19.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster – hyvää kaavaa ei rikota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster jatkaa hyväksi havaitulla kaavalla. Hyvää: Entisen version ongelmien korjaaminen kustannustehokkaasti. Huonoa: Tyytyminen kolmeen tähteen turvallisuudessa. Dacia Duster on uudistettu veikeällä tavalla. Uuden mitat ovat samat kuin edellisen malin, samoin alustarakenne. Moottorivalikoimakin on entinen. Siitä huolimatta Duster tuntuu aidosti uudelta. Dacia on pitäytynyt entisessä kaikessa sellaisessa, mikä olisi väistämättä nostanut valmistuskustannuksia. Suurempi koko olisi merkinnyt muutoksia moottoreihin ja tukirakenteisiin, eli samalla hintatason nousua. Dacia myös sanoo, että se kunnioittaa nykyisiä asiakkaita niin, ettei uuden mallin tulo saa tehdä edeltäjästä vanhanaikaista. Vaikka päivityksiä on tehty ennen muuta sisällä, ulkoisiakin muutoksia on. Keula on uudistuneen etusäleikön ansiosta järeämmän oloinen, entistä maasturimaisempi. Etuvalot ja takavalot ovat entisiä kookkaammat ja ne on viety aivan auton kulmiin. Pelkkä valojen sijoittelu tekee autosta muhkeamman oloisen. Tuulilasin alareunaa on viety kymmenen senttimetriä eteenpäin. Lasipinta on siten aiempaa suurempi, eikä tuulilasin voimakkaampi kallistus ole auton ulkonäön kannalta hassumpi ratkaisu. Keulan ja perän leveät pohjapanssarit lupaavat katumaasturin maastokykyjen kasvua. Dusterit valmistetaan Romanian Pitestissä, mutta omistajan eli Renault-konsernin kosketus näkyy lähes kaikessa. Sisätiloissa jopa ihan kaikessa, sillä vastuu on ollut alusta loppuun Renault-insinööreillä. Sisälläkin on totta kai edetty Dacian arvoja kunnioittaen. Kun täysin uuteen kojelautaan on sijoitettu uudenlaiset tuuletussuulakkeet, ne ovat säästösyistä yksiosaiset. Ja ne toistuvat peräti viisin kappalein samanlaisina. Kojelauta on seitsemän senttimetriä aiempaa korkeammalla. Se helpottaa esimerkiksi uuden tietoviihdejärjestelmän käyttämistä. Ohjauspyörässä on hyvät korkeus- ja etäisyyssäädöt, paitsi koruttomassa perusmallissa. Istuimissa riittää reisitukea eikä kuljettajalla ole mukavuudessa valittamista pitkällä ajoetapillakaan. Etuvetoisessa Dusterissa on tavaratilaa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sitkeää vääntöä Moottoreista testasimme ensikoeajossa bensiiniversioista tehokkaamman turboahdetun 1,2-litraisen TCe 125:n ja turbodieselin (dCi 110). Ne ovat tuttuja perusmoottoreita, jotka eivät säkenöi. Näistä kahdesta voiton vie 1,5-litrainen 110-hevosvoimainen diesel kahdesta syystä: 260 newtonmetrin sitkeä vääntö on käytössä jo alhaisilla kierrosluvuilla ja moottorin yhdistettävä kuusiportainen automaatti toimii juohevan huomaamattomasti. Muiden moottoreiden pariksi automaattia ei saa eikä sitä voi yhdistää nelivetoiseen Dusteriin. Turbodieselin yhdistetty kulutus automaattivaihteisena on 4,5 litraa ja hiilidioksidipäästöt 116 grammaa. TCe 125 -bensaturbonkin vääntö on tuhti (205 Nm), mutta kulutus (6,2) ja hiilidioksidipäästöt (138) livahtavat vähän korkeiksi. Suomessa tarjolla on myös kolmas voimanlähde, ahtamaton 1,6-litrainen 115 hevosvoiman bensiinimoottori. Melutaso alentunut Jousitus vie hyvin epätasaisuuksien yli. Melutasoa on alennettu tuntuvasti lisäeristeillä ja paksummilla etusivulaseilla. Duster selviytyy myös vaativalla off road -testiradalla – jyrkissä ala- ja ylämäissä, sivukallistuksissa ja rampeissa jopa yllättävän hyvin. Maavaraa on 21 senttimetriä. Suuret tulo- ja jättökulmat (30 ja 33 astetta) auttavat seikkailuhenkistä. Nelivetoversioon saatavat alamäkiavustin, kallistuskulmien reaaliaikainen näyttö ja auton ympäristön kuvaava kamerajärjestelmä ovat jopa epädaciamaista luksusta, mutta nostanevat tylysti hintaa. Tuntuvasti raikastuneen uuden Dacia Dusterin myynti alkaa helmikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta maahantuoja lupaa hinnankorotusten pysyvän maltillisina. Jos näin käy, Suomessa yllättävän suosion napannut Duster jatkaa rynnistystään. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Lisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster dCi 110 EDC-aut 4x2 Moottori Dieselmoottori, 1 461 cm³, turbo, 4 sylinteriä, etuveto, 6-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (80 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta