Ajoneuvot Koeajo 13.11.2021

Koeajo: Fiat Tipo Cross ja trendikkäät seikkailupuskurit

Fiat Tipo Cross on italialaisvalmistajan vaihtoehto maastohenkisesti maustetulle perusautolle. Perusmallista tuttuja heikkouksia korotus ja uudet puskurit eivät kuitenkaan korjaa. Hyvää: varustelu, tilat. Huonoa: ergonomia, ilmastoinnin toiminta.

Vuonna 2017 esitelty Fiat Tipo koki kevyen kasvojenkohotuksen alkuvuodesta 2021. Samassa yhteydessä mallisto täydentyi nykypäivän katumaasturihengessä muutamalla sentillä korotetulla ja seikkailupuskureilla varustetulla Fiat Tipo Cross -mallilla.

Tipo ei ole lainkaan hassumman näköinen auto. Keulaa koristaa uusi logo ja auton muodot edustavat hyvin perinteistä hatchback-luokan autoa. Cross-mallin mausteet tuovat ulkonäköön sopivasti lisää luonnetta. Mustat muovisuojat pyöräkaarissa ja hopeanharmaat muovit eri puolilla autoa eivät dominoi ilmettä liikaa. Korotusta perusmalliin verrattuna on neljä senttimetriä, mikä tekee ison eron huonokuntoisilla teillä.

Ohjaamossa kuljettajaa ovat vastassa tukevan näköinen ohjauspyörä, osittain näytöllä toteutettu mittaristo ja 7-tuumainen kosketusnäyttö keskikonsolissa. Parhaan Cross-varustelun yhteydessä näyttö on 10,25-tuumainen. Varustelun lisäksi yleisilme ja laatuvaikutelma ovat muutamia yksityiskohtia lukuun ottamatta asiallisella tasolla. Istuin ei tarjoa erityisen hyvää tukea ja valitettavasti etulaita ei tarjoa minkäänlaisia säätömahdollisuuksia. Ergonomiaa ei paranna myöskään varsin vähäiset ohjauspyörän säätövarat.

Mennyttä maailmaa

Tipo tarjoaa nykypäivään melkoista eksotiikkaa, sillä auto pitää käynnistää perinteisesti avaimella. Parhaan varustetason valitsemalla autosta löytyy avaimeton lukitus ja käynnistys. Lisäksi mallistoon odotetaan automaattivaihteistoa.

Kolmisylinterinen voimanlähde hoitaa tehtävänsä asiallisesti ja äänimaailma on miellyttävän hillitty. Moottori vääntää nöyrästi jo alakierroksilta, mutta ylhäälle toivoisi hieman lisää pirteyttä. Osansa verkkaiseen tunnelmaan tuo viisiportainen vaihteisto, jonka välitykset tuntuvat pienillä vaihteilla hieman pitkiltä ja toisaalta moottoriteillä kaipaisi kuudetta pykälää kierrosten laskemiseksi.

Ajettavuutta leimaa pehmeys ja tunnottomuus. Ohjaus on tehostettu kevyeksi ja keskikonsolista löytyy entisestään vastetta keventävä City-asetus. Tuntumasta ei voi hyvällä omalla tunnolla puhua. Myös alustan toiminnassa korostuu pehmeys, mikä sopii auton luonteeseen ja tekee matkustamisesta mukavaa.

Eniten harmaita hiuksia ratin takana aiheuttaa ilmastointi. Vaikka se tarjoaa diginäytön ja automatiikan, ei kumpikaan näistä toimi nykyautojen tapaan. Lämpötilanäyttö ei tunnu löytävän lähellekään matkustamon lämpötilaa, minkä vuoksi perinteinen kylmästä lämpimään osoittava säätö johtaisi vähemmän harhaan. Esimerkiksi syksyisellä kelillä lämpötila-asetuksella 26 astetta ohjaamossa meinasi edelleen tulla viileä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Fiat

Kaikki koeajot

Uusimmat