovisessa autossa ne ovat huomattavan leveät, joten maantienopeudella tuuletusilma virtaa miltei avoauton tahtiin, ja lisää helpotusta tuo kolmiomaisten ruutujen avaaminen. Niitä varten on oviverhouksiin istutettu suuret, kasarimuoviset säätöruuvit.Kun vielä apukuski on saanut löydettyä kryptisestä neljän säätövivun viidakosta sen oikean tuuletussuuttimet avaavan asennon, taival taittuu vähintäänkin haaleissa merkeissä. Eräs vivuista avaa suoran yhteyden ajoviiman ja jalkatilan välille, joten sähköpuhaltimen voi sulkea. Hieman yllättäen Coupén takasivuikkunat eivät aukea, mutta takana matkaavan leidin kutrit hulmuavat silti.Kirjainlyhenne GT – joka ranskalaisittain merkitsisi Grand Tourismea eli suurta matkailua – ei 504 Coupén mallimerkintää korista, mutta silti auto on kaikkea sitä, siis erinomainen kulkupeli miten pitkälle Euroopan-matkalle tahansa. Konttikin vaikuttaa aivan kohtuullisen kokoiselta 2+2 hengen kapsäkkien kuljetukseen.Tämänkertainen matkamme on kuitenkin lyhyempi, joten on aika ottaa tyypit perusmallista – Peugeot 504 Sedanin koeajo juttusarjan seuraavassa osassa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola ja Peugeot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?