26.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe – venytetty ja viisaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusrakenne on entinen, neljäs sukupolvi toi Hyundai Santa Fe -mallistoon muutakin kuin pelkän kasvojenkohennuksen. Hyvää: sisätilat, ergonomia, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: niukka mallivalikoima. Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on jo perinteinen malli: se tuli myyntiin vuonna 2001, jolloin elettiin paitsi Hyundain toista tulemista Suomen markkinoille, myös katumaasturien ensimmäisiä askelia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvukipujen vastakohtaKuten tänään tiedetään, noista molemmista ilmiöistä tuli varsin nopeasti automaailman peruskauraa. Hyundai otti täällä pysyvän paikkansa, ja katumaasturibuumi puolestaan kasvoi ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.Pitkä kokemus tässä autoluokassa näkyy ja tuntuu neljännen sukupolven Santa Fe:ssä, joka vaikuttaa hyvin valmiin oloiselta tuotteelta.Auto on saanut seitsemän senttimetriä lisää pituutta, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja edelleen kehitetystä entisestä. Rakenne on samalla tehty aiempaa kevyemmäksi ja jäykemmäksi.Muihin radikaaleihin muutoksiin kuuluvat taemmas siirretyt A-pilarit, jotka ovat sallineet aiempaa pidemmän konepellin. Keulan muodoissa korealaiset ovat muutenkin taas siirtymässä persoonallisempaan päin – pitkän asiallisen ajanjakson jälkeen.Niinpä uuden Santa Fe’n ilme on ahnas, suorastaan liskomainen. Ajovaloumpiot ovat maskin kokoon nähden litteät, mikä tuo elävästi mieleen esimerkiksi Jeepin tuoreimmat mallit. Rohkeudesta huolimatta kokonaisuus on edelleen tasapainoinen.TilaälynväläyksiäVenytetty akseliväli on tehnyt sisätiloista aiempaakin väljemmät. Keskirivillä huomionarvoista on nykyautoksi varsin kohtuullinen reisituki, ja penkin pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt kuuluvat tilamaasturin taattuihin varusteisiin. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Molemmat takapenkkirivit kaatuvat vaakatasoon, ja samalla pääntuet painuvat tarvittaessa alas – toisin kuin konsernisisar Kia Sorentossa, missä ne jäävät epäkäytännöllisesti tielle töröttämään.Muukin kuljetussuunnittelu on älykästä; kuormauskynnystä ei synny mihinkään suuntaan, ja hattuhyllyn saa kätevästi piiloon tavaratilan välipohjan alle. Viiden hengen kuormalla tavaratila on jo suorastaan valtava: kasvua 40 litran verran lukemaan 625 l. Ei tuosta vain pihalleKojelauta on kokonaan uusittu. Kiiltävine paneeleineen ja nahkapäällysteineen se huokuu aiempaa kalliimpaa tunnelmaa, kuitenkaan korealaisten tavaramerkkiä eli simppeliä käytettävyyttä unohtamatta. Myös ohjauspyörä on päivitetty, ja säilytyslokeroita on runsaammin. Ajoasentoa ei voi missään suhteessa moittia.Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille, ja varoittaa siitäkin, jos takaa tuleva auto on vaarassa ajaa ohjaamosta poistuvien matkustajien ylitse. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Pikanttina lisänä muun muassa nopeusnäytön fonttikokoa sekä väriä voi muuttaa, ja myös varsinaisen mittariston ulosanti on säädettävissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimansiirtoa viilattuMoottorivalikoima on niukka mutta toimiva. Suomeen tullaan tuomaan ennestään tuttua nelisylinteristä ja 2,2-litraista dieseliä; tehoa sekä vääntöä löytyy samat 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä kuin aikaisemminkin.Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaattivaihteisto on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan. Laatikon lyhyempi ykkösvaihde ja pidempi suurin pykälä tuovat lisää joustavuutta ajo-olosuhteiden molempiin päihin.Sähköiseen monilevykytkimeen perustuvan nelivedon toimintaa on niin ikään kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös etuvetoinen versio. Kahden vuoden sisällä luvassa on myös hybridiversio niin ”perus-” kuin ladattavana painoksena.Etevä ensivaikutelmaValmistaja kehuu ajettavuuden, ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen – näitä avittavat muutokset ohjaustehostuksessa, alustassa sekä äänieristyksessä. Emme kiistäneet asiaa ainakaan Barcelonan ympäristössä kuvauspaikkoja etsiessämme; kutakuinkin kaikki Santa Fe:ssä miellytti kriittistä toimittajaparivaljakkoa.Kun sitä tilaa riittää, aivan kuten moottorissa voimaa eikä mikään muukaan tunnu häiritsevän, ison maasturin ominaisuudet vaikuttavat olevan hanskassa. Syksyn mittaan saamme sitten jatkokokemuksia kotimaassa, kunhan myynti meillä alkaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.hyundai.fi/santa-fe Hyundai Santa Fe Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous