18.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500 3+1 = neljäs ovi lisää käytettävyyttä, ja tyyli säilyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköisen Fiat 500:n erikoinen 3+1 -mallimerkintä pitää sisällään lisäoven helpottamaan takapenkille kulkemista. Takatilat ovat kuitenkin ennallaan, eli ahdasta on. Hyvää: tyylikkyys, apuoven tuoma käytännöllisyys. Huonoa: edelleen vain kahdelle aikuiselle. Fiat 500 3+1 -mallin lisäovi on toteutettu näppärästi, eikä muutos pilaa viisisatasen tyylikästä ulkonäköä. Turvallisuussyystä oikealle sivulle sijoitettu lisäovi aukeaa vasta varsinaisen eli isomman oven aukaisun jälkeen. Turvavyö seuraa oven mukana, ja jää hieman tielle. Takapenkille kapuaminen edellyttää etupenkin kallistamista, kun sinne kiipeää täyskokoinen perheenisä. Aikuinen ei takapenkillä mielellään matkusta kuin lyhyitä matkoja. Sinne sopivatkin paremmin notkeat nuoret ja tietysti pienemmät lapset. Lyhyillä takamatkustajilla myös näkyvyys on rajallinen. Takapenkillä istutaan ryhdikkäästi kahdessa poterossa. Reisituki jää vaatimattomaksi. Takapenkin selkänoja kääntyy kahdessa osassa, ja laajennettuna tavaratila kasvaa 550 litraan. Hilpeä yksityiskohta on hattuhylly, joka on varmasti autohistorian pienin. Lisäovi helpottaa mukavasti kauppakassien sijoittamista takapenkille, mikä on arkea helpottava ominaisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahdelle nautiskelijalle Ikoninen Fiat 500 jalostuu maukkaammaksi varustetasojen myötä. Koeajettu La Prima -versio on erityisen herkullinen. Ohjaamossa on jopa ylellinen tunnelma, jota vahvistavat valkoinen kierrätysnahkaverhoilu ja lukuisat mukavuusvarusteet. Turvavarusteet käsittävät muun muassa kaistavahdin sekä katvealuevaroittimet. Vakionopeudensäädinkin on varustettu mukavasti tutkalla. Myös suorituskyky on riittävä. Valmistaja lupaa kiihtyvyyttä 0–100 km/h 9 sekuntia, ja sähkömoottorin täysin portaaton kiihtyvyys tuntuu aina hyvältä. Ajomukavuutta alentaa kohtalainen rengasmelu, joka kantautuu kuuluvasti takarenkaista. Etumatkustajien tilat ovat riittävät ja hallintalaitteet selkeät. Vaihdevipua ei ole, vaan ajosuunta valitaan simppelisti painonapeilla. Ovet avataan myös sisältä nappia painamalla, mikä tuntui jo turhalta kikkailulta. Kallis design-esine Koeajettu 500 3+1 La Prima 118 hv 42 kWh on malliston toiseksi kallein. Valtion hankintatuesta huolimatta hintalapussa seisoo 37 390 euroa. Se on paljon rahaa pienestä sähköautosta. Hyvä ominaisuus on 42 kWh:n akku, jolla yhdistettyä WLTP-toimintamatkaa kertyy 320 kilometriä. Pikalatauksessa akkua voi ladata 85 kilowatin teholla. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Fiat 500 La Prima 3+1 118 hv 42 kWh Hinta alkaen 39 390 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 87 kW (118 hv) Vääntö 220 Nm Vääntö 220 Nm Akku Akku brutto/netto: 42 kWh / 37,3 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 85 kW. Toimintamatka 305 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km 14–14,3 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 3632 mm, leveys 1683 mm, korkeus 1527 mm, akseliväli 2322 mm Tavaratila: 185–550 l Omamassa: 1395 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?