19.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster – hyvää kaavaa ei rikota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster jatkaa hyväksi havaitulla kaavalla. Hyvää: Entisen version ongelmien korjaaminen kustannustehokkaasti. Huonoa: Tyytyminen kolmeen tähteen turvallisuudessa. Dacia Duster on uudistettu veikeällä tavalla. Uuden mitat ovat samat kuin edellisen malin, samoin alustarakenne. Moottorivalikoimakin on entinen. Siitä huolimatta Duster tuntuu aidosti uudelta.Dacia on pitäytynyt entisessä kaikessa sellaisessa, mikä olisi väistämättä nostanut valmistuskustannuksia. Suurempi koko olisi merkinnyt muutoksia moottoreihin ja tukirakenteisiin, eli samalla hintatason nousua. Dacia myös sanoo, että se kunnioittaa nykyisiä asiakkaita niin, ettei uuden mallin tulo saa tehdä edeltäjästä vanhanaikaista.Vaikka päivityksiä on tehty ennen muuta sisällä, ulkoisiakin muutoksia on. Keula on uudistuneen etusäleikön ansiosta järeämmän oloinen, entistä maasturimaisempi. Etuvalot ja takavalot ovat entisiä kookkaammat ja ne on viety aivan auton kulmiin. Pelkkä valojen sijoittelu tekee autosta muhkeamman oloisen.Tuulilasin alareunaa on viety kymmenen senttimetriä eteenpäin. Lasipinta on siten aiempaa suurempi, eikä tuulilasin voimakkaampi kallistus ole auton ulkonäön kannalta hassumpi ratkaisu.Keulan ja perän leveät pohjapanssarit lupaavat katumaasturin maastokykyjen kasvua.Dusterit valmistetaan Romanian Pitestissä, mutta omistajan eli Renault-konsernin kosketus näkyy lähes kaikessa. Sisätiloissa jopa ihan kaikessa, sillä vastuu on ollut alusta loppuun Renault-insinööreillä.Sisälläkin on totta kai edetty Dacian arvoja kunnioittaen. Kun täysin uuteen kojelautaan on sijoitettu uudenlaiset tuuletussuulakkeet, ne ovat säästösyistä yksiosaiset. Ja ne toistuvat peräti viisin kappalein samanlaisina.Kojelauta on seitsemän senttimetriä aiempaa korkeammalla. Se helpottaa esimerkiksi uuden tietoviihdejärjestelmän käyttämistä.Ohjauspyörässä on hyvät korkeus- ja etäisyyssäädöt, paitsi koruttomassa perusmallissa. Istuimissa riittää reisitukea eikä kuljettajalla ole mukavuudessa valittamista pitkällä ajoetapillakaan.Etuvetoisessa Dusterissa on tavaratilaa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitkeää vääntöäMoottoreista testasimme ensikoeajossa bensiiniversioista tehokkaamman turboahdetun 1,2-litraisen TCe 125:n ja turbodieselin (dCi 110). Ne ovat tuttuja perusmoottoreita, jotka eivät säkenöi.Näistä kahdesta voiton vie 1,5-litrainen 110-hevosvoimainen diesel kahdesta syystä: 260 newtonmetrin sitkeä vääntö on käytössä jo alhaisilla kierrosluvuilla ja moottorin yhdistettävä kuusiportainen automaatti toimii juohevan huomaamattomasti. Muiden moottoreiden pariksi automaattia ei saa eikä sitä voi yhdistää nelivetoiseen Dusteriin.Turbodieselin yhdistetty kulutus automaattivaihteisena on 4,5 litraa ja hiilidioksidipäästöt 116 grammaa.TCe 125 -bensaturbonkin vääntö on tuhti (205 Nm), mutta kulutus (6,2) ja hiilidioksidipäästöt (138) livahtavat vähän korkeiksi.Suomessa tarjolla on myös kolmas voimanlähde, ahtamaton 1,6-litrainen 115 hevosvoiman bensiinimoottori.Melutaso alentunutJousitus vie hyvin epätasaisuuksien yli. Melutasoa on alennettu tuntuvasti lisäeristeillä ja paksummilla etusivulaseilla.Duster selviytyy myös vaativalla off road -testiradalla – jyrkissä ala- ja ylämäissä, sivukallistuksissa ja rampeissa jopa yllättävän hyvin. Maavaraa on 21 senttimetriä. Suuret tulo- ja jättökulmat (30 ja 33 astetta) auttavat seikkailuhenkistä.Nelivetoversioon saatavat alamäkiavustin, kallistuskulmien reaaliaikainen näyttö ja auton ympäristön kuvaava kamerajärjestelmä ovat jopa epädaciamaista luksusta, mutta nostanevat tylysti hintaa. Tuntuvasti raikastuneen uuden Dacia Dusterin myynti alkaa helmikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta maahantuoja lupaa hinnankorotusten pysyvän maltillisina. Jos näin käy, Suomessa yllättävän suosion napannut Duster jatkaa rynnistystään.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster dCi 110 EDC-aut 4x2 Moottori Dieselmoottori, 1 461 cm³, turbo, 4 sylinteriä, etuveto, 6-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (80 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen