19.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster – hyvää kaavaa ei rikota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster jatkaa hyväksi havaitulla kaavalla. Hyvää: Entisen version ongelmien korjaaminen kustannustehokkaasti. Huonoa: Tyytyminen kolmeen tähteen turvallisuudessa. Dacia Duster on uudistettu veikeällä tavalla. Uuden mitat ovat samat kuin edellisen malin, samoin alustarakenne. Moottorivalikoimakin on entinen. Siitä huolimatta Duster tuntuu aidosti uudelta.Dacia on pitäytynyt entisessä kaikessa sellaisessa, mikä olisi väistämättä nostanut valmistuskustannuksia. Suurempi koko olisi merkinnyt muutoksia moottoreihin ja tukirakenteisiin, eli samalla hintatason nousua. Dacia myös sanoo, että se kunnioittaa nykyisiä asiakkaita niin, ettei uuden mallin tulo saa tehdä edeltäjästä vanhanaikaista.Vaikka päivityksiä on tehty ennen muuta sisällä, ulkoisiakin muutoksia on. Keula on uudistuneen etusäleikön ansiosta järeämmän oloinen, entistä maasturimaisempi. Etuvalot ja takavalot ovat entisiä kookkaammat ja ne on viety aivan auton kulmiin. Pelkkä valojen sijoittelu tekee autosta muhkeamman oloisen.Tuulilasin alareunaa on viety kymmenen senttimetriä eteenpäin. Lasipinta on siten aiempaa suurempi, eikä tuulilasin voimakkaampi kallistus ole auton ulkonäön kannalta hassumpi ratkaisu.Keulan ja perän leveät pohjapanssarit lupaavat katumaasturin maastokykyjen kasvua.Dusterit valmistetaan Romanian Pitestissä, mutta omistajan eli Renault-konsernin kosketus näkyy lähes kaikessa. Sisätiloissa jopa ihan kaikessa, sillä vastuu on ollut alusta loppuun Renault-insinööreillä.Sisälläkin on totta kai edetty Dacian arvoja kunnioittaen. Kun täysin uuteen kojelautaan on sijoitettu uudenlaiset tuuletussuulakkeet, ne ovat säästösyistä yksiosaiset. Ja ne toistuvat peräti viisin kappalein samanlaisina.Kojelauta on seitsemän senttimetriä aiempaa korkeammalla. Se helpottaa esimerkiksi uuden tietoviihdejärjestelmän käyttämistä.Ohjauspyörässä on hyvät korkeus- ja etäisyyssäädöt, paitsi koruttomassa perusmallissa. Istuimissa riittää reisitukea eikä kuljettajalla ole mukavuudessa valittamista pitkällä ajoetapillakaan.Etuvetoisessa Dusterissa on tavaratilaa 445 litraa ja nelivetoisessa 411 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySitkeää vääntöäMoottoreista testasimme ensikoeajossa bensiiniversioista tehokkaamman turboahdetun 1,2-litraisen TCe 125:n ja turbodieselin (dCi 110). Ne ovat tuttuja perusmoottoreita, jotka eivät säkenöi.Näistä kahdesta voiton vie 1,5-litrainen 110-hevosvoimainen diesel kahdesta syystä: 260 newtonmetrin sitkeä vääntö on käytössä jo alhaisilla kierrosluvuilla ja moottorin yhdistettävä kuusiportainen automaatti toimii juohevan huomaamattomasti. Muiden moottoreiden pariksi automaattia ei saa eikä sitä voi yhdistää nelivetoiseen Dusteriin.Turbodieselin yhdistetty kulutus automaattivaihteisena on 4,5 litraa ja hiilidioksidipäästöt 116 grammaa.TCe 125 -bensaturbonkin vääntö on tuhti (205 Nm), mutta kulutus (6,2) ja hiilidioksidipäästöt (138) livahtavat vähän korkeiksi.Suomessa tarjolla on myös kolmas voimanlähde, ahtamaton 1,6-litrainen 115 hevosvoiman bensiinimoottori.Melutaso alentunutJousitus vie hyvin epätasaisuuksien yli. Melutasoa on alennettu tuntuvasti lisäeristeillä ja paksummilla etusivulaseilla.Duster selviytyy myös vaativalla off road -testiradalla – jyrkissä ala- ja ylämäissä, sivukallistuksissa ja rampeissa jopa yllättävän hyvin. Maavaraa on 21 senttimetriä. Suuret tulo- ja jättökulmat (30 ja 33 astetta) auttavat seikkailuhenkistä.Nelivetoversioon saatavat alamäkiavustin, kallistuskulmien reaaliaikainen näyttö ja auton ympäristön kuvaava kamerajärjestelmä ovat jopa epädaciamaista luksusta, mutta nostanevat tylysti hintaa. Tuntuvasti raikastuneen uuden Dacia Dusterin myynti alkaa helmikuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta maahantuoja lupaa hinnankorotusten pysyvän maltillisina. Jos näin käy, Suomessa yllättävän suosion napannut Duster jatkaa rynnistystään.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistajaLisätietoja: www.dacia.fi/duster Dacia Duster dCi 110 EDC-aut 4x2 Moottori Dieselmoottori, 1 461 cm³, turbo, 4 sylinteriä, etuveto, 6-v. automaattivaihteisto. Teho 110 kW (80 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 171 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2674 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? 7.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Sbarro Super Eight '84 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”