21.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat e-Scudo Maxi Crewcab – Pikkubändin sähköinen keikkabussi, basistille paikka varattuna Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Fiatin uudistunut Scudo on saatavilla myös täyssähköisenä e-versiona. Myös isommalla matkustamolla, jolloin mukaan mahtuu enemmän väkeä kuin vielä reilusti tavaraakin. Hyvää: ajettavuus, tilat viidelle. Huonoa: vaatimaton toimintamatka. Fiat ilmoitti noin vuosi sitten, että sen pakettiautomalli Scudo tulee markkinoille myös sähköversiona, aivan kuten samalta hihnalta tulevat Stellantis-konsernin sähköiset Peugeot Expert-, Toyota Proace- ja Opel Vivaro -mallitkin ovat olleet saatavilla. E-Scudon tilauskirjat aukesivat alkuvuodesta ja nyt ensimmäiset sähkö-Scudot ovat saapuneet Suomeen. Fiatin e-Scudo on varustettu bruttokapasiteetiltaan 75 kilowattitunnin akulla, joka tarjoaa Scudolle jopa 330 kilometrin (WLTP) toimintamatkan. Fiatin teknisissä tiedoissa ilmoitetaan, että auton sähkön kulutus yhdistetyssä ajossa olisi 26,8 kilowattituntia per sata kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaimmillaan kaupunkiliikenteessä Paljon sitä sähköä kuluukin, ja huomattavasti enemmän varsinkin talvikelissä, mikä ei ole sähköautoilijoille yllätys. E-Scudolla alle 30 kilowattitunnin kulutuslukemat ovat harvinaisia. Pakettiauton korin muodot ja isompi otsapinta-ala yhdistettynä painoon syövät sähköä. Scudon kohdalla voisi melkein antaa nyrkkisäännön, että autolla ajaessa yhden kilometrin, sen range vähenee kaksi tai lähes kaksi kilometriä. Tämä on hyvä pitää mielessä e-Scudolla ajaessa. Kun matka suuntautuu maantielle korkeampiin nopeuksiin, sähköä kuluu myös reippaasti, tämä havaittiin myös kesäkelissä e-Scudon sisarmallilla, Toyota Proace EV -sähköautolla ajettaessa. Niin Proace EV kuin e-Scudokin ovat parhaimmillaan siis kaupunkiliikenteessä. Parhaimmillaan siis silloin, kun auton akun saa ladattua yön aikana ja päivän ajot ovat sellaiset, että yhdellä akullisella pärjää koko päivän. Sähkö-Scudon lataus ei ole mikään tavattoman hidas, auto ottaa virtaa vastaan jopa 100 kilowatin teholla, mutta pidemmässä matkassa ja korkeammilla nopeuksilla kun sähköä kuluu, autoa joutuisi lataamaan hyvin taajaan. Valmistajan ilmoittaa auton lataustehon olevan parhaimmillaan 100 kilowattia, ja sen myötä akku täyttyisi 10 prosentista 80 prosenttiin 45 minuutissa. Tällaisiin lataustehoihin emme päässeet luonnollisesti koeajon aikana. Mukava ajettava Fiat e-Scudo on, niinkuin sähköautot yleensä niiden suuremman painon ja alhaisen painopisteen ansiosta mukava ja tukeva ajaa, auto menee suoraan ja vakaasti. E-Scudon ohjaustuntuma on hieman tahmea ja auton ohjausvälitys on myös hieman hidas, tämä korostuu taajamapyörittelyssä. Kuljettajan paikalla ei ole mitään super-ergonomiaa tarjolla, mutta kuitenkin sellaista, mikä saa viihtymään ratin takana – mukava henkilöautomainen ajoasento yhdistettynä hyvään ajettavuuteen. Auton alusta toimii myös mukavasti, se suodattaa alustan epätasaisuudet hyvin. Valtti on myös hiljaisuus, talviaikaan suurin ohjaamoon kuuluva ääni on nastarenkaiden nastojen ropina. Crewcabilla isompi porukka mukaan Maxi Crewcab -versio, eli e-Scudo -malli, jossa matkustamoon on lisätty toinen penkkirivi tarjoaa hyvät tilat viidelle, mutta ei ihan kuudelle henkilölle. Kuudes henkilö joutunee kömpimään auton etupenkin keskipaikalle, joka on ahdas, koska auton vaihdevalitsimen vaatima ulkonema kojelaudassa syö ikävästi jalkatilaa. Tämän vuoksi keskipaikalla ei saa jalkoja suoraksi. Sähköinen vaihdevalitsin olisi helppo sijoittaa mihin tahansa, mutta e-Scudossa tämä ulkonema on yhteistä dieselmoottorisen ja manuaalivaihteisen Scudon ja muiden sisarmallien kanssa, joiden kokoonpanossa käytetään samaa kojelautaelementtiä. Mutta viidellä henkilöllä Crewcab-mallisessa e-Scudossa on väljää, tällöin tosin autoa valitessa on tehty tietoisesti kompromissi tavaratilan ja matkustamon koossa eli haluttu lisäpaikkoja matkustamoon, mutta tingitty samalla tavaratilan koosta. Kun auton väliseinää lähdetään siirtämään taaksepäin, tavaratilan koko pienentyy noin kolmanneksella. Maxi-korisessa Scudossa tavaratilan koko on runsas kuusi kuutiota, Crewcab-versiossa se on neljä kuutiota. Sähköinen-Scudo isolla matkustamolla ja neljän kuution tavaratilalla sopii monenlaiseen käyttöön. Se sopii esimerkiksi hyvin harrastavalle perheelle, joka tarvitsee autossa 5–6 paikkaa ja runsaasti tavaratilaa, mutta se sopii mainiosti myös vaikka rakennusfirman komennusporukalle, jonka täytyy matkustaa kauemmas töihin työkalujen ja muiden tavaroiden kanssa. Pikkubändikin Crewcab-mallisella e-Scudolla lähtee helposti keikalle, niin että koko orkesteri ja pienet soittokamat mahtuvat hyvin pakattuna kyytiin. Jos orkesterissa on kuusi jäsentä, basistin paikka on oletettavasti tällöin etupenkin keskipaikalla. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Fiat e-Scudo 75kWh Maxi Crewcab Hinta alkaen 55 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 935 € Moottori Kestomagnetoitu sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75 / 67,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 330 km Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 26,8 kWh/100 km (yhd.) Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1935 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 4000 l Omamassa: 2128 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Muu tieto Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista