25.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Scudo – pakettiauto, jossa on tutun tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuudella on vanha nimi ja se näyttääkin tutulta. Hyvää: suorituskyky, taloudellisuus, ohjaamon säilytystilat Huonoa: hidas ohjaus, varusteltuna kallis Pakettiautojen tonniluokan kakkua jakamaan saapuu uusi kilpailija, Fiat Scudo. Mallinimi on vanha tuttu muutaman vuoden tauon jälkeen ja itse uutuuskin näyttää ja tuntuu heti tutulta. Stellantis-konserniin kuuluvana Fiat on Opelin tavoin ollut pakotettu luopumaan yhteistyökuviostaan Renaultin kanssa. Renault Traficin kanssa yhtenevän Fiat Talenton korvaa nyt Fiat Scudo. Sen sisarusparveen kuuluu neljä muuta jäsentä, Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Toyota Proace. Kaikkien kori ja tekniikka ovat ohjaamojärjestelyt mukaan lukien identtisiä, erot löytyvät maskista, ratista ja varusteluettelosta. Hinnatkin asettuvat tuhannen euron sisään varustelusta riippuen. Valinnan voi tehdä omien mieltymysten tai mukavimman myyjän perusteella. Fiatin omassa mallistossa Scudosta pyydetty 40 000 euroa asemoituu tyyriiksi, sillä pykälää suurempi Ducato ei ole juurikaan kalliimpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koeteltu konstruktio Fiat Scudo ei uutuusarvostaan huolimatta ole enää aivan tuore, sen ensimmäiset sisarmallit on esitelty jo 2016. Lastentautien luulisi olevan jo korjattu. Sähköversiot liittyivät mallistoihin viime vuoden aikana ja sellainen on luvassa myös Scudosta. Muutoin mallisto on suppea, kaksi koripituutta (5,0 / 5,3 m) ja kaksi tehoversiota (144 / 177 hv) kaksilitraisesta dieselistä joko 6-v. manuaali- tai 8-v. automaattivaihteistolla. Nyt tutustuttavana on tehokkaampi diesel automaattina pidemmällä korilla. Takana on pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi, ikkunat puuttuvat niin ovista kuin väliseinästäkin. Väliseinässä on luukku apukuskin jalkatilaan, jonka kautta mukaan sopii nippu jopa nelimetrisiä rimoja tms. Lisätila mukaan lukien pitkän mallin kuormatilavuus on 6,6 kuutiota, lyhytkorisessa 5,8. Kantavuutta on noin 1300 kg versiosta riippuen. Perinteinen ohjaamo Ohjaamo on vakiona kolmipaikkainen ja läpikuljettava. Keskipaikka on ahdas niin leveydeltään kuin vaihteenvalitsimen takia polvitiloiltaankin. Keskipaikan alla olevaan lokeroon saa piilotettua arvotavarat ja sen päälle voi taittaa pöytätason. Säilytystiloihin on paneuduttu muutoinkin. Pisimmät kuskit kaipaisivat paria lisäsenttiä ohjaamon pituuteen tai tuhdimpaa reisitukea istuimeen. Kojelauta ja hallintalaitteet ovat suoraan ranskalaissisaruksista hyvässä ja pahassa. Kosketusnäyttöä ei ole, kaikille toiminnoille löytyy perinteiset nappulat mittarivalojen säätöä ja rengaspaineiden kuittausta myöten. Ratin puolissa ei ole nappuloita, niinpä toimintoja on riittänyt neljään viikseen ratin taakse vaihdeläpysköiden lisäksi. Elektroniset turvajärjestelmät ovat saatavissa lisävarusteina. Taloudellinen dieselmoottori Italialaiset insinöörit eivät ole päässeet puuttumaan myöskään tekniikkapuoleen. Ajokokemus on sisarmalleista tuttu. Alusta on tyhjänä mukulakiveyksellä turhan kova, mutta notkistuu vauhdin ja kuorman myötä. Kevyeksi tehostettu ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntuu silti työläältä hitautensa ja palauttamattomuutensa takia. Kierroksia on liki neljä laidasta laitaan ja ne pitää kääntää myös takaisin käännöksen jälkeen. Tehokas kaksilitrainen dieselmoottori ja kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto on trimmattu toimimaan taloudellisesti. Rutkan väännön ansiosta vaihteisto kelaa vaihteita nopeasti ylöspäin ja pitää kierrokset alhaisina. Leppoisa koeajo tyhjällä autolla pudotti kulutuksen kuuteen litraan satasella. Kuormalla ja moottoritiellä pitää varautua kahdeksikolla alkaviin lukemiin. Jos säästöajo tuntuu vähän vaisulta, rohkeasti kaasua tallaamalla voimalinjan saa kyllä innostumaan räväkkään menoon. Teksti ja kuvat Petri Munukka Fiat Scudo 2.0 Multijet 180hv 8AT Maxi Edition Hinta alkaen 39 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 433 € Moottori Dieselmoottori, etuveto, 4-syl. 1 997 cm³, 8-v. automaattivaihteisto Teho 130 kW (177 hv) Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 6600 l Omamassa: 1800 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan