29.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW M440i xDrive Coupé on sisäisesti kaunis, mutta… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ohjauspyörän takaa BMW 4-sarja on makea laite, mutta mitä mieltä sen muodoista pitäisi olla? Hyvää: Upea moottori, ajettavuus. Huonoa: Katso kuvat. Bemarin ohjaamossa viihtyy. Urheiluistuimet ovat paitsi tukevat, ne säätyvät erinomaiseen ajoasentoon ja ovat vieläpä mukavat istua. Sisustan perusilme on tuttu tavallisesta 3-sarjasta, johon BMW 4-sarjan coupé vahvasti pohjautuu. Ylellisyyttä tuovat valmistajalle perinteiset turvavöiden ojentimet ja koeajoyksilöön lisävarustelistalta valittu nahkapintainen kojelauta. Tunnelmaa autoon tuo sedania peräti 57 millimetriä matalampi korkeus sekä tietysti karmittomat ovet. Nelosarjan ohjaamossa on coupétyyliin sopivan urheilullinen tunnelma, mutta ei ero 3-sarjaan valtava ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mahtava moottori Eroja enemmän autoissa on yhtäläisyyksiä. Yksi niistä on valmistajan nykytyylin digimittaristo, josta jatkamme urputtamista edelleen, etenkin kun väärään suuntaan liikkuva kierroslukumittari vielä halusi koeajoyksilössä itsekseen vaihtua moottoritehon prosenttinäytöksi. Kyllä kuljettaja kaasupolkimen ja selän tuntoaistin perusteella huomaa, kun moottorilta pyydetään voimaa: BMW:n 3-litrainen turbokuutonen on edelleen markkinoiden parhaita voimanlähteitä. M440i-mallissa koneesta löytyy 48-voltin kevythybriditekniikka, joka lataa akkua jarrutuksissa ja antaa kiihdytyksissä 11 lisähevosvoimaa. Huipputehoa on 374 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä huimalla 1900–5000 kierroksella minuutissa. Yhdessä erinomaisesti koneeseen sovitetun 8-portaisen automaatin kera M440i liikkuu arvokkaan pehmeästi tai repivän raa’asti, miten kuljettaja vain haluaa. Tuntuuko coupélta? BMW korostaa nelossarjaan tehtyjä ajettavuusmuutoksia kolmos-sedaniin verrattuna. Väitteitä tukee esimerkiksi taka-akselin 23 millimetriä leveämpi raideväli ja 21 milliä madaltunut massakeskipiste. Koeajoauton kitkarengastus pilasi tarkimmat havainnot, mutta näinkin saatu ajokokemus lupaa hyvää. BMW:n suuri panostus tuoreimman 3-sarjan ajettavuuteen kantaa hedelmää nelossarjasakin: ohjaus on huomattavasti aiempaa kirkkaampi ja luonnollisempi – nyt kitkarenkaiden muljunta tuntuu ohjauksen läpi, eikä häviä tunnottomuuden syövereihin. Turvavyön ojentajat helpottavat elämää pitkien ovien kanssa. Balanssi on kunnossa: tehovaroihin nähden liukkaat kitkarenkaat antavat auton elää, mutta kuljettajan toivomalla tavalla. Nelivedon takapainotteisuus ja taka-akselin sähkömekaanisen tasauspyörästön toiminta tekevät etenemisestä loogista, tehokasta ja hauskaa. Toki ilman suoraa vertailua on mahdoton sanoa, miten M440i eroaa vastaavasta M340i-sedanista. Yksi juttu vielä On toki seikka, missä 4-sarja eroaa vahvasti 3-sarjasta: ulkonäkö. 95 prosenttia autosta on konservatiivista, ellei jopa amatöörimäisesti muotoiltua coupéa. Autosta löytää helposti huonoja kulmia, eikä harjaantunut silmä löydä motiivia pehmeitä pintoja rikkoville päättömille pokkauksille. Ja mihin hävisi valmistajan ikoninen ikkunalinja? Kokonaisuus hukkuu keulan shokkiin: valtavat munuaiset ovat kuin viime tingassa lisätty huomiomagneetti. Strategian ongelma on shokin huono toistettavuus: ihmismieli turtuu, joten heti 4-sarjan perään julkaistussa iX-sähkömaasturissa BMW joutuu huutamaan huomiota vieläkin epätoivoisemmin keinoin. Se lienee ikävän symbolista ajalle, jossa elämme? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M440i A xDrive Coupé Hinta alkaen 84 848 € Koeajetun auton hinta varusteineen 117 596 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 275 kW (374 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1393 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku