21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiatin uudistunut Scudo on saatavilla myös täyssähköisenä e-versiona. Myös isommalla matkustamolla, jolloin mukaan mahtuu enemmän väkeä kuin vielä reilusti tavaraakin. Hyvää: ajettavuus, tilat viidelle. Huonoa: vaatimaton toimintamatka. Fiat ilmoitti noin vuosi sitten, että sen pakettiautomalli Scudo tulee markkinoille myös sähköversiona, aivan kuten samalta hihnalta tulevat Stellantis-konsernin sähköiset Peugeot Expert-, Toyota Proace- ja Opel Vivaro -mallitkin ovat olleet saatavilla.E-Scudon tilauskirjat aukesivat alkuvuodesta ja nyt ensimmäiset sähkö-Scudot ovat saapuneet Suomeen. Fiatin e-Scudo on varustettu bruttokapasiteetiltaan 75 kilowattitunnin akulla, joka tarjoaa Scudolle jopa 330 kilometrin (WLTP) toimintamatkan. Fiatin teknisissä tiedoissa ilmoitetaan, että auton sähkön kulutus yhdistetyssä ajossa olisi 26,8 kilowattituntia per sata kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan kaupunkiliikenteessäPaljon sitä sähköä kuluukin, ja huomattavasti enemmän varsinkin talvikelissä, mikä ei ole sähköautoilijoille yllätys. E-Scudolla alle 30 kilowattitunnin kulutuslukemat ovat harvinaisia. Pakettiauton korin muodot ja isompi otsapinta-ala yhdistettynä painoon syövät sähköä. Scudon kohdalla voisi melkein antaa nyrkkisäännön, että autolla ajaessa yhden kilometrin, sen range vähenee kaksi tai lähes kaksi kilometriä. Tämä on hyvä pitää mielessä e-Scudolla ajaessa.Kun matka suuntautuu maantielle korkeampiin nopeuksiin, sähköä kuluu myös reippaasti, tämä havaittiin myös kesäkelissä e-Scudon sisarmallilla, Toyota Proace EV -sähköautolla ajettaessa.Niin Proace EV kuin e-Scudokin ovat parhaimmillaan siis kaupunkiliikenteessä. Parhaimmillaan siis silloin, kun auton akun saa ladattua yön aikana ja päivän ajot ovat sellaiset, että yhdellä akullisella pärjää koko päivän. Sähkö-Scudon lataus ei ole mikään tavattoman hidas, auto ottaa virtaa vastaan jopa 100 kilowatin teholla, mutta pidemmässä matkassa ja korkeammilla nopeuksilla kun sähköä kuluu, autoa joutuisi lataamaan hyvin taajaan. Valmistajan ilmoittaa auton lataustehon olevan parhaimmillaan 100 kilowattia, ja sen myötä akku täyttyisi 10 prosentista 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tällaisiin lataustehoihin emme päässeet luonnollisesti koeajon aikana.Mukava ajettavaFiat e-Scudo on, niinkuin sähköautot yleensä niiden suuremman painon ja alhaisen painopisteen ansiosta mukava ja tukeva ajaa, auto menee suoraan ja vakaasti. E-Scudon ohjaustuntuma on hieman tahmea ja auton ohjausvälitys on myös hieman hidas, tämä korostuu taajamapyörittelyssä.Kuljettajan paikalla ei ole mitään super-ergonomiaa tarjolla, mutta kuitenkin sellaista, mikä saa viihtymään ratin takana – mukava henkilöautomainen ajoasento yhdistettynä hyvään ajettavuuteen. Auton alusta toimii myös mukavasti, se suodattaa alustan epätasaisuudet hyvin. Valtti on myös hiljaisuus, talviaikaan suurin ohjaamoon kuuluva ääni on nastarenkaiden nastojen ropina.Crewcabilla isompi porukka mukaanMaxi Crewcab -versio, eli e-Scudo -malli, jossa matkustamoon on lisätty toinen penkkirivi tarjoaa hyvät tilat viidelle, mutta ei ihan kuudelle henkilölle. Kuudes henkilö joutunee kömpimään auton etupenkin keskipaikalle, joka on ahdas, koska auton vaihdevalitsimen vaatima ulkonema kojelaudassa syö ikävästi jalkatilaa. Tämän vuoksi keskipaikalla ei saa jalkoja suoraksi.Sähköinen vaihdevalitsin olisi helppo sijoittaa mihin tahansa, mutta e-Scudossa tämä ulkonema on yhteistä dieselmoottorisen ja manuaalivaihteisen Scudon ja muiden sisarmallien kanssa, joiden kokoonpanossa käytetään samaa kojelautaelementtiä.Mutta viidellä henkilöllä Crewcab-mallisessa e-Scudossa on väljää, tällöin tosin autoa valitessa on tehty tietoisesti kompromissi tavaratilan ja matkustamon koossa eli haluttu lisäpaikkoja matkustamoon, mutta tingitty samalla tavaratilan koosta. Kun auton väliseinää lähdetään siirtämään taaksepäin, tavaratilan koko pienentyy noin kolmanneksella. Maxi-korisessa Scudossa tavaratilan koko on runsas kuusi kuutiota, Crewcab-versiossa se on neljä kuutiota.Sähköinen-Scudo isolla matkustamolla ja neljän kuution tavaratilalla sopii monenlaiseen käyttöön. Se sopii esimerkiksi hyvin harrastavalle perheelle, joka tarvitsee autossa 5–6 paikkaa ja runsaasti tavaratilaa, mutta se sopii mainiosti myös vaikka rakennusfirman komennusporukalle, jonka täytyy matkustaa kauemmas töihin työkalujen ja muiden tavaroiden kanssa.Pikkubändikin Crewcab-mallisella e-Scudolla lähtee helposti keikalle, niin että koko orkesteri ja pienet soittokamat mahtuvat hyvin pakattuna kyytiin. Jos orkesterissa on kuusi jäsentä, basistin paikka on oletettavasti tällöin etupenkin keskipaikalla.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Fiat e-Scudo 75kWh Maxi Crewcab Hinta alkaen 55 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 935 € Moottori Kestomagnetoitu sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 330 km Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 26,8 kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 4000 l Omamassa: 2128 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Muu tieto Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen