27.12.2020 Ajoneuvot Klassikko: Peugeot 504 Coupé – muovinen mutta makea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1970-luvun alussa esitelty mutta 1980-luvulle meikattu Peugeot 504 Coupé hämmentää koeajossa monellakin tavalla – kuten aidon ranskalaisauton kuuluukin tehdä. Kun juttusarjan aiemmassa osassa koeajamaamme 504 Cabrioletia valmistettiin vain 8 185 yksilöä, näissä kuvissa esiintyvän Coupén tuotantomäärä ylsi jo kaikkiaan 26 476 autoon. Se ei kuitenkaan tee 504 Coupésta yhtään tavanomaisempaa, päinvastoin – etenkin kun aivan mallikaaren loppupäätä edustavan, 1983-mallisen auton klassisuus on häivytetty korinvärisillä muovipuskureilla. Aikakausien suruton sekoittelu jatkuu ohjaamossa. Kojelaudan päälinjat ovat samat, mutta ruskea muoviratti yrittää nuorentaa autoa parillakymmenellä vuodella – emmekä ole aivan varmoja kokonaisuuden harmonisuudesta. Mittarit ovat myös suurentuneet selvästi sitten alkuperäisten, ja ainoaa sivupeiliä eli vasemmanpuoleista saa nyt säädettyä sähköllä. Niin ikään ruskea plyyshiverhoilu kuitenkin kutsuu matkustamaan. Jos ei tietäisi, Coupéa luulisi helposti Cabrioletia pienemmäksi autoksi – sen verran tyköistuva tunnelma raidallisen kattoverhoilun alla on. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mittarissa 9 100 kilometriä On oikeastaan hassua, että muoviratti on halkaisijaltaan selvästi suurempi kuin äsken koeajetun Cabrioletin puinen, sillä Coupén varustukseen on lisätty ohjaustehostin. Rattia voi siis pyöritellä yhdellä kädellä, vaikka nykyautojen muuttuvien sähkötehostusten hitaan ajon höyhenenkeveys puuttuukin. Ajotuntuma on kaikkiaan aika erilainen, vaikka molempien autojen alla pyörivät samanlaiset 190/65 HR 390 -koon Michelin TRX -renkaat. 504 Coupé myös tuntuu selvästi Cabriolet-yksilöä uudemmalta ja parempikuntoiselta. Ei ihme, sillä viisinumeroisessa matkamittarissa lepää vain 9 100 kilometrin lukema – valmistajan omiin kokoelmiin kuuluvalle museoautolle uskottava ajomäärä, vaikka tietoa siitä, onko mittari ollut välillä kytkettynä käytöstä, ei ole. Sen verran käyttämättömältä auto kuitenkin tuntuu, ettei 109 100 km olisi yhtään sen lähempänä todellisuutta. Kuutosen kurnutus kiehtoo yhä uudelleen ja uudelleen. Tämän auton V6 on varustettu polttonesteen suihkutuksella, ja reagoi 144 hevosvoimallaan Cabriolet-kaasutinversiota kiivaammin. Vaihteitakin on yksi enemmän eli viisi ja niiden välit lyhyet, joten taajama-ajo sujuu sukkelammin kuin aavikkovälitteisellä avomallilla. Kaikki räppänät auki Ranskan loppukesäinen kuumuus vain jatkuu – ei ihme, kun yhtäkkiä vaihdetaan avoautosta samanlaiseen umpivaunuun, eikä helle näytä hellittämisen merkkejä. On siis turvauduttava sivuikkunoiden avaamiseen: kaksiovisessa autossa ne ovat huomattavan leveät, joten maantienopeudella tuuletusilma virtaa miltei avoauton tahtiin, ja lisää helpotusta tuo kolmiomaisten ruutujen avaaminen. Niitä varten on oviverhouksiin istutettu suuret, kasarimuoviset säätöruuvit. Kun vielä apukuski on saanut löydettyä kryptisestä neljän säätövivun viidakosta sen oikean tuuletussuuttimet avaavan asennon, taival taittuu vähintäänkin haaleissa merkeissä. Eräs vivuista avaa suoran yhteyden ajoviiman ja jalkatilan välille, joten sähköpuhaltimen voi sulkea. Hieman yllättäen Coupén takasivuikkunat eivät aukea, mutta takana matkaavan leidin kutrit hulmuavat silti. Kirjainlyhenne GT – joka ranskalaisittain merkitsisi Grand Tourismea eli suurta matkailua – ei 504 Coupén mallimerkintää korista, mutta silti auto on kaikkea sitä, siis erinomainen kulkupeli miten pitkälle Euroopan-matkalle tahansa. Konttikin vaikuttaa aivan kohtuullisen kokoiselta 2+2 hengen kapsäkkien kuljetukseen. Tämänkertainen matkamme on kuitenkin lyhyempi, joten on aika ottaa tyypit perusmallista – Peugeot 504 Sedanin koeajo juttusarjan seuraavassa osassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola ja Peugeot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan