21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiatin uudistunut Scudo on saatavilla myös täyssähköisenä e-versiona. Myös isommalla matkustamolla, jolloin mukaan mahtuu enemmän väkeä kuin vielä reilusti tavaraakin. Hyvää: ajettavuus, tilat viidelle. Huonoa: vaatimaton toimintamatka. Fiat ilmoitti noin vuosi sitten, että sen pakettiautomalli Scudo tulee markkinoille myös sähköversiona, aivan kuten samalta hihnalta tulevat Stellantis-konsernin sähköiset Peugeot Expert-, Toyota Proace- ja Opel Vivaro -mallitkin ovat olleet saatavilla. E-Scudon tilauskirjat aukesivat alkuvuodesta ja nyt ensimmäiset sähkö-Scudot ovat saapuneet Suomeen. Fiatin e-Scudo on varustettu bruttokapasiteetiltaan 75 kilowattitunnin akulla, joka tarjoaa Scudolle jopa 330 kilometrin (WLTP) toimintamatkan. Fiatin teknisissä tiedoissa ilmoitetaan, että auton sähkön kulutus yhdistetyssä ajossa olisi 26,8 kilowattituntia per sata kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaimmillaan kaupunkiliikenteessä Paljon sitä sähköä kuluukin, ja huomattavasti enemmän varsinkin talvikelissä, mikä ei ole sähköautoilijoille yllätys. E-Scudolla alle 30 kilowattitunnin kulutuslukemat ovat harvinaisia. Pakettiauton korin muodot ja isompi otsapinta-ala yhdistettynä painoon syövät sähköä. Scudon kohdalla voisi melkein antaa nyrkkisäännön, että autolla ajaessa yhden kilometrin, sen range vähenee kaksi tai lähes kaksi kilometriä. Tämä on hyvä pitää mielessä e-Scudolla ajaessa. Kun matka suuntautuu maantielle korkeampiin nopeuksiin, sähköä kuluu myös reippaasti, tämä havaittiin myös kesäkelissä e-Scudon sisarmallilla, Toyota Proace EV -sähköautolla ajettaessa. Niin Proace EV kuin e-Scudokin ovat parhaimmillaan siis kaupunkiliikenteessä. Parhaimmillaan siis silloin, kun auton akun saa ladattua yön aikana ja päivän ajot ovat sellaiset, että yhdellä akullisella pärjää koko päivän. Sähkö-Scudon lataus ei ole mikään tavattoman hidas, auto ottaa virtaa vastaan jopa 100 kilowatin teholla, mutta pidemmässä matkassa ja korkeammilla nopeuksilla kun sähköä kuluu, autoa joutuisi lataamaan hyvin taajaan. Valmistajan ilmoittaa auton lataustehon olevan parhaimmillaan 100 kilowattia, ja sen myötä akku täyttyisi 10 prosentista 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tällaisiin lataustehoihin emme päässeet luonnollisesti koeajon aikana. Mukava ajettava Fiat e-Scudo on, niinkuin sähköautot yleensä niiden suuremman painon ja alhaisen painopisteen ansiosta mukava ja tukeva ajaa, auto menee suoraan ja vakaasti. E-Scudon ohjaustuntuma on hieman tahmea ja auton ohjausvälitys on myös hieman hidas, tämä korostuu taajamapyörittelyssä. Kuljettajan paikalla ei ole mitään super-ergonomiaa tarjolla, mutta kuitenkin sellaista, mikä saa viihtymään ratin takana – mukava henkilöautomainen ajoasento yhdistettynä hyvään ajettavuuteen. Auton alusta toimii myös mukavasti, se suodattaa alustan epätasaisuudet hyvin. Valtti on myös hiljaisuus, talviaikaan suurin ohjaamoon kuuluva ääni on nastarenkaiden nastojen ropina. Crewcabilla isompi porukka mukaan Maxi Crewcab -versio, eli e-Scudo -malli, jossa matkustamoon on lisätty toinen penkkirivi tarjoaa hyvät tilat viidelle, mutta ei ihan kuudelle henkilölle. Kuudes henkilö joutunee kömpimään auton etupenkin keskipaikalle, joka on ahdas, koska auton vaihdevalitsimen vaatima ulkonema kojelaudassa syö ikävästi jalkatilaa. Tämän vuoksi keskipaikalla ei saa jalkoja suoraksi. Sähköinen vaihdevalitsin olisi helppo sijoittaa mihin tahansa, mutta e-Scudossa tämä ulkonema on yhteistä dieselmoottorisen ja manuaalivaihteisen Scudon ja muiden sisarmallien kanssa, joiden kokoonpanossa käytetään samaa kojelautaelementtiä. Mutta viidellä henkilöllä Crewcab-mallisessa e-Scudossa on väljää, tällöin tosin autoa valitessa on tehty tietoisesti kompromissi tavaratilan ja matkustamon koossa eli haluttu lisäpaikkoja matkustamoon, mutta tingitty samalla tavaratilan koosta. Kun auton väliseinää lähdetään siirtämään taaksepäin, tavaratilan koko pienentyy noin kolmanneksella. Maxi-korisessa Scudossa tavaratilan koko on runsas kuusi kuutiota, Crewcab-versiossa se on neljä kuutiota. Sähköinen-Scudo isolla matkustamolla ja neljän kuution tavaratilalla sopii monenlaiseen käyttöön. Se sopii esimerkiksi hyvin harrastavalle perheelle, joka tarvitsee autossa 5–6 paikkaa ja runsaasti tavaratilaa, mutta se sopii mainiosti myös vaikka rakennusfirman komennusporukalle, jonka täytyy matkustaa kauemmas töihin työkalujen ja muiden tavaroiden kanssa. Pikkubändikin Crewcab-mallisella e-Scudolla lähtee helposti keikalle, niin että koko orkesteri ja pienet soittokamat mahtuvat hyvin pakattuna kyytiin. Jos orkesterissa on kuusi jäsentä, basistin paikka on oletettavasti tällöin etupenkin keskipaikalla. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Fiat e-Scudo 75kWh Maxi Crewcab Hinta alkaen 55 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 935 € Moottori Kestomagnetoitu sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 330 km Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 26,8 kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 4000 l Omamassa: 2128 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Muu tieto Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan