1.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: isomman elkein – Seat Ibiza Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Ibiza hätyyttelee isompiaan. Hyvää: ajettavuus, näkyvyys, tavaratila. Huonoa: vain yksi korimalli, oviaukkojen kahvat jätetty pois. Seat Ibizasta ei tule enää farmaria, mutta viisiovisen viistoperän tilat ovat nyt selvästi aiempaa isommat.Pikkuauton voi oikeastaan laittaa lainausmerkkeihin. Toki auton 4,06 metrin pituus heittää Seat Ibizan edelleen ylemmän pikkuautoluokan sekaan, mutta juuri mitään muuta ei uutuudessa ole ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsomman uskottavuuttaJo päälle näkee, miten yhdeksän sentin kasvu leveyssuuntaan tuo autoon isomman mallin uskottavuutta. Nyt takana voi matkustaa jopa kolme aikuista, kunhan kropan kaliiberi ei ole kaikkein järeintä luokkaa. Akseliväliä on venytetty 9,5 senttiä, joten takana istuvien jalkatila on kasvanut, samoin pääntila sekä edessä että takana.Suomalaisten lemmikki on viime vuosina ollut Ibiza ST -farmari, mutta sitä ei enää tehdä, kuten ei myöskään kolmiovista SC-versiota. Viisiovisen viistoperämallin perä on onneksi pullistunut peräti 63 litraa 355 litran lukemiin, millä Ibiza hätyyttelee jo luokkaa isompien eli pienten perheautojen lukemia. Kontin pohjaa voi liikuttaa ylöspäin, mikä tuottaa sangen tasaisen alustan, mikäli takaistuimia tarvitsee kaataa.ST-farkku nielaisi ruumaansa näkösuojan alle 430 litraa, joten paljon tilaa tarvitsevat saattavat ruveta kurkkimaan vaikkapa Seat Leonin hinnastoa.Hyvä näkyvyysIbizan muotoja ei ole tehty käytännöllisyyden kustannuksella. Sen huomaa siitä, että autosta näkee joka suuntaan varsin hyvin. Etupilarit ovat maltillisen levyiset, ja sivupeilit on sijoitettu niistä riittävän etäälle. Lisäksi tuulilasin alareuna on moniin muihin autoihin verrattuna varsin alhaalla ja takalasi riittävän laakea.Pieni mutta mutkateillä häiritsevä seikka on se, että autossa ei ole ovien yläpuolella kauhukahvoja. Ne voisivat olla tärkeät kapistukset myös niille, joille autosta nouseminen on vaikeaa. Sama puute on nykyään valitettavan yleinen.Seat kehuu, että Ibizan eurooppalaiset ostajat ovat keskimäärin kymmenen vuotta nuorempia kuin kilpailevien B-segmentin merkkien ostajat, mutta sillä verukkeella kahvoista ei olisi pitänyt luopua.Pihejä moottoreitaYksilitrainen, kolmisylinterinen moottori voi kuulostaa onnettoman pieneltä, mutta turboahtimen avulla 95- ja 115-hevosvoimaiset voimanlähteet tekevät miltei ihmeitä – ja pienellä polttoaineenkulutuksella.Maahantuoja odottaa, että 95-heppainen, 175 newtonmetrin vääntömomenttiin yltävä moottori yhdistettynä toiseksi halvimpaan Style-varusteluun on Suomen myydyin vaihtoehto.Pääsimme koeajamaan molempia yhden litran TSI-moottoreita käsivaihteisina. Kesymmässä vaihtoehdossa pykäliä on viisi ja tehokkaammassa kuusi. 115-hevosovoimainen tulee tarjolle myös kaksoiskytkinautomaatilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihdeopastin neuvooVaihteiden kanssa ei ole käsipelilläkään ongelmia, mutta matalissa käyntinopeuksissa moottorin pienuus tulee vastaan, ja silloin on otettava jopa ykkönen käyttöön. Kuutosvaihteen hyödyt taas tulevat ilmi moottoritiellä, jossa kierrokset pysyvät kurissa suurimmalla vaihteella.Vaihdeopastin, joka neuvoo vatkaamaan isommalle tai pienemmälle, on tuttu jo monista autoista viime vuosilta. Ibiza osaa nyt heristää kuljettajaa myös siitä, jos tämä polkee kytkintä turhan aikaisin.Teksti tulee näkyviin mittariston keskelle selvällä suomen kielellä. Neuvosta kannattaa ottaa vaari, jos menoveden kulutus kiinnostaa.Vakaata etenemistäIbizan ohjaimissa on vaikea uskoa, että alla on pikkuauto. Ohjaus toimii erinomaisella tarkkuudella, ja auto etenee vakaasti.Myös äänieristystä kerrotaan parannetun, ja ainakin Espanjan sileillä asvalteilla tämä sai vahvistusta.Edes istuimista pitkänkään matkan taivallus ei jää kiinni. Ne tukevat hyvin, ja monen mittaiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon. Ibiza vaikuttaa niin onnistuneelta paketilta, että joku Leonia himoitseva saattaa lopulta päätyä Ibizan ohjaimiin.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: valmistaja Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95 Xcellence Hinta alkaen 18 988 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4059 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1444 mm, akseliväli 2564 mm Takuu 2 vuotta / ei km rajoitusta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?