1.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: isomman elkein – Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza hätyyttelee isompiaan. Hyvää: ajettavuus, näkyvyys, tavaratila. Huonoa: vain yksi korimalli, oviaukkojen kahvat jätetty pois. Seat Ibizasta ei tule enää farmaria, mutta viisiovisen viistoperän tilat ovat nyt selvästi aiempaa isommat.Pikkuauton voi oikeastaan laittaa lainausmerkkeihin. Toki auton 4,06 metrin pituus heittää Seat Ibizan edelleen ylemmän pikkuautoluokan sekaan, mutta juuri mitään muuta ei uutuudessa ole ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsomman uskottavuuttaJo päälle näkee, miten yhdeksän sentin kasvu leveyssuuntaan tuo autoon isomman mallin uskottavuutta. Nyt takana voi matkustaa jopa kolme aikuista, kunhan kropan kaliiberi ei ole kaikkein järeintä luokkaa. Akseliväliä on venytetty 9,5 senttiä, joten takana istuvien jalkatila on kasvanut, samoin pääntila sekä edessä että takana.Suomalaisten lemmikki on viime vuosina ollut Ibiza ST -farmari, mutta sitä ei enää tehdä, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Viisiovisen viistoperämallin perä on onneksi pullistunut peräti 63 litraa 355 litran lukemiin, millä Ibiza hätyyttelee jo luokkaa isompien eli pienten perheautojen lukemia. Kontin pohjaa voi liikuttaa ylöspäin, mikä tuottaa sangen tasaisen alustan, mikäli takaistuimia tarvitsee kaataa.ST-farkku nielaisi ruumaansa näkösuojan alle 430 litraa, joten paljon tilaa tarvitsevat saattavat ruveta kurkkimaan vaikkapa Seat Leonin hinnastoa.Hyvä näkyvyysIbizan muotoja ei ole tehty käytännöllisyyden kustannuksella. Sen huomaa siitä, että autosta näkee joka suuntaan varsin hyvin. Etupilarit ovat maltillisen levyiset, ja sivupeilit on sijoitettu niistä riittävän etäälle. Lisäksi tuulilasin alareuna on moniin muihin autoihin verrattuna varsin alhaalla ja takalasi riittävän laakea.Pieni mutta mutkateillä häiritsevä seikka on se, että autossa ei ole ovien yläpuolella kauhukahvoja. Ne voisivat olla tärkeät kapistukset myös niille, joille autosta nouseminen on vaikeaa. Sama puute on nykyään valitettavan yleinen.Seat kehuu, että Ibizan eurooppalaiset ostajat ovat keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin kilpailevien B-segmentin merkkien ostajat, mutta sillä verukkeella kahvoista ei olisi pitänyt luopua.Pihejä moottoreitaYksilitrainen, kolmisylinterinen moottori voi kuulostaa onnettoman pieneltä, mutta turboahtimen avulla 95- ja 115-hevosvoimaiset voimanlähteet tekevät miltei ihmeitä – ja pienellä polttoaineenkulutuksella.Maahantuoja odottaa, että 95-heppainen, 175 newtonmetrin vääntömomenttiin yltävä moottori yhdistettynä toiseksi halvimpaan Style-varusteluun on Suomen myydyin vaihtoehto.Pääsimme koeajamaan molempia yhden litran TSI-moottoreita käsivaihteisina. Kesymmässä vaihtoehdossa pykäliä on viisi ja tehokkaammassa kuusi. 115-hevosovoimainen tulee tarjolle myös kaksoiskytkinautomaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdeopastin neuvooVaihteiden kanssa ei ole käsipelilläkään ongelmia, mutta matalissa käyntinopeuksissa moottorin pienuus tulee vastaan, ja silloin on otettava jopa ykkönen käyttöön. Kuutosvaihteen hyödyt taas tulevat ilmi moottoritiellä, jossa kierrokset pysyvät kurissa suurimmalla vaihteella.Vaihdeopastin, joka neuvoo vatkaamaan isommalle tai pienemmälle, on tuttu jo monista autoista viime vuosilta. Ibiza osaa nyt heristää kuljettajaa myös siitä, jos tämä polkee kytkintä turhan aikaisin.Teksti tulee näkyviin mittariston keskelle selvällä suomen kielellä. Neuvosta kannattaa ottaa vaari, jos menoveden kulutus kiinnostaa.Vakaata etenemistäIbizan ohjaimissa on vaikea uskoa, että alla on pikkuauto. Ohjaus toimii erinomaisella tarkkuudella, ja auto etenee vakaasti.Myös äänieristystä kerrotaan parannetun, ja ainakin Espanjan sileillä asvalteilla tämä sai vahvistusta.Edes istuimista pitkänkään matkan taivallus ei jää kiinni. Ne tukevat hyvin, ja monen mittaiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon. Ibiza vaikuttaa niin onnistuneelta paketilta, että joku Leonia himoitseva saattaa lopulta päätyä Ibizan ohjaimiin.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: valmistaja Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 Xcellence Hinta alkaen 18 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Takuu 2 vuotta / ei km rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle