30.10.2019

Koeajo: Peugeot e-208 – sähköinen pikkuleijona juoksee 340 kilometriä

Peugeot e-208

Uusi Peugeot e-208 vie uuden kompaktiauton tuoreeltaan sähköautoluokkaan. Voimanlähteiden samankaltaisuus on kunnioitettava saavutus. Hyvää: tyyli, saumattomat käyttövoimaversiot. Huonoa: ajoergonomia varauksin.

Uusi Peugeot e-208 hyppää rohkeasti kompaktiautojen sähköistämiseen. Auton uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot tuokin sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen.

Peugeot e-208

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkö muiden joukossa

Peugeot e-208:ssa on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu sähkömoottori ja se on teholtaan 100 kW (136 hv). Auton pohjaan sijoitettu akusto on kapasiteetiltaan 50 kWh, tarkoittaen 340 kilometrin toimintamatkaa WLTP-syklillä mitattuna. Peugeot myöntää akustolle takuun, että se säilyttää vähintään 70% kapasiteetistaan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajan.

Peugeot e-208

Lataaminen onnistuu vasemmalla takalokasuojassa olevan latausportin kautta. Vaihtoehtona ovat 100 kW:n huipputeho CCS-pikalatauksella tai tyypillisempi AC-lataaminen parhaimmillaan 7,4 kW (32A) tai 11 kW (16A kolmivaihe) teholla latausasemasta. Parhaimmillaan 0–80% lataaminen tapahtuu noin puolessa tunnissa pikalatauksessa. Koti- tai työpaikkalaturilla täysi lataus saavutetaan 5-8 tunnissa.

Peugeot e-208

Kiihdytys 0–100 km/h luonnistuu 8,1 sekunnissa, joten sähköinen 208 on noin puoli sekuntia vastaavaa PureTech 130 -bensiinimallia nopeampi. Huippunopeus on 150 km/h ja menohalujen paras terä onkin 0–80 km/h nopeusalueella. Energian talteenottoa varten käytettävissä on kaksi eri regeneraatiotilaa, joko polttomoottorin rullausta simuloiva tila tai “yhden polkimen ajoon” suunniteltu voimakkaampi talteenotto.

Peugeot e-208

Auton lämmitysjärjestelmä on toteutettu 5 kW:n lämmityselementin lisäksi lämpöpumpun avulla. Akusto ja matkustamo on mahdollista esilämmittää joko kojelaudan kosketusnäytöllä tai auton etähallintaan suunnitellulla MyPeugeot-älypuhelinsovelluksella.

Valitse auto, sitten vasta voimalinja

Peugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Sähkömalli painaa noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita enemmän, mutta jousituksen hienosäädöllä ero on saatu tasattua. Kuljettajalle sähkö tuntuu jostain syystä jäykempänä ohjauksena, joskin sähköautojen ohjelmisto ei ollut valmistajan mukaan vielä täysin valmiina.

Peugeot e-208

Liikkeellä e-208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee ajamisesta vielä polttomoottoriversioitakin vaivattomampaa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä pienempiin rengaskokoihin näyttävien vanteiden sijaan.

Ajoasento on eräs 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä.

Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaa

Raikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille.

Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna, eikä e-208 tee tässä poikkeusta. Keulalla ei ole pientä säilytystilaa joidenkin sähköautoversioiden tavoin.

Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Uutta on myös holografisesti kahdelle tasolle tietoja projisoiva mittaristo. Konsepti toimii onneksi selkeämmin kuin ehkä ensiksi ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää ratkaisevat puoli sekuntia reaktioajassa. Mittarisyvennyksen sivuleikkauksille syyksi tarjottiin vain, että ne näyttävät Tähtien Sodalta.

Peugeot e-208

Suomessa täyssähköinen Peugeot e-208 nähdään vuodenvaihteen jälkeen. Ennakkohinnat alkavat Active-varusteltuna 33 704 eurosta, mutta koeajettu GT-varusteltu yksilö asettuu hinnastossa lukemaan 39 964 euroa.

Peugeot e-208

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Muokattu 4.11.2019: täsmennetty hintatiedot

Peugeot e-208 GT 50 kWh 136

Hinta alkaen

39 964 €

Moottori

Sähkömoottori, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv), 3673–10000 r/min

Vääntö

260 Nm (300–3673 r/min)

Vääntö

260 Nm (300–3673 r/min)

Akku

50 kWh, sijoitettu auton pohjaan.

Toimintamatka

340 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,1 s

Huippunopeus

150 km/h

Mitat

pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km. Akusto 70% kapasiteetista 8 vuotta tai 160 000 km.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat