18.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: huippumoottori 15 000 eurolla lisää – Kia Soul 1.6 T-GDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koeajoimme uudistuneen Kia Soul 1.6 T-GDI -mallin. Uuden huippumoottorin ja huippuvarustelun saa Kia Souliin 15 000 euron lisähinnalla. Asiakas päättää, onko se paljon vai vähän, kun mallin pohjahinta on 21 000 euroa. Hyvää: takuu, väljät sisätilat. Huonoa: huippuvarustelu nostaa hinnan korkeaksi. Kia Soul viittaa jo nimellään siihen, että tätä autoa ostaessaan kannattaa miettiä tarkkaan väriä ja varustelua. Koeajoimme malliversion Kia Soul 1.6 T-GDI. Jos autotarpeisiin riittää se, että Souliin on todella helppo astua sisään ja matkustamossa on väljät tilat myös leveäharteisille, silloin hinnaston halvin versio voi hyvinkin olla riittävä. Mutta jos kuitenkin värillä on väliä ja muilla varusteilla sitäkin enemmän, niin silloin 70 prosentin lisähinta ei ole liikaa. Kia Soul uudistui vuodenvaihteessa hiukan ulkonäöltään. Koeajetun mallin voimanlähteenä on uusi 204-hevosvoimainen (150 kW) ja 1,6-litrainen bensiiniturbo ja varusteluna uusin huippuvarustelu, joka kantaa nimeä Beat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luodut toisilleen Uuden moottorin myötä koeajossa on siis kaikkien aikojen tehokkain Soul. Moottori sinänsä on tuttu jo aiemmista Kia Ceed GT ja Kia ProCeed GT -malleista. Vaihteistona on seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Koeajossa moottori ja vaihteisto jättivät miellyttävän ja hyvin ajettavan vaikutelman. Reilu teho ja vääntö takaavat, että kuljettajan ei tarvitse miettiä ajaessaan suorituskyvyn riittävyyttä. Soul tekee sen mitä kuljettaja pyytää. Myös vaihteisto toimii niin huomaamattomasti, että kuljettajan näkökulmasta merkitystä on vain sillä, onko valitsin asennossa eteenpäin, taaksepäin vai pysytäänkö parkissa. Kia Soulissa istutaan melko korkealla, joten näkyvyys auton ympärille on hyvä, mutta takamuotoilusta johtuen pysäköintitutka peruutuskameroineen on erinomainen varuste peruutustilanteisiin. Ajettavuuteen korkeuden vaikutelmalla ei käytännössä ole merkitystä. Omistamisen varmuutta Kia on jo pitkään markkinoinut mallejaan pitkällä takuuajalla. Soulin takuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ensimmäiset kolme vuotta takuu on kuitenkin voimassa ilman kilometrirajaa, mikä tekee Soulista varteenotettavan vaihtoehdon myös paljon ajavalle. Lisäksi navigointijärjestelmään tulee jo keskimmäisestä Supreme-varustetasosta lähtien seitsemän vuoden ilmaiset karttapäivitykset. Määräaikaishuoltoja tehdään 30 000 kilometrin tai vähintään kahden vuoden välein. Öljynvaihdossa pitää kuitenkin käydä 15 000 kilometrin jälkeen tai vähintään kerran vuodessa. EuroNCAP-törmäystestissä Kia Soul sai ensiesittelyvuonna 2014 neljä tähteä. Ilmettä ja hyötyä Ulkonäöltään uusi Kia Soul erottuu edellisestä vuosimallista näyttävämmällä etuilmeellä, mikä syntyy muhkean etupuskurin, etusäleikön, alleajosuojan ja led-päiväajovalojen yhdistelmästä. Takaa erottuvat alleajosuojan ja puskurin lisäksi tuplapakoputket. 18-tuumaiset vanteet lisäävät näyttävyyttä. Sisätiloihin on saatu uusi verhoilu ja ilmettä käytännölliseen ja toimivaan sisätilaan tuo D:n muotoinen ohjauspyörä. Paras saatavilla oleva varustetaso Beat tarjoaa kuljettajalle muutakin kuin silmänruokaa. Turvallisen ja helpon ajamisen kannalta kaistavahti, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja led-sumuvalot ovat hyvä valinta. Turvallisuuden lisäksi erityisesti ajomukavuutta kasvattavat kaukovaloautomatiikka, panoraamalasikatto, pysäköintitutka taakse ja avaimeton järjestelmä. Beat-varustelussa on keskikonsolissa muita varustetasoja isompi, kahdeksantuumainen monitoimikosketusnäyttö. Äänentoisto varmistetaan seitsemällä kaiuttimella, subwooferilla ja ulkoisella vahvistimella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköauto valikoimiin keväällä Kia Soulin valikoima täydentyy kevään aikana, kun sähköauto Kia Soul EV tulee myyntiin Suomessakin. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: kia.fi/soul/ Kia Soul 1.6 T-GDI Hinta alkaen 20 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 6000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta