30.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 – sähköinen pikkuleijona juoksee 340 kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot e-208 vie uuden kompaktiauton tuoreeltaan sähköautoluokkaan. Voimanlähteiden samankaltaisuus on kunnioitettava saavutus. Hyvää: tyyli, saumattomat käyttövoimaversiot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Uusi Peugeot e-208 hyppää rohkeasti kompaktiautojen sähköistämiseen. Auton uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot tuokin sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö muiden joukossaPeugeot e-208:ssa on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu sähkömoottori ja se on teholtaan 100 kW (136 hv). Auton pohjaan sijoitettu akusto on kapasiteetiltaan 50 kWh, tarkoittaen 340 kilometrin toimintamatkaa WLTP-syklillä mitattuna. Peugeot myöntää akustolle takuun, että se säilyttää vähintään 70% kapasiteetistaan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajan.Lataaminen onnistuu vasemmalla takalokasuojassa olevan latausportin kautta. Vaihtoehtona ovat 100 kW:n huipputeho CCS-pikalatauksella tai tyypillisempi AC-lataaminen parhaimmillaan 7,4 kW (32A) tai 11 kW (16A kolmivaihe) teholla latausasemasta. Parhaimmillaan 0–80% lataaminen tapahtuu noin puolessa tunnissa pikalatauksessa. Koti- tai työpaikkalaturilla täysi lataus saavutetaan 5-8 tunnissa.Kiihdytys 0–100 km/h luonnistuu 8,1 sekunnissa, joten sähköinen 208 on noin puoli sekuntia vastaavaa PureTech 130 -bensiinimallia nopeampi. Huippunopeus on 150 km/h ja menohalujen paras terä onkin 0–80 km/h nopeusalueella. Energian talteenottoa varten käytettävissä on kaksi eri regeneraatiotilaa, joko polttomoottorin rullausta simuloiva tila tai “yhden polkimen ajoon” suunniteltu voimakkaampi talteenotto.Auton lämmitysjärjestelmä on toteutettu 5 kW:n lämmityselementin lisäksi lämpöpumpun avulla. Akusto ja matkustamo on mahdollista esilämmittää joko kojelaudan kosketusnäytöllä tai auton etähallintaan suunnitellulla MyPeugeot-älypuhelinsovelluksella.Valitse auto, sitten vasta voimalinjaPeugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Sähkömalli painaa noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita enemmän, mutta jousituksen hienosäädöllä ero on saatu tasattua. Kuljettajalle sähkö tuntuu jostain syystä jäykempänä ohjauksena, joskin sähköautojen ohjelmisto ei ollut valmistajan mukaan vielä täysin valmiina.Liikkeellä e-208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee ajamisesta vielä polttomoottoriversioitakin vaivattomampaa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä pienempiin rengaskokoihin näyttävien vanteiden sijaan. Ajoasento on eräs 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä.Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaaRaikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna, eikä e-208 tee tässä poikkeusta. Keulalla ei ole pientä säilytystilaa joidenkin sähköautoversioiden tavoin. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Uutta on myös holografisesti kahdelle tasolle tietoja projisoiva mittaristo. Konsepti toimii onneksi selkeämmin kuin ehkä ensiksi ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää ratkaisevat puoli sekuntia reaktioajassa. Mittarisyvennyksen sivuleikkauksille syyksi tarjottiin vain, että ne näyttävät Tähtien Sodalta.Suomessa täyssähköinen Peugeot e-208 nähdään vuodenvaihteen jälkeen. Ennakkohinnat alkavat Active-varusteltuna 33 704 eurosta, mutta koeajettu GT-varusteltu yksilö asettuu hinnastossa lukemaan 39 964 euroa.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMuokattu 4.11.2019: täsmennetty hintatiedot Peugeot e-208 GT 50 kWh 136 Hinta alkaen 39 964 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 3673–10000 r/min Vääntö 260 Nm (300–3673 r/min) Vääntö 260 Nm (300–3673 r/min) Akku 50 kWh, sijoitettu auton pohjaan. Toimintamatka 340 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Akusto 70% kapasiteetista 8 vuotta tai 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen