29.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW M440i xDrive Coupé on sisäisesti kaunis, mutta… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ohjauspyörän takaa BMW 4-sarja on makea laite, mutta mitä mieltä sen muodoista pitäisi olla? Hyvää: Upea moottori, ajettavuus. Huonoa: Katso kuvat. Bemarin ohjaamossa viihtyy. Urheiluistuimet ovat paitsi tukevat, ne säätyvät erinomaiseen ajoasentoon ja ovat vieläpä mukavat istua. Sisustan perusilme on tuttu tavallisesta 3-sarjasta, johon BMW 4-sarjan coupé vahvasti pohjautuu. Ylellisyyttä tuovat valmistajalle perinteiset turvavöiden ojentimet ja koeajoyksilöön lisävarustelistalta valittu nahkapintainen kojelauta. Tunnelmaa autoon tuo sedania peräti 57 millimetriä matalampi korkeus sekä tietysti karmittomat ovet. Nelosarjan ohjaamossa on coupétyyliin sopivan urheilullinen tunnelma, mutta ei ero 3-sarjaan valtava ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mahtava moottori Eroja enemmän autoissa on yhtäläisyyksiä. Yksi niistä on valmistajan nykytyylin digimittaristo, josta jatkamme urputtamista edelleen, etenkin kun väärään suuntaan liikkuva kierroslukumittari vielä halusi koeajoyksilössä itsekseen vaihtua moottoritehon prosenttinäytöksi. Kyllä kuljettaja kaasupolkimen ja selän tuntoaistin perusteella huomaa, kun moottorilta pyydetään voimaa: BMW:n 3-litrainen turbokuutonen on edelleen markkinoiden parhaita voimanlähteitä. M440i-mallissa koneesta löytyy 48-voltin kevythybriditekniikka, joka lataa akkua jarrutuksissa ja antaa kiihdytyksissä 11 lisähevosvoimaa. Huipputehoa on 374 hevosvoimaa ja vääntöä 500 newtonmetriä huimalla 1900–5000 kierroksella minuutissa. Yhdessä erinomaisesti koneeseen sovitetun 8-portaisen automaatin kera M440i liikkuu arvokkaan pehmeästi tai repivän raa’asti, miten kuljettaja vain haluaa. Tuntuuko coupélta? BMW korostaa nelossarjaan tehtyjä ajettavuusmuutoksia kolmos-sedaniin verrattuna. Väitteitä tukee esimerkiksi taka-akselin 23 millimetriä leveämpi raideväli ja 21 milliä madaltunut massakeskipiste. Koeajoauton kitkarengastus pilasi tarkimmat havainnot, mutta näinkin saatu ajokokemus lupaa hyvää. BMW:n suuri panostus tuoreimman 3-sarjan ajettavuuteen kantaa hedelmää nelossarjasakin: ohjaus on huomattavasti aiempaa kirkkaampi ja luonnollisempi – nyt kitkarenkaiden muljunta tuntuu ohjauksen läpi, eikä häviä tunnottomuuden syövereihin. Turvavyön ojentajat helpottavat elämää pitkien ovien kanssa. Balanssi on kunnossa: tehovaroihin nähden liukkaat kitkarenkaat antavat auton elää, mutta kuljettajan toivomalla tavalla. Nelivedon takapainotteisuus ja taka-akselin sähkömekaanisen tasauspyörästön toiminta tekevät etenemisestä loogista, tehokasta ja hauskaa. Toki ilman suoraa vertailua on mahdoton sanoa, miten M440i eroaa vastaavasta M340i-sedanista. Yksi juttu vielä On toki seikka, missä 4-sarja eroaa vahvasti 3-sarjasta: ulkonäkö. 95 prosenttia autosta on konservatiivista, ellei jopa amatöörimäisesti muotoiltua coupéa. Autosta löytää helposti huonoja kulmia, eikä harjaantunut silmä löydä motiivia pehmeitä pintoja rikkoville päättömille pokkauksille. Ja mihin hävisi valmistajan ikoninen ikkunalinja? Kokonaisuus hukkuu keulan shokkiin: valtavat munuaiset ovat kuin viime tingassa lisätty huomiomagneetti. Strategian ongelma on shokin huono toistettavuus: ihmismieli turtuu, joten heti 4-sarjan perään julkaistussa iX-sähkömaasturissa BMW joutuu huutamaan huomiota vieläkin epätoivoisemmin keinoin. Se lienee ikävän symbolista ajalle, jossa elämme? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW M440i A xDrive Coupé Hinta alkaen 84 848 € Koeajetun auton hinta varusteineen 117 596 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 275 kW (374 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1393 mm, akseliväli 2851 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe