13.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Honda CRF 300 Rally on hauska kevytseikkailija, jossa ei ole mitään huonoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehonlisäys ja painonpudotus tuovat Honda CRF 300 -pikku-adventureen kaivattua lisäpotkua. Hyvää: ajotuntuma, keveys, kulutus, pitkä takuu. Huonoa: – Honda CRF 300 Rally tarjoaa kevyen vaihtoehdon motoristille, joka ajelee pääsääntöisesti sorateillä. Yksisylinterinen moottori kasvoi 250-kuutioisesta 300-kuutioiseksi, mutta silti lopputuloksena on neljä kiloa edeltäjäänsä kevyempi pyörä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävästi nopeutta27-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky riittää hyvin suomalaisiin nopeuksiin, eikä Honda ole moottoritielläkään liikenteen tukkona. Pehmeä jousitus ja peräti 260 millimetrin joustomatkat tekevät ajamisesta rennon letkeää, olipa alla asvaltti, sora tai maastopolku. Alhaisen 153 kilon painon ansiosta Honda ei vierasta pehmeämpääkään alustaa.Pienimpien vaihteiden välityksiä on tihennetty, jolloin soratiellä ja poluilla löytyy oikea vaihde joka tilanteeseen. Kuutosvaihteen välitystä on puolestaan pidennetty, jolloin maantieajossa kierrosluku, värinät, melu ja kulutus ovat laskeneet. Kuutosvaihteella satasen vauhdissa kierroksia on noin 6 200, ja yksisylinterisen moottorin ääni kuulostaa tällöin vielä rauhalliselta papatukselta.Aiempaa joustavammalla rungolla on saavutettu parempi ajotuntuma ja lisää pitoa nappularenkaisiin. Honda toimiikin parhaiten 60 ja 100 km/h -nopeuksien välimaastossa eli juuri yleisimmin käytetyissä vauhdeissa. Irtosorallakin tuntuma säilyy hyvänä ja pyörä elää suhteellisen vähän kuljettajan alla. Asvaltilla nappularenkaiden ja pehmeän jousituksen yhdistelmä vaikuttaa aluksi siltä kuin ajaisi katupyörää tyhjillä renkailla, mutta erilaiseen tuntumaan tottuu nopeasti.Paljon pieniä parannuksiaIlmoitettu 885 millimetrin istuinkorkeus painuu pehmeän jousituksen ansiosta huomattavasti matalammaksi, kun kuljettaja istahtaa satulaan. Sekä kytkin että etujarru ovat erittäin kevytkäyttöiset, ja jarrujen tuntuma on hyvä niiden sirosta rakenteesta huolimatta. Mittaristo on Hondan katumalleista tuttu lcd-näyttö. Ajotietokoneen näyttöjä ohjataan mittaristossa olevilla napeilla, eli käsi on irrotettava ohjaustangosta ajotietokonetta selattaessa.Pieni tuulilasi suojaa riittävästi ajoviimalta ja satula tarjoaa mukavuutta pidemmillekin siirtymille. Ergonomiaa on hierottu siirtämällä ohjaustankoa vähän taemmas ja jalkatappeja sekä alemmas että taemmas. Maastokelpoisuutta parantaa 30 millillä kasvanut maavara. Koeajossa Honda kulutti vain 2,9 litraa sadalla, jolloin tankillinen riitti lähes 450 kilometrin matkalle.Vajaan yhdeksän tonnin hintainen CRF 300 Rally tarjoaa hauskan ja kevyen vaihtoehdon leppoisaan soratiekurvailuun kuljettajille, joille suuri teho ja huippunopeus eivät ole tärkeimpiä vaan pääpaino on ajamisen helppoudessa ja edullisissa käyttökustannuksissa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda CRF 300 Rally Hinta alkaen 8 790 € Moottori Bensiinimoottori 286 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 20,1 kW (27 hv), 8500 r/min Vääntö 26,6 Nm (6500 r/min) Vääntö 26,6 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 885 mm, paino tankattuna 153 kg, akseliväli 1 455 mm, tankin tilavuus 12,8 litraa. Rengaskoko: edessä 80/100-21, takana 120/80-18. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen