26.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Santa Fe – venytetty ja viisaampi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusrakenne on entinen, neljäs sukupolvi toi Hyundai Santa Fe -mallistoon muutakin kuin pelkän kasvojenkohennuksen. Hyvää: sisätilat, ergonomia, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: niukka mallivalikoima. Santa Fe eli korealaisvalmistajan suurin SUV on jo perinteinen malli: se tuli myyntiin vuonna 2001, jolloin elettiin paitsi Hyundain toista tulemista Suomen markkinoille, myös katumaasturien ensimmäisiä askelia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvukipujen vastakohtaKuten tänään tiedetään, noista molemmista ilmiöistä tuli varsin nopeasti automaailman peruskauraa. Hyundai otti täällä pysyvän paikkansa, ja katumaasturibuumi puolestaan kasvoi ennennäkemättömiin mittasuhteisiin.Pitkä kokemus tässä autoluokassa näkyy ja tuntuu neljännen sukupolven Santa Fe:ssä, joka vaikuttaa hyvin valmiin oloiselta tuotteelta.Auto on saanut seitsemän senttimetriä lisää pituutta, ja akseliväli on kasvanut 6,5 cm. Kokonaan uudesta perusrakenteesta ei silti ole kyse, vaan venytetystä ja edelleen kehitetystä entisestä. Rakenne on samalla tehty aiempaa kevyemmäksi ja jäykemmäksi.Muihin radikaaleihin muutoksiin kuuluvat taemmas siirretyt A-pilarit, jotka ovat sallineet aiempaa pidemmän konepellin. Keulan muodoissa korealaiset ovat muutenkin taas siirtymässä persoonallisempaan päin – pitkän asiallisen ajanjakson jälkeen.Niinpä uuden Santa Fe’n ilme on ahnas, suorastaan liskomainen. Ajovaloumpiot ovat maskin kokoon nähden litteät, mikä tuo elävästi mieleen esimerkiksi Jeepin tuoreimmat mallit. Rohkeudesta huolimatta kokonaisuus on edelleen tasapainoinen.TilaälynväläyksiäVenytetty akseliväli on tehnyt sisätiloista aiempaakin väljemmät. Keskirivillä huomionarvoista on nykyautoksi varsin kohtuullinen reisituki, ja penkin pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt kuuluvat tilamaasturin taattuihin varusteisiin. Suomeen tuodaan 5- ja 7-paikkaisista versioista vain jälkimmäistä. Molemmat takapenkkirivit kaatuvat vaakatasoon, ja samalla pääntuet painuvat tarvittaessa alas – toisin kuin konsernisisar Kia Sorentossa, missä ne jäävät epäkäytännöllisesti tielle töröttämään.Muukin kuljetussuunnittelu on älykästä; kuormauskynnystä ei synny mihinkään suuntaan, ja hattuhyllyn saa kätevästi piiloon tavaratilan välipohjan alle. Viiden hengen kuormalla tavaratila on jo suorastaan valtava: kasvua 40 litran verran lukemaan 625 l. Ei tuosta vain pihalleKojelauta on kokonaan uusittu. Kiiltävine paneeleineen ja nahkapäällysteineen se huokuu aiempaa kalliimpaa tunnelmaa, kuitenkaan korealaisten tavaramerkkiä eli simppeliä käytettävyyttä unohtamatta. Myös ohjauspyörä on päivitetty, ja säilytyslokeroita on runsaammin. Ajoasentoa ei voi missään suhteessa moittia.Turvavarusteparannuksiakin löytyy: Santa Fe muun muassa pitää huolta siitä, etteivät lapset tai eläimet unohdu lukitun auton takapenkille, ja varoittaa siitäkin, jos takaa tuleva auto on vaarassa ajaa ohjaamosta poistuvien matkustajien ylitse. Tuulilasista puolestaan voi bongata monipuolisesti säädettävän heijastusnäytön, joka on lajissaan Hyundain ensimmäinen. Pikanttina lisänä muun muassa nopeusnäytön fonttikokoa sekä väriä voi muuttaa, ja myös varsinaisen mittariston ulosanti on säädettävissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimansiirtoa viilattuMoottorivalikoima on niukka mutta toimiva. Suomeen tullaan tuomaan ennestään tuttua nelisylinteristä ja 2,2-litraista dieseliä; tehoa sekä vääntöä löytyy samat 200 hevosvoimaa ja 440 newtonmetriä kuin aikaisemminkin.Tärkeimmät tekniset uudistukset kohdistuvatkin voimansiirtopuolelle. Automaattivaihteisto on kahdeksanportainen aiemman kuusinopeuksisen sijaan. Laatikon lyhyempi ykkösvaihde ja pidempi suurin pykälä tuovat lisää joustavuutta ajo-olosuhteiden molempiin päihin.Sähköiseen monilevykytkimeen perustuvan nelivedon toimintaa on niin ikään kehitetty, ja ensimmäistä kertaa tarjolle tulee myös etuvetoinen versio. Kahden vuoden sisällä luvassa on myös hybridiversio niin ”perus-” kuin ladattavana painoksena.Etevä ensivaikutelmaValmistaja kehuu ajettavuuden, ajomukavuuden sekä melutason kehittyneen – näitä avittavat muutokset ohjaustehostuksessa, alustassa sekä äänieristyksessä. Emme kiistäneet asiaa ainakaan Barcelonan ympäristössä kuvauspaikkoja etsiessämme; kutakuinkin kaikki Santa Fe:ssä miellytti kriittistä toimittajaparivaljakkoa.Kun sitä tilaa riittää, aivan kuten moottorissa voimaa eikä mikään muukaan tunnu häiritsevän, ison maasturin ominaisuudet vaikuttavat olevan hanskassa. Syksyn mittaan saamme sitten jatkokokemuksia kotimaassa, kunhan myynti meillä alkaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa EskolaLisätietoja: www.hyundai.fi/santa-fe Hyundai Santa Fe Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 160 g/km Mitat pituus 4770 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2765 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan