29.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX3 – baijerilaisten toinen sähköauto on huomattavasti ensimmäistä tavallisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennätti kulua lähes kymmenen vuotta i3:n esittelystä, kun BMW palasi sähköautojen pariin. BMW iX3 huokuukin myöhässä tehtyjen kotitehtävien tunnetta. Hyvää: kulutus, tavallisuus. Huonoa: ajettavuus, kunnianhimottomuus. On vaikea uskoa, että BMW iX3 on vasta toinen baijerilaisten rakentama täyssähköauto. Konseptina vuonna 2011 esitelty ja jo 2013 tuotantoon päätynyt BMW i3 toimi pitkään sinivalkoisen merkin tulevaisuuden lähettiläänä, mutta nyt automaailman sähköistymisessä ollaan yleisesti edetty erikoismalleista perusmallien sähköistämiseen. Vielä nytkin ihmetyttää, että autot julkaistiin tässä järjestyksessä. BMW i3 toi hiilikuidun sarjatuotantokoriin, toteutti takaovet kaapparimallisina ja raikasti sisustaa uusilla muodoilla sekä materiaaleilla. BMW iX3 sen sijaan on tasaisen tuttu X3, mutta isolla akulla ja takavedolla varustettuna. Ulkoisesti sähköversion erottaa mystisistä i-kiduksista, peitetystä munuaismaskista ja aerodynaamisemmista vanteista, joilla tavoitellaan 10 kilometrin lisämatkaa akullista kohti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinasta käsin BMW iX3:n syntyyn on vaikuttanut omalta osaltaan Kiina, ja malli tehdäänkin Dadongin tehtaalla Kiinan koillisosassa. Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on BMW:n omassa kirjanpidossa viidennen sukupolven suunnittelua, mikä tarkoittaa vapautta harvinaisista maametalleista. Uusi moottorin, voimansiirron ja elektroniikan yhdistävä voimayksikkö on myös kustannustehokkaampi. Moottori nipistää hiukan takatiloista, mutta keulalla ei ole myöskään tavaratilaa. Lattiaan sijoitetun akun koko on 80 kilowattituntia, minkä ansiosta iX3 on saanut 460 kilometrin toimintamatkan yhdistetyllä WLTP-syklillä mitattuna. Pikalatauksen huipputeho on 150 kW, joten 0–80 prosentin lataus sujuu noin 35 minuutissa. Type 2 -lataus hoituu kolmivaiheisesti 11 kW:n teholla, joten parhaimmillaan akun saa täyteen kahdeksassa tunnissa. Koeajoaikana auto osoitti ainakin kehäteiden ja valtaväylien vaeltajana pysyttelevänsä WLTP-kulutuksen tuntumassa, joten myös akullisella saavutettava kilometrimäärä pysyi komeasti 400:n paremmalla puolella. Lämpöpumppu auttaa energiatehokkuudessa. Muuten lötkö X3 Pitkäliikkeinen kaasupoljin saa iX3:n tuntumaan aluksi uneliaalta, mutta voimakkaampi painallus herättää 210 kilowatin voimavarat. Tuolloin tulee kiusallisesti ilmi, että alustainsinööreillä ei ole ollut paras päivä painavan katumaasturin ajo-ominaisuuksia säädettäessä. Adaptiivinen M-alusta on töyssyissä pintanapakka ja horjahtelee epämääräisesti kiihdytettäessä, eikä ohjauksella ole mitään tietoa auton tekemisistä. Jarrutuntumassa ei sinänsä ole valittamista, mutta BMW:n lataushybrideistä tuttu kamerapohjainen mukautuva energian talteenotto tekee jokaisesta moottorijarrutuksesta jännittävästi nykivän kokemuksen. Kiinteä asetus on suositeltavampi vaihtoehto. Muuten iX3 on juuri niin kuin X3, mikä on varmasti myös merkin nykyomistajille plussaa. Muutamat valikkoratkaisut ovat huonontuneet, mutta iDrive pitää vielä pintansa markkinoiden selkeimpien tietoviihdejärjestelmien joukossa. Digimittaristo ei edelleenkään tarjoa merkittävää muokattavuutta. Edistyksellisen BMW i3:n jälkeen tämä kaikki tuntuu harmittavan välttävältä – aivan kuin iX3 olisi koottu “tämä riittää” -mentaliteetilla. Vuoden 2013 visio 2020-luvusta oli paljon toteutunutta jännittävämpi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW iX3 Charged Plus Hinta alkaen 75 882 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 406 € Moottori Sähköauto takaveto. Teho 210 kW (286 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 80,0 / 74,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A, 1 x 32A), CCS 150 kW. Toimintamatka 460 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4734 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1668 mm, akseliväli 2864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?