1.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: isomman elkein – Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza hätyyttelee isompiaan. Hyvää: ajettavuus, näkyvyys, tavaratila. Huonoa: vain yksi korimalli, oviaukkojen kahvat jätetty pois. Seat Ibizasta ei tule enää farmaria, mutta viisiovisen viistoperän tilat ovat nyt selvästi aiempaa isommat. Pikkuauton voi oikeastaan laittaa lainausmerkkeihin. Toki auton 4,06 metrin pituus heittää Seat Ibizan edelleen ylemmän pikkuautoluokan sekaan, mutta juuri mitään muuta ei uutuudessa ole ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isomman uskottavuutta Jo päälle näkee, miten yhdeksän sentin kasvu leveyssuuntaan tuo autoon isomman mallin uskottavuutta. Nyt takana voi matkustaa jopa kolme aikuista, kunhan kropan kaliiberi ei ole kaikkein järeintä luokkaa. Akseliväliä on venytetty 9,5 senttiä, joten takana istuvien jalkatila on kasvanut, samoin pääntila sekä edessä että takana. Suomalaisten lemmikki on viime vuosina ollut Ibiza ST -farmari, mutta sitä ei enää tehdä, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Viisiovisen viistoperämallin perä on onneksi pullistunut peräti 63 litraa 355 litran lukemiin, millä Ibiza hätyyttelee jo luokkaa isompien eli pienten perheautojen lukemia. Kontin pohjaa voi liikuttaa ylöspäin, mikä tuottaa sangen tasaisen alustan, mikäli takaistuimia tarvitsee kaataa. ST-farkku nielaisi ruumaansa näkösuojan alle 430 litraa, joten paljon tilaa tarvitsevat saattavat ruveta kurkkimaan vaikkapa Seat Leonin hinnastoa. Hyvä näkyvyys Ibizan muotoja ei ole tehty käytännöllisyyden kustannuksella. Sen huomaa siitä, että autosta näkee joka suuntaan varsin hyvin. Etupilarit ovat maltillisen levyiset, ja sivupeilit on sijoitettu niistä riittävän etäälle. Lisäksi tuulilasin alareuna on moniin muihin autoihin verrattuna varsin alhaalla ja takalasi riittävän laakea. Pieni mutta mutkateillä häiritsevä seikka on se, että autossa ei ole ovien yläpuolella kauhukahvoja. Ne voisivat olla tärkeät kapistukset myös niille, joille autosta nouseminen on vaikeaa. Sama puute on nykyään valitettavan yleinen. Seat kehuu, että Ibizan eurooppalaiset ostajat ovat keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin kilpailevien B-segmentin merkkien ostajat, mutta sillä verukkeella kahvoista ei olisi pitänyt luopua. Pihejä moottoreita Yksilitrainen, kolmisylinterinen moottori voi kuulostaa onnettoman pieneltä, mutta turboahtimen avulla 95- ja 115-hevosvoimaiset voimanlähteet tekevät miltei ihmeitä – ja pienellä polttoaineenkulutuksella. Maahantuoja odottaa, että 95-heppainen, 175 newtonmetrin vääntömomenttiin yltävä moottori yhdistettynä toiseksi halvimpaan Style-varusteluun on Suomen myydyin vaihtoehto. Pääsimme koeajamaan molempia yhden litran TSI-moottoreita käsivaihteisina. Kesymmässä vaihtoehdossa pykäliä on viisi ja tehokkaammassa kuusi. 115-hevosovoimainen tulee tarjolle myös kaksoiskytkinautomaatilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihdeopastin neuvoo Vaihteiden kanssa ei ole käsipelilläkään ongelmia, mutta matalissa käyntinopeuksissa moottorin pienuus tulee vastaan, ja silloin on otettava jopa ykkönen käyttöön. Kuutosvaihteen hyödyt taas tulevat ilmi moottoritiellä, jossa kierrokset pysyvät kurissa suurimmalla vaihteella. Vaihdeopastin, joka neuvoo vatkaamaan isommalle tai pienemmälle, on tuttu jo monista autoista viime vuosilta. Ibiza osaa nyt heristää kuljettajaa myös siitä, jos tämä polkee kytkintä turhan aikaisin. Teksti tulee näkyviin mittariston keskelle selvällä suomen kielellä. Neuvosta kannattaa ottaa vaari, jos menoveden kulutus kiinnostaa. Vakaata etenemistä Ibizan ohjaimissa on vaikea uskoa, että alla on pikkuauto. Ohjaus toimii erinomaisella tarkkuudella, ja auto etenee vakaasti. Myös äänieristystä kerrotaan parannetun, ja ainakin Espanjan sileillä asvalteilla tämä sai vahvistusta. Edes istuimista pitkänkään matkan taivallus ei jää kiinni. Ne tukevat hyvin, ja monen mittaiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon. Ibiza vaikuttaa niin onnistuneelta paketilta, että joku Leonia himoitseva saattaa lopulta päätyä Ibizan ohjaimiin. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: valmistaja Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 Xcellence Hinta alkaen 18 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Takuu 2 vuotta / ei km rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta