18.2.2017

Koeajo: huippumoottori 15 000 eurolla lisää – Kia Soul 1.6 T-GDI

Kia Soul

Koeajoimme uudistuneen Kia Soul 1.6 T-GDI -mallin. Uuden huippumoottorin ja huippuvarustelun saa Kia Souliin 15 000 euron lisähinnalla. Asiakas päättää, onko se paljon vai vähän, kun mallin pohjahinta on 21 000 euroa. Hyvää: takuu, väljät sisätilat. Huonoa: huippuvarustelu nostaa hinnan korkeaksi.

Kia Soul viittaa jo nimellään siihen, että tätä autoa ostaessaan kannattaa miettiä tarkkaan väriä ja varustelua. Koeajoimme malliversion Kia Soul 1.6 T-GDI.

Jos autotarpeisiin riittää se, että Souliin on todella helppo astua sisään ja matkustamossa on väljät tilat myös leveäharteisille, silloin hinnaston halvin versio voi hyvinkin olla riittävä. Mutta jos kuitenkin värillä on väliä ja muilla varusteilla sitäkin enemmän, niin silloin 70 prosentin lisähinta ei ole liikaa.

Kia Soul uudistui vuodenvaihteessa hiukan ulkonäöltään. Koeajetun mallin voimanlähteenä on uusi 204-hevosvoimainen (150 kW) ja 1,6-litrainen bensiiniturbo ja varusteluna uusin huippuvarustelu, joka kantaa nimeä Beat.

Kia Soul

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luodut toisilleen

Uuden moottorin myötä koeajossa on siis kaikkien aikojen tehokkain Soul. Moottori sinänsä on tuttu jo aiemmista Kia Ceed GT ja Kia ProCeed GT -malleista. Vaihteistona on seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Kia Soul

Koeajossa moottori ja vaihteisto jättivät miellyttävän ja hyvin ajettavan vaikutelman. Reilu teho ja vääntö takaavat, että kuljettajan ei tarvitse miettiä ajaessaan suorituskyvyn riittävyyttä. Soul tekee sen mitä kuljettaja pyytää. Myös vaihteisto toimii niin huomaamattomasti, että kuljettajan näkökulmasta merkitystä on vain sillä, onko valitsin asennossa eteenpäin, taaksepäin vai pysytäänkö parkissa.

Kia Soul

Kia Soulissa istutaan melko korkealla, joten näkyvyys auton ympärille on hyvä, mutta takamuotoilusta johtuen pysäköintitutka peruutuskameroineen on erinomainen varuste peruutustilanteisiin. Ajettavuuteen korkeuden vaikutelmalla ei käytännössä ole merkitystä.

Kia Soul

Omistamisen varmuutta

Kia on jo pitkään markkinoinut mallejaan pitkällä takuuajalla. Soulin takuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ensimmäiset kolme vuotta takuu on kuitenkin voimassa ilman kilometrirajaa, mikä tekee Soulista varteenotettavan vaihtoehdon myös paljon ajavalle. Lisäksi navigointijärjestelmään tulee jo keskimmäisestä Supreme-varustetasosta lähtien seitsemän vuoden ilmaiset karttapäivitykset.

Kia Soul

Määräaikaishuoltoja tehdään 30 000 kilometrin tai vähintään kahden vuoden välein. Öljynvaihdossa pitää kuitenkin käydä 15 000 kilometrin jälkeen tai vähintään kerran vuodessa.

EuroNCAP-törmäystestissä Kia Soul sai ensiesittelyvuonna 2014 neljä tähteä.

Kia Soul

Ilmettä ja hyötyä

Ulkonäöltään uusi Kia Soul erottuu edellisestä vuosimallista näyttävämmällä etuilmeellä, mikä syntyy muhkean etupuskurin, etusäleikön, alleajosuojan ja led-päiväajovalojen yhdistelmästä. Takaa erottuvat alleajosuojan ja puskurin lisäksi tuplapakoputket. 18-tuumaiset vanteet lisäävät näyttävyyttä.

Kia Soul

Sisätiloihin on saatu uusi verhoilu ja ilmettä käytännölliseen ja toimivaan sisätilaan tuo D:n muotoinen ohjauspyörä.

Kia Soul

Paras saatavilla oleva varustetaso Beat tarjoaa kuljettajalle muutakin kuin silmänruokaa. Turvallisen ja helpon ajamisen kannalta kaistavahti, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja led-sumuvalot ovat hyvä valinta. Turvallisuuden lisäksi erityisesti ajomukavuutta kasvattavat kaukovaloautomatiikka, panoraamalasikatto, pysäköintitutka taakse ja avaimeton järjestelmä. Beat-varustelussa on keskikonsolissa muita varustetasoja isompi, kahdeksantuumainen monitoimikosketusnäyttö. Äänentoisto varmistetaan seitsemällä kaiuttimella, subwooferilla ja ulkoisella vahvistimella.

Kia Soul

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköauto valikoimiin keväällä

Kia Soulin valikoima täydentyy kevään aikana, kun sähköauto Kia Soul EV tulee myyntiin Suomessakin.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: kia.fi/soul/

Kia Soul 1.6 T-GDI

Hinta alkaen

20 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

34 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto.

Teho

150 kW (204 hv), 6000 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–3000 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

200 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

156 g/km

Mitat

pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat