26.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe – venytetty ja viisaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusrakenne on entinen, neljäs sukupolvi toi Hyundai Santa Fe -mallistoon muutakin kuin pelkän kasvojenkohennuksen. Hyvää: sisätilat, ergonomia, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: niukka mallivalikoima. Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on jo perinteinen malli: se tuli myyntiin vuonna 2001, jolloin elettiin paitsi Hyundain toista tulemista Suomen markkinoille, myös katumaasturien ensimmäisiä askelia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvukipujen vastakohta Kuten tänään tiedetään, noista molemmista ilmiöistä tuli varsin nopeasti automaailman peruskauraa. Hyundai otti täällä pysyvän paikkansa, ja katumaasturibuumi puolestaan kasvoi ennennäkemättömiin mittasuhteisiin. Pitkä kokemus tässä autoluokassa näkyy ja tuntuu neljännen sukupolven Santa Fe:ssä, joka vaikuttaa hyvin valmiin oloiselta tuotteelta. Auto on saanut seitsemän senttimetriä lisää pituutta, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja edelleen kehitetystä entisestä. Rakenne on samalla tehty aiempaa kevyemmäksi ja jäykemmäksi. Muihin radikaaleihin muutoksiin kuuluvat taemmas siirretyt A-pilarit, jotka ovat sallineet aiempaa pidemmän konepellin. Keulan muodoissa korealaiset ovat muutenkin taas siirtymässä persoonallisempaan päin – pitkän asiallisen ajanjakson jälkeen. Niinpä uuden Santa Fe’n ilme on ahnas, suorastaan liskomainen. Ajovaloumpiot ovat maskin kokoon nähden litteät, mikä tuo elävästi mieleen esimerkiksi Jeepin tuoreimmat mallit. Rohkeudesta huolimatta kokonaisuus on edelleen tasapainoinen. Tilaälynväläyksiä Venytetty akseliväli on tehnyt sisätiloista aiempaakin väljemmät. Keskirivillä huomionarvoista on nykyautoksi varsin kohtuullinen reisituki, ja penkin pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt kuuluvat tilamaasturin taattuihin varusteisiin. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Molemmat takapenkkirivit kaatuvat vaakatasoon, ja samalla pääntuet painuvat tarvittaessa alas – toisin kuin konsernisisar Kia Sorentossa, missä ne jäävät epäkäytännöllisesti tielle töröttämään. Muukin kuljetussuunnittelu on älykästä; kuormauskynnystä ei synny mihinkään suuntaan, ja hattuhyllyn saa kätevästi piiloon tavaratilan välipohjan alle. Viiden hengen kuormalla tavaratila on jo suorastaan valtava: kasvua 40 litran verran lukemaan 625 l. Ei tuosta vain pihalle Kojelauta on kokonaan uusittu. Kiiltävine paneeleineen ja nahkapäällysteineen se huokuu aiempaa kalliimpaa tunnelmaa, kuitenkaan korealaisten tavaramerkkiä eli simppeliä käytettävyyttä unohtamatta. Myös ohjauspyörä on päivitetty, ja säilytyslokeroita on runsaammin. Ajoasentoa ei voi missään suhteessa moittia. Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille, ja varoittaa siitäkin, jos takaa tuleva auto on vaarassa ajaa ohjaamosta poistuvien matkustajien ylitse. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Pikanttina lisänä muun muassa nopeusnäytön fonttikokoa sekä väriä voi muuttaa, ja myös varsinaisen mittariston ulosanti on säädettävissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimansiirtoa viilattu Moottorivalikoima on niukka mutta toimiva. Suomeen tullaan tuomaan ennestään tuttua nelisylinteristä ja 2,2-litraista dieseliä; tehoa sekä vääntöä löytyy samat 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä kuin aikaisemminkin. Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaattivaihteisto on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan. Laatikon lyhyempi ykkösvaihde ja pidempi suurin pykälä tuovat lisää joustavuutta ajo-olosuhteiden molempiin päihin. Sähköiseen monilevykytkimeen perustuvan nelivedon toimintaa on niin ikään kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös etuvetoinen versio. Kahden vuoden sisällä luvassa on myös hybridiversio niin ”perus-” kuin ladattavana painoksena. Etevä ensivaikutelma Valmistaja kehuu ajettavuuden, ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen – näitä avittavat muutokset ohjaustehostuksessa, alustassa sekä äänieristyksessä. Emme kiistäneet asiaa ainakaan Barcelonan ympäristössä kuvauspaikkoja etsiessämme; kutakuinkin kaikki Santa Fe:ssä miellytti kriittistä toimittajaparivaljakkoa. Kun sitä tilaa riittää, aivan kuten moottorissa voimaa eikä mikään muukaan tunnu häiritsevän, ison maasturin ominaisuudet vaikuttavat olevan hanskassa. Syksyn mittaan saamme sitten jatkokokemuksia kotimaassa, kunhan myynti meillä alkaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola Lisätietoja: www.hyundai.fi/santa-fe Hyundai Santa Fe Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan