25.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Scudo – pakettiauto, jossa on tutun tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuudella on vanha nimi ja se näyttääkin tutulta. Hyvää: suorituskyky, taloudellisuus, ohjaamon säilytystilat Huonoa: hidas ohjaus, varusteltuna kallis Pakettiautojen tonniluokan kakkua jakamaan saapuu uusi kilpailija, Fiat Scudo. Mallinimi on vanha tuttu muutaman vuoden tauon jälkeen ja itse uutuuskin näyttää ja tuntuu heti tutulta. Stellantis-konserniin kuuluvana Fiat on Opelin tavoin ollut pakotettu luopumaan yhteistyökuviostaan Renaultin kanssa. Renault Traficin kanssa yhtenevän Fiat Talenton korvaa nyt Fiat Scudo. Sen sisarusparveen kuuluu neljä muuta jäsentä, Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Toyota Proace. Kaikkien kori ja tekniikka ovat ohjaamojärjestelyt mukaan lukien identtisiä, erot löytyvät maskista, ratista ja varusteluettelosta. Hinnatkin asettuvat tuhannen euron sisään varustelusta riippuen. Valinnan voi tehdä omien mieltymysten tai mukavimman myyjän perusteella. Fiatin omassa mallistossa Scudosta pyydetty 40 000 euroa asemoituu tyyriiksi, sillä pykälää suurempi Ducato ei ole juurikaan kalliimpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koeteltu konstruktio Fiat Scudo ei uutuusarvostaan huolimatta ole enää aivan tuore, sen ensimmäiset sisarmallit on esitelty jo 2016. Lastentautien luulisi olevan jo korjattu. Sähköversiot liittyivät mallistoihin viime vuoden aikana ja sellainen on luvassa myös Scudosta. Muutoin mallisto on suppea, kaksi koripituutta (5,0 / 5,3 m) ja kaksi tehoversiota (144 / 177 hv) kaksilitraisesta dieselistä joko 6-v. manuaali- tai 8-v. automaattivaihteistolla. Nyt tutustuttavana on tehokkaampi diesel automaattina pidemmällä korilla. Takana on pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi, ikkunat puuttuvat niin ovista kuin väliseinästäkin. Väliseinässä on luukku apukuskin jalkatilaan, jonka kautta mukaan sopii nippu jopa nelimetrisiä rimoja tms. Lisätila mukaan lukien pitkän mallin kuormatilavuus on 6,6 kuutiota, lyhytkorisessa 5,8. Kantavuutta on noin 1300 kg versiosta riippuen. Perinteinen ohjaamo Ohjaamo on vakiona kolmipaikkainen ja läpikuljettava. Keskipaikka on ahdas niin leveydeltään kuin vaihteenvalitsimen takia polvitiloiltaankin. Keskipaikan alla olevaan lokeroon saa piilotettua arvotavarat ja sen päälle voi taittaa pöytätason. Säilytystiloihin on paneuduttu muutoinkin. Pisimmät kuskit kaipaisivat paria lisäsenttiä ohjaamon pituuteen tai tuhdimpaa reisitukea istuimeen. Kojelauta ja hallintalaitteet ovat suoraan ranskalaissisaruksista hyvässä ja pahassa. Kosketusnäyttöä ei ole, kaikille toiminnoille löytyy perinteiset nappulat mittarivalojen säätöä ja rengaspaineiden kuittausta myöten. Ratin puolissa ei ole nappuloita, niinpä toimintoja on riittänyt neljään viikseen ratin taakse vaihdeläpysköiden lisäksi. Elektroniset turvajärjestelmät ovat saatavissa lisävarusteina. Taloudellinen dieselmoottori Italialaiset insinöörit eivät ole päässeet puuttumaan myöskään tekniikkapuoleen. Ajokokemus on sisarmalleista tuttu. Alusta on tyhjänä mukulakiveyksellä turhan kova, mutta notkistuu vauhdin ja kuorman myötä. Kevyeksi tehostettu ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntuu silti työläältä hitautensa ja palauttamattomuutensa takia. Kierroksia on liki neljä laidasta laitaan ja ne pitää kääntää myös takaisin käännöksen jälkeen. Tehokas kaksilitrainen dieselmoottori ja kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto on trimmattu toimimaan taloudellisesti. Rutkan väännön ansiosta vaihteisto kelaa vaihteita nopeasti ylöspäin ja pitää kierrokset alhaisina. Leppoisa koeajo tyhjällä autolla pudotti kulutuksen kuuteen litraan satasella. Kuormalla ja moottoritiellä pitää varautua kahdeksikolla alkaviin lukemiin. Jos säästöajo tuntuu vähän vaisulta, rohkeasti kaasua tallaamalla voimalinjan saa kyllä innostumaan räväkkään menoon. Teksti ja kuvat Petri Munukka Fiat Scudo 2.0 Multijet 180hv 8AT Maxi Edition Hinta alkaen 39 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 433 € Moottori Dieselmoottori, etuveto, 4-syl. 1 997 cm³, 8-v. automaattivaihteisto Teho 130 kW (177 hv) Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 6600 l Omamassa: 1800 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?