30.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 – sähköinen pikkuleijona juoksee 340 kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot e-208 vie uuden kompaktiauton tuoreeltaan sähköautoluokkaan. Voimanlähteiden samankaltaisuus on kunnioitettava saavutus. Hyvää: tyyli, saumattomat käyttövoimaversiot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Uusi Peugeot e-208 hyppää rohkeasti kompaktiautojen sähköistämiseen. Auton uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot tuokin sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö muiden joukossa Peugeot e-208:ssa on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu sähkömoottori ja se on teholtaan 100 kW (136 hv). Auton pohjaan sijoitettu akusto on kapasiteetiltaan 50 kWh, tarkoittaen 340 kilometrin toimintamatkaa WLTP-syklillä mitattuna. Peugeot myöntää akustolle takuun, että se säilyttää vähintään 70% kapasiteetistaan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajan. Lataaminen onnistuu vasemmalla takalokasuojassa olevan latausportin kautta. Vaihtoehtona ovat 100 kW:n huipputeho CCS-pikalatauksella tai tyypillisempi AC-lataaminen parhaimmillaan 7,4 kW (32A) tai 11 kW (16A kolmivaihe) teholla latausasemasta. Parhaimmillaan 0–80% lataaminen tapahtuu noin puolessa tunnissa pikalatauksessa. Koti- tai työpaikkalaturilla täysi lataus saavutetaan 5-8 tunnissa. Kiihdytys 0–100 km/h luonnistuu 8,1 sekunnissa, joten sähköinen 208 on noin puoli sekuntia vastaavaa PureTech 130 -bensiinimallia nopeampi. Huippunopeus on 150 km/h ja menohalujen paras terä onkin 0–80 km/h nopeusalueella. Energian talteenottoa varten käytettävissä on kaksi eri regeneraatiotilaa, joko polttomoottorin rullausta simuloiva tila tai “yhden polkimen ajoon” suunniteltu voimakkaampi talteenotto. Auton lämmitysjärjestelmä on toteutettu 5 kW:n lämmityselementin lisäksi lämpöpumpun avulla. Akusto ja matkustamo on mahdollista esilämmittää joko kojelaudan kosketusnäytöllä tai auton etähallintaan suunnitellulla MyPeugeot-älypuhelinsovelluksella. Valitse auto, sitten vasta voimalinja Peugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Sähkömalli painaa noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita enemmän, mutta jousituksen hienosäädöllä ero on saatu tasattua. Kuljettajalle sähkö tuntuu jostain syystä jäykempänä ohjauksena, joskin sähköautojen ohjelmisto ei ollut valmistajan mukaan vielä täysin valmiina. Liikkeellä e-208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee ajamisesta vielä polttomoottoriversioitakin vaivattomampaa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä pienempiin rengaskokoihin näyttävien vanteiden sijaan. Ajoasento on eräs 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä. Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaa Raikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna, eikä e-208 tee tässä poikkeusta. Keulalla ei ole pientä säilytystilaa joidenkin sähköautoversioiden tavoin. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Uutta on myös holografisesti kahdelle tasolle tietoja projisoiva mittaristo. Konsepti toimii onneksi selkeämmin kuin ehkä ensiksi ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää ratkaisevat puoli sekuntia reaktioajassa. Mittarisyvennyksen sivuleikkauksille syyksi tarjottiin vain, että ne näyttävät Tähtien Sodalta. Suomessa täyssähköinen Peugeot e-208 nähdään vuodenvaihteen jälkeen. Ennakkohinnat alkavat Active-varusteltuna 33 704 eurosta, mutta koeajettu GT-varusteltu yksilö asettuu hinnastossa lukemaan 39 964 euroa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Muokattu 4.11.2019: täsmennetty hintatiedot Peugeot e-208 GT 50 kWh 136 Hinta alkaen 39 964 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 3673–10000 r/min Vääntö 260 Nm (300–3673 r/min) Vääntö 260 Nm (300–3673 r/min) Akku 50 kWh, sijoitettu auton pohjaan. Toimintamatka 340 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Akusto 70% kapasiteetista 8 vuotta tai 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan