1.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: isomman elkein – Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza hätyyttelee isompiaan. Hyvää: ajettavuus, näkyvyys, tavaratila. Huonoa: vain yksi korimalli, oviaukkojen kahvat jätetty pois. Seat Ibizasta ei tule enää farmaria, mutta viisiovisen viistoperän tilat ovat nyt selvästi aiempaa isommat. Pikkuauton voi oikeastaan laittaa lainausmerkkeihin. Toki auton 4,06 metrin pituus heittää Seat Ibizan edelleen ylemmän pikkuautoluokan sekaan, mutta juuri mitään muuta ei uutuudessa ole ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isomman uskottavuutta Jo päälle näkee, miten yhdeksän sentin kasvu leveyssuuntaan tuo autoon isomman mallin uskottavuutta. Nyt takana voi matkustaa jopa kolme aikuista, kunhan kropan kaliiberi ei ole kaikkein järeintä luokkaa. Akseliväliä on venytetty 9,5 senttiä, joten takana istuvien jalkatila on kasvanut, samoin pääntila sekä edessä että takana. Suomalaisten lemmikki on viime vuosina ollut Ibiza ST -farmari, mutta sitä ei enää tehdä, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Viisiovisen viistoperämallin perä on onneksi pullistunut peräti 63 litraa 355 litran lukemiin, millä Ibiza hätyyttelee jo luokkaa isompien eli pienten perheautojen lukemia. Kontin pohjaa voi liikuttaa ylöspäin, mikä tuottaa sangen tasaisen alustan, mikäli takaistuimia tarvitsee kaataa. ST-farkku nielaisi ruumaansa näkösuojan alle 430 litraa, joten paljon tilaa tarvitsevat saattavat ruveta kurkkimaan vaikkapa Seat Leonin hinnastoa. Hyvä näkyvyys Ibizan muotoja ei ole tehty käytännöllisyyden kustannuksella. Sen huomaa siitä, että autosta näkee joka suuntaan varsin hyvin. Etupilarit ovat maltillisen levyiset, ja sivupeilit on sijoitettu niistä riittävän etäälle. Lisäksi tuulilasin alareuna on moniin muihin autoihin verrattuna varsin alhaalla ja takalasi riittävän laakea. Pieni mutta mutkateillä häiritsevä seikka on se, että autossa ei ole ovien yläpuolella kauhukahvoja. Ne voisivat olla tärkeät kapistukset myös niille, joille autosta nouseminen on vaikeaa. Sama puute on nykyään valitettavan yleinen. Seat kehuu, että Ibizan eurooppalaiset ostajat ovat keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin kilpailevien B-segmentin merkkien ostajat, mutta sillä verukkeella kahvoista ei olisi pitänyt luopua. Pihejä moottoreita Yksilitrainen, kolmisylinterinen moottori voi kuulostaa onnettoman pieneltä, mutta turboahtimen avulla 95- ja 115-hevosvoimaiset voimanlähteet tekevät miltei ihmeitä – ja pienellä polttoaineenkulutuksella. Maahantuoja odottaa, että 95-heppainen, 175 newtonmetrin vääntömomenttiin yltävä moottori yhdistettynä toiseksi halvimpaan Style-varusteluun on Suomen myydyin vaihtoehto. Pääsimme koeajamaan molempia yhden litran TSI-moottoreita käsivaihteisina. Kesymmässä vaihtoehdossa pykäliä on viisi ja tehokkaammassa kuusi. 115-hevosovoimainen tulee tarjolle myös kaksoiskytkinautomaatilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihdeopastin neuvoo Vaihteiden kanssa ei ole käsipelilläkään ongelmia, mutta matalissa käyntinopeuksissa moottorin pienuus tulee vastaan, ja silloin on otettava jopa ykkönen käyttöön. Kuutosvaihteen hyödyt taas tulevat ilmi moottoritiellä, jossa kierrokset pysyvät kurissa suurimmalla vaihteella. Vaihdeopastin, joka neuvoo vatkaamaan isommalle tai pienemmälle, on tuttu jo monista autoista viime vuosilta. Ibiza osaa nyt heristää kuljettajaa myös siitä, jos tämä polkee kytkintä turhan aikaisin. Teksti tulee näkyviin mittariston keskelle selvällä suomen kielellä. Neuvosta kannattaa ottaa vaari, jos menoveden kulutus kiinnostaa. Vakaata etenemistä Ibizan ohjaimissa on vaikea uskoa, että alla on pikkuauto. Ohjaus toimii erinomaisella tarkkuudella, ja auto etenee vakaasti. Myös äänieristystä kerrotaan parannetun, ja ainakin Espanjan sileillä asvalteilla tämä sai vahvistusta. Edes istuimista pitkänkään matkan taivallus ei jää kiinni. Ne tukevat hyvin, ja monen mittaiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon. Ibiza vaikuttaa niin onnistuneelta paketilta, että joku Leonia himoitseva saattaa lopulta päätyä Ibizan ohjaimiin. Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: valmistaja Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 Xcellence Hinta alkaen 18 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Takuu 2 vuotta / ei km rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan