Ajoneuvot | Koeajo | 17.9.2020

Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense on autona hyvä ja sähköautona kelvollinen, mutta hinnalle on vaikea löytää perusteluita

Ranskalaisen premium-valmistajaksi ilmoitetun DS:n kaksi mallia sisältävästä katraasta koeajossa on tällä kertaa valmistajan ainoa täyssähköinen auto, DS 3 Crossback E-Tense. Hyvää: mukavuus, akun sijainti. Huonoa: kulutus, toimintamatkan ennakoitavuus.

Jaa artikkeli

Odotukset täyssähköiselle premium-autolle ovat kovat, sillä valmistajan mukaan DS 3 Crossback E-Tense on suunniteltu alun perin myös täyssähköiselle voimalinjalle sopivaksi. Tämän myötä 50 kilowattitunnin ajoakku on integroitu auton pohjaan, joten sisätilat ovat täysin vastaavat polttomoottorimallin kanssa.

DS 3 Crossback E-Tense

Lähes ykkösluokan ajomukavuus

Tilojen analysoimisen sijaan voimme siis keskittyä ajettavuuteen. Auto liikkuu etenkin taajamassa ja maantiellä merkkinsä velvoittamin elein: kuin iso kissa. Kyyti tuntuu epätasaisellakin tiellä ylelliseltä, kuten 47 623 euron hintalapulla pitää ollakin. Pienet tien saumat tuntuvat, mutta eivät häiritse.

Pehmeydestä paljastuu myös ikävä puoli. Moottoritien kaistanvaihdossa kohdalle sattuva monttu yllättää aiheuttamalla peräpään edestakaisen heilahduksen sivuttaissuunnassa. Muljahdus ei ole lajissaan mikään pieni, sillä apukuljettajakin noteeraa sen selvästi.

Alcantara-sisustus ei tuo samanlaista laadun tunnetta kuin valmistajan timanttitikkauksin koristeltu nahkapäällyste, eikä varsin keskinkertainen tietoviihdejärjestelmä tai samantasoinen digitaalimittaristokaan aivan vastaa auton hintaluokkaa. Muista konsernin tuotteista tutut käännösvirheet ovat oma lukunsa, mutta maahantuoja kertoo kielipaketin saavan päivityksen lähiaikoina.

Voimalinja toimii hienostuneesti, ja tuntuma polkimiin on pienen totuttelun jälkeen hyvä. 136 hevosvoimaa riittää mainiosti auton kyydittämiseen, mutta jälleen kerran tulee vastaan brändi ja sen hinta. Tällaisessa autossa tehoa saisi olla eräissä tilanteissa enemmänkin.

Lataus toimii luvatusti

Crossover-sähköauton WLTP-toimintamatkaksi on ilmoitettu 320 kilometriä, jonka toteutuminen tuntuu käytännössä vaikealta. Seka-ajossa akun ilmoitettu varaus alkaa näyttää nollaa usein jo ennen 250 km -matkaa.

50 kilowatin pikalatauksella akun varauksen luvataan täyttyvän 0–80 prosenttiin 50 minuutissa. Tämä pitää lähelle paikkansa, latausteho pysyy 47,5 kilowatin tuntumassa 70 prosentin varaukseen saakka. Sen jälkeen latausteho laskee 30 kW -tasolle.

Type 2 -latauksella DS:n kerrotaan latautuvan tyhjästä täyteen viidessä tunnissa, ja suko-pistokkeesta akun saa täyteen vajaassa vuorokaudessa.

Maahantuojan mukaan auto tosin näyttää toistaiseksi pessimististä toimintamatkaennustetta, ja siihen on tulossa korjaus päivityksen mukana. Sitä, kuinka pitkälle auto kulkisi mittariston näyttäessä akun olevan tyhjä ei tee mieli kuitenkaan testata, sillä virtaa ei voi pyytää tien päälle kuten bensiiniä jerrykannussa. Käytännön toimintamatka jää siis toistaiseksi arvoitukseksi.

DS 3:n sähkömalli on hyvä ja eheä kokonaisuus, mutta se pohjautuu samalle perusrakenteelle esimerkiksi huomattavasti halvempien Opel Corsa-e:n ja Peugeot 208:n kanssa. Tätä on vaikea piilottaa ainoastaan prameammilla materiaaleilla, kun mallin hinnat alkavat 41 391 eurosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu