30.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 – sähköinen pikkuleijona juoksee 340 kilometriä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot e-208 vie uuden kompaktiauton tuoreeltaan sähköautoluokkaan. Voimanlähteiden samankaltaisuus on kunnioitettava saavutus. Hyvää: tyyli, saumattomat käyttövoimaversiot. Huonoa: ajoergonomia varauksin. Uusi Peugeot e-208 hyppää rohkeasti kompaktiautojen sähköistämiseen. Auton uusi CMP-perusrakenne ei ota kantaa käyttövoimaan, vaan sama auto on mahdollista toteuttaa bensiinimoottorilla, dieselmoottorilla ja sähkömoottorilla. Sanojensa tueksi Peugeot tuokin sähköisen e-208:n myyntiin vain muutaman kuukauden polttomoottorimallien jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkö muiden joukossa Peugeot e-208:ssa on Continentalin kanssa yhteistyössä toteutettu sähkömoottori ja se on teholtaan 100 kW (136 hv). Auton pohjaan sijoitettu akusto on kapasiteetiltaan 50 kWh, tarkoittaen 340 kilometrin toimintamatkaa WLTP-syklillä mitattuna. Peugeot myöntää akustolle takuun, että se säilyttää vähintään 70% kapasiteetistaan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin ajan. Lataaminen onnistuu vasemmalla takalokasuojassa olevan latausportin kautta. Vaihtoehtona ovat 100 kW:n huipputeho CCS-pikalatauksella tai tyypillisempi AC-lataaminen parhaimmillaan 7,4 kW (32A) tai 11 kW (16A kolmivaihe) teholla latausasemasta. Parhaimmillaan 0–80% lataaminen tapahtuu noin puolessa tunnissa pikalatauksessa. Koti- tai työpaikkalaturilla täysi lataus saavutetaan 5-8 tunnissa. Kiihdytys 0–100 km/h luonnistuu 8,1 sekunnissa, joten sähköinen 208 on noin puoli sekuntia vastaavaa PureTech 130 -bensiinimallia nopeampi. Huippunopeus on 150 km/h ja menohalujen paras terä onkin 0–80 km/h nopeusalueella. Energian talteenottoa varten käytettävissä on kaksi eri regeneraatiotilaa, joko polttomoottorin rullausta simuloiva tila tai “yhden polkimen ajoon” suunniteltu voimakkaampi talteenotto. Auton lämmitysjärjestelmä on toteutettu 5 kW:n lämmityselementin lisäksi lämpöpumpun avulla. Akusto ja matkustamo on mahdollista esilämmittää joko kojelaudan kosketusnäytöllä tai auton etähallintaan suunnitellulla MyPeugeot-älypuhelinsovelluksella. Valitse auto, sitten vasta voimalinja Peugeot on onnistunut upeasti tavassa, jolla 208 tuntuu samanlaiselta autolta käyttövoimasta riippumatta. Sähkömalli painaa noin 300 kilogrammaa polttomoottoriversioita enemmän, mutta jousituksen hienosäädöllä ero on saatu tasattua. Kuljettajalle sähkö tuntuu jostain syystä jäykempänä ohjauksena, joskin sähköautojen ohjelmisto ei ollut valmistajan mukaan vielä täysin valmiina. Liikkeellä e-208 on ketterä ja pirteä kaupunkiauto, joka säilyttää hyvän vakauden myös moottoritienopeuksissa. Sähkömoottorin välitön vääntö tekee ajamisesta vielä polttomoottoriversioitakin vaivattomampaa. Jousituksen suhteen alustassa on havaittavissa turhaa nypyttävää pintakovuutta, jota voi kuitenkin vähentää tyytymällä pienempiin rengaskokoihin näyttävien vanteiden sijaan. Ajoasento on eräs 208:n erikoisuuksista, sillä tuulilasin kulma on määrittänyt kuljettajan työpisteen taakse hallintalaitteisiin nähden. Kyynärnoja korostaa manuaalivaihteiston pitkäliikkeisyyttä. Tyyliä ja tyylikästä tekniikkaa Raikkaat värit, Peugeotin leijonakeula torahampaineen ja kynsiraapaisuja muistuttavat takavalot tekevät 208:sta hauskannäköisen kompaktiauton. Sisällä kojelauta koostuu hiilikuitua imitoivasta ruutumuovista. Säilytyslokeroita on kiitettävästi ja kojelaudan muotoilu jättää tilaa matkustajille. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta Peugeot arvioikin, että niitä käytetään matkustajien kuljettamiseen lähinnä satunnaisesti. Tavaratilaa on 265 litraa VDA-normilla mitattuna, eikä e-208 tee tässä poikkeusta. Keulalla ei ole pientä säilytystilaa joidenkin sähköautoversioiden tavoin. Kosketusnäytön ja pianonäppäinten lisäksi muotoilussa korostuvat kulmat. Uutta on myös holografisesti kahdelle tasolle tietoja projisoiva mittaristo. Konsepti toimii onneksi selkeämmin kuin ehkä ensiksi ajattelisi, mutta varsinaista vallankumousta efekti ei tuo. Valmistajan mukaan kolmiulotteisuudella voidaan kuitenkin säästää ratkaisevat puoli sekuntia reaktioajassa. Mittarisyvennyksen sivuleikkauksille syyksi tarjottiin vain, että ne näyttävät Tähtien Sodalta. Suomessa täyssähköinen Peugeot e-208 nähdään vuodenvaihteen jälkeen. Ennakkohinnat alkavat Active-varusteltuna 33 704 eurosta, mutta koeajettu GT-varusteltu yksilö asettuu hinnastossa lukemaan 39 964 euroa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Muokattu 4.11.2019: täsmennetty hintatiedot Peugeot e-208 GT 50 kWh 136 Hinta alkaen 39 964 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 3673–10000 r/min Vääntö 260 Nm (300–3673 r/min) Vääntö 260 Nm (300–3673 r/min) Akku 50 kWh, sijoitettu auton pohjaan. Toimintamatka 340 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4055 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2540 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km. Akusto 70% kapasiteetista 8 vuotta tai 160 000 km. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe