26.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe – venytetty ja viisaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusrakenne on entinen, neljäs sukupolvi toi Hyundai Santa Fe -mallistoon muutakin kuin pelkän kasvojenkohennuksen. Hyvää: sisätilat, ergonomia, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: niukka mallivalikoima. Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on jo perinteinen malli: se tuli myyntiin vuonna 2001, jolloin elettiin paitsi Hyundain toista tulemista Suomen markkinoille, myös katumaasturien ensimmäisiä askelia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvukipujen vastakohtaKuten tänään tiedetään, noista molemmista ilmiöistä tuli varsin nopeasti automaailman peruskauraa. Hyundai otti täällä pysyvän paikkansa, ja katumaasturibuumi puolestaan kasvoi ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.Pitkä kokemus tässä autoluokassa näkyy ja tuntuu neljännen sukupolven Santa Fe:ssä, joka vaikuttaa hyvin valmiin oloiselta tuotteelta.Auto on saanut seitsemän senttimetriä lisää pituutta, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja edelleen kehitetystä entisestä. Rakenne on samalla tehty aiempaa kevyemmäksi ja jäykemmäksi.Muihin radikaaleihin muutoksiin kuuluvat taemmas siirretyt A-pilarit, jotka ovat sallineet aiempaa pidemmän konepellin. Keulan muodoissa korealaiset ovat muutenkin taas siirtymässä persoonallisempaan päin – pitkän asiallisen ajanjakson jälkeen.Niinpä uuden Santa Fe’n ilme on ahnas, suorastaan liskomainen. Ajovaloumpiot ovat maskin kokoon nähden litteät, mikä tuo elävästi mieleen esimerkiksi Jeepin tuoreimmat mallit. Rohkeudesta huolimatta kokonaisuus on edelleen tasapainoinen.TilaälynväläyksiäVenytetty akseliväli on tehnyt sisätiloista aiempaakin väljemmät. Keskirivillä huomionarvoista on nykyautoksi varsin kohtuullinen reisituki, ja penkin pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt kuuluvat tilamaasturin taattuihin varusteisiin. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Molemmat takapenkkirivit kaatuvat vaakatasoon, ja samalla pääntuet painuvat tarvittaessa alas – toisin kuin konsernisisar Kia Sorentossa, missä ne jäävät epäkäytännöllisesti tielle töröttämään.Muukin kuljetussuunnittelu on älykästä; kuormauskynnystä ei synny mihinkään suuntaan, ja hattuhyllyn saa kätevästi piiloon tavaratilan välipohjan alle. Viiden hengen kuormalla tavaratila on jo suorastaan valtava: kasvua 40 litran verran lukemaan 625 l. Ei tuosta vain pihalleKojelauta on kokonaan uusittu. Kiiltävine paneeleineen ja nahkapäällysteineen se huokuu aiempaa kalliimpaa tunnelmaa, kuitenkaan korealaisten tavaramerkkiä eli simppeliä käytettävyyttä unohtamatta. Myös ohjauspyörä on päivitetty, ja säilytyslokeroita on runsaammin. Ajoasentoa ei voi missään suhteessa moittia.Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille, ja varoittaa siitäkin, jos takaa tuleva auto on vaarassa ajaa ohjaamosta poistuvien matkustajien ylitse. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Pikanttina lisänä muun muassa nopeusnäytön fonttikokoa sekä väriä voi muuttaa, ja myös varsinaisen mittariston ulosanti on säädettävissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimansiirtoa viilattuMoottorivalikoima on niukka mutta toimiva. Suomeen tullaan tuomaan ennestään tuttua nelisylinteristä ja 2,2-litraista dieseliä; tehoa sekä vääntöä löytyy samat 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä kuin aikaisemminkin.Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaattivaihteisto on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan. Laatikon lyhyempi ykkösvaihde ja pidempi suurin pykälä tuovat lisää joustavuutta ajo-olosuhteiden molempiin päihin.Sähköiseen monilevykytkimeen perustuvan nelivedon toimintaa on niin ikään kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös etuvetoinen versio. Kahden vuoden sisällä luvassa on myös hybridiversio niin ”perus-” kuin ladattavana painoksena.Etevä ensivaikutelmaValmistaja kehuu ajettavuuden, ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen – näitä avittavat muutokset ohjaustehostuksessa, alustassa sekä äänieristyksessä. Emme kiistäneet asiaa ainakaan Barcelonan ympäristössä kuvauspaikkoja etsiessämme; kutakuinkin kaikki Santa Fe:ssä miellytti kriittistä toimittajaparivaljakkoa.Kun sitä tilaa riittää, aivan kuten moottorissa voimaa eikä mikään muukaan tunnu häiritsevän, ison maasturin ominaisuudet vaikuttavat olevan hanskassa. Syksyn mittaan saamme sitten jatkokokemuksia kotimaassa, kunhan myynti meillä alkaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.hyundai.fi/santa-fe Hyundai Santa Fe Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen