27.12.2020 Ajoneuvot Klassikko: Peugeot 504 Coupé – muovinen mutta makea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1970-luvun alussa esitelty mutta 1980-luvulle meikattu Peugeot 504 Coupé hämmentää koeajossa monellakin tavalla – kuten aidon ranskalaisauton kuuluukin tehdä. Kun juttusarjan aiemmassa osassa koeajamaamme 504 Cabrioletia valmistettiin vain 8 185 yksilöä, näissä kuvissa esiintyvän Coupén tuotantomäärä ylsi jo kaikkiaan 26 476 autoon. Se ei kuitenkaan tee 504 Coupésta yhtään tavanomaisempaa, päinvastoin – etenkin kun aivan mallikaaren loppupäätä edustavan, 1983-mallisen auton klassisuus on häivytetty korinvärisillä muovipuskureilla. Aikakausien suruton sekoittelu jatkuu ohjaamossa. Kojelaudan päälinjat ovat samat, mutta ruskea muoviratti yrittää nuorentaa autoa parillakymmenellä vuodella – emmekä ole aivan varmoja kokonaisuuden harmonisuudesta. Mittarit ovat myös suurentuneet selvästi sitten alkuperäisten, ja ainoaa sivupeiliä eli vasemmanpuoleista saa nyt säädettyä sähköllä. Niin ikään ruskea plyyshiverhoilu kuitenkin kutsuu matkustamaan. Jos ei tietäisi, Coupéa luulisi helposti Cabrioletia pienemmäksi autoksi – sen verran tyköistuva tunnelma raidallisen kattoverhoilun alla on. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittarissa 9 100 kilometriä On oikeastaan hassua, että muoviratti on halkaisijaltaan selvästi suurempi kuin äsken koeajetun Cabrioletin puinen, sillä Coupén varustukseen on lisätty ohjaustehostin. Rattia voi siis pyöritellä yhdellä kädellä, vaikka nykyautojen muuttuvien sähkötehostusten hitaan ajon höyhenenkeveys puuttuukin. Ajotuntuma on kaikkiaan aika erilainen, vaikka molempien autojen alla pyörivät samanlaiset 190/65 HR 390 -koon Michelin TRX -renkaat. 504 Coupé myös tuntuu selvästi Cabriolet-yksilöä uudemmalta ja parempikuntoiselta. Ei ihme, sillä viisinumeroisessa matkamittarissa lepää vain 9 100 kilometrin lukema – valmistajan omiin kokoelmiin kuuluvalle museoautolle uskottava ajomäärä, vaikka tietoa siitä, onko mittari ollut välillä kytkettynä käytöstä, ei ole. Sen verran käyttämättömältä auto kuitenkin tuntuu, ettei 109 100 km olisi yhtään sen lähempänä todellisuutta. Kuutosen kurnutus kiehtoo yhä uudelleen ja uudelleen. Tämän auton V6 on varustettu polttonesteen suihkutuksella, ja reagoi 144 hevosvoimallaan Cabriolet-kaasutinversiota kiivaammin. Vaihteitakin on yksi enemmän eli viisi ja niiden välit lyhyet, joten taajama-ajo sujuu sukkelammin kuin aavikkovälitteisellä avomallilla. Kaikki räppänät auki Ranskan loppukesäinen kuumuus vain jatkuu – ei ihme, kun yhtäkkiä vaihdetaan avoautosta samanlaiseen umpivaunuun, eikä helle näytä hellittämisen merkkejä. On siis turvauduttava sivuikkunoiden avaamiseen: kaksiovisessa autossa ne ovat huomattavan leveät, joten maantienopeudella tuuletusilma virtaa miltei avoauton tahtiin, ja lisää helpotusta tuo kolmiomaisten ruutujen avaaminen. Niitä varten on oviverhouksiin istutettu suuret, kasarimuoviset säätöruuvit. Kun vielä apukuski on saanut löydettyä kryptisestä neljän säätövivun viidakosta sen oikean tuuletussuuttimet avaavan asennon, taival taittuu vähintäänkin haaleissa merkeissä. Eräs vivuista avaa suoran yhteyden ajoviiman ja jalkatilan välille, joten sähköpuhaltimen voi sulkea. Hieman yllättäen Coupén takasivuikkunat eivät aukea, mutta takana matkaavan leidin kutrit hulmuavat silti. Kirjainlyhenne GT – joka ranskalaisittain merkitsisi Grand Tourismea eli suurta matkailua – ei 504 Coupén mallimerkintää korista, mutta silti auto on kaikkea sitä, siis erinomainen kulkupeli miten pitkälle Euroopan-matkalle tahansa. Konttikin vaikuttaa aivan kohtuullisen kokoiselta 2+2 hengen kapsäkkien kuljetukseen. Tämänkertainen matkamme on kuitenkin lyhyempi, joten on aika ottaa tyypit perusmallista – Peugeot 504 Sedanin koeajo juttusarjan seuraavassa osassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola ja Peugeot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?