19.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster – hyvää kaavaa ei rikota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster jatkaa hyväksi havaitulla kaavalla. Hyvää: Entisen version ongelmien korjaaminen kustannustehokkaasti. Huonoa: Tyytyminen kolmeen tähteen turvallisuudessa. Dacia Duster on uudistettu veikeällä tavalla. Uuden mitat ovat samat kuin edellisen malin, samoin alustarakenne. Moottorivalikoimakin on entinen. Siitä huolimatta Duster tuntuu aidosti uudelta. Dacia on pitäytynyt entisessä kaikessa sellaisessa, mikä olisi väistämättä nostanut valmistuskustannuksia. Suurempi koko olisi merkinnyt muutoksia moottoreihin ja tukirakenteisiin, eli samalla hintatason nousua. Dacia myös sanoo, että se kunnioittaa nykyisiä asiakkaita niin, ettei uuden mallin tulo saa tehdä edeltäjästä vanhanaikaista. Vaikka päivityksiä on tehty ennen muuta sisällä, ulkoisiakin muutoksia on. Keula on uudistuneen etusäleikön ansiosta järeämmän oloinen, entistä maasturimaisempi. Etuvalot ja takavalot ovat entisiä kookkaammat ja ne on viety aivan auton kulmiin. Pelkkä valojen sijoittelu tekee autosta muhkeamman oloisen. Tuulilasin alareunaa on viety kymmenen senttimetriä eteenpäin. Lasipinta on siten aiempaa suurempi, eikä tuulilasin voimakkaampi kallistus ole auton ulkonäön kannalta hassumpi ratkaisu. Keulan ja perän leveät pohjapanssarit lupaavat katumaasturin maastokykyjen kasvua. Dusterit valmistetaan Romanian Pitestissä, mutta omistajan eli Renault-konsernin kosketus näkyy lähes kaikessa. Sisätiloissa jopa ihan kaikessa, sillä vastuu on ollut alusta loppuun Renault-insinööreillä. Sisälläkin on totta kai edetty Dacian arvoja kunnioittaen. Kun täysin uuteen kojelautaan on sijoitettu uudenlaiset tuuletussuulakkeet, ne ovat säästösyistä yksiosaiset. Ja ne toistuvat peräti viisin kappalein samanlaisina. Kojelauta on seitsemän senttimetriä aiempaa korkeammalla. Se helpottaa esimerkiksi uuden tietoviihdejärjestelmän käyttämistä. Ohjauspyörässä on hyvät korkeus- ja etäisyyssäädöt, paitsi koruttomassa perusmallissa. Istuimissa riittää reisitukea eikä kuljettajalla ole mukavuudessa valittamista pitkällä ajoetapillakaan. Etuvetoisessa Dusterissa on tavaratilaa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sitkeää vääntöä Moottoreista testasimme ensikoeajossa bensiiniversioista tehokkaamman turboahdetun 1,2-litraisen TCe 125:n ja turbodieselin (dCi 110). Ne ovat tuttuja perusmoottoreita, jotka eivät säkenöi. Näistä kahdesta voiton vie 1,5-litrainen 110-hevosvoimainen diesel kahdesta syystä: 260 newtonmetrin sitkeä vääntö on käytössä jo alhaisilla kierrosluvuilla ja moottorin yhdistettävä kuusiportainen automaatti toimii juohevan huomaamattomasti. Muiden moottoreiden pariksi automaattia ei saa eikä sitä voi yhdistää nelivetoiseen Dusteriin. Turbodieselin yhdistetty kulutus automaattivaihteisena on 4,5 litraa ja hiilidioksidipäästöt 116 grammaa. TCe 125 -bensaturbonkin vääntö on tuhti (205 Nm), mutta kulutus (6,2) ja hiilidioksidipäästöt (138) livahtavat vähän korkeiksi. Suomessa tarjolla on myös kolmas voimanlähde, ahtamaton 1,6-litrainen 115 hevosvoiman bensiinimoottori. Melutaso alentunut Jousitus vie hyvin epätasaisuuksien yli. Melutasoa on alennettu tuntuvasti lisäeristeillä ja paksummilla etusivulaseilla. Duster selviytyy myös vaativalla off road -testiradalla – jyrkissä ala- ja ylämäissä, sivukallistuksissa ja rampeissa jopa yllättävän hyvin. Maavaraa on 21 senttimetriä. Suuret tulo- ja jättökulmat (30 ja 33 astetta) auttavat seikkailuhenkistä. Nelivetoversioon saatavat alamäkiavustin, kallistuskulmien reaaliaikainen näyttö ja auton ympäristön kuvaava kamerajärjestelmä ovat jopa epädaciamaista luksusta, mutta nostanevat tylysti hintaa. Tuntuvasti raikastuneen uuden Dacia Dusterin myynti alkaa helmikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta maahantuoja lupaa hinnankorotusten pysyvän maltillisina. Jos näin käy, Suomessa yllättävän suosion napannut Duster jatkaa rynnistystään. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Lisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster dCi 110 EDC-aut 4x2 Moottori Dieselmoottori, 1 461 cm³, turbo, 4 sylinteriä, etuveto, 6-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (80 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa