Ajoneuvot | Koeajo | 20.6.2019

Koeajo: ketterää kaasukäyttöä – Volkswagen Golf 1.5 TGI

Comfortline Bluemotion DSG

Volkswagen Golf -kaasumallilla ajaminen tuo selvää säästöä, mutta tankkaamassa saa käydä tiuhaan. Hyvää: pihiys, ajokulut, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: niukka kokonaistoimintamatka.

Jaa artikkeli

Uutta Volkswagen Golf TGI:ssä on aiempaa hieman puhdikkaampi moottori. Uutta on myös aiempaa kookkaammat kaasusäiliöt, jotka takaavat hieman enemmän kaasuajokilometrejä. Bensiinitankki on vastaavasti pienentynyt yhdeksän litran vetoiseksi.

Parasta Volkswagen Golf 1.5 TGI:ssä on sen voimalinja. Jos kaasuauto keventää käyttökuluja, keventää se myös omaatuntoa, onhan auto varsin vähäpäästöinen. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat vähäisempiä.

Volkswagen Golf TGI

Riittävät tehot

Kaasu-Golf ei ole mikään tykki, eikä sellaiseksi tarkoitettukaan. Urheilullista Golfia etsivät haluavat auton, jonka takana lukee TGI-kirjainkolmikon sijaan GTI.

Moottorissa on tehoa 130 hevosvoimaa: aivan riittävästi eri ajotilanteisiin. Ripeästi reagoiva seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto löytää jouhevasti voimanlähteelle sopivan kierroslukualueen. Kaasu-Golfiin on tarjolla myös kuusilovinen manuaalivaihteisto.

Auton ajettavuus, turvavarustelu ja kojelaudan ratkaisut ovat hyvää Golf-tasoa. Kaasusäiliöt varastavat takakontin väljyydestä vain pohjalevyn alaiset lisälitrat.

Kaasuautojen suosio toiveissa

Valtiovalta sysii kaasuautojen käyttäjäksi. Taustalla ovat ylikansalliset päästötalkoot.

Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. Yhtenä kansallisena tavoitteena on edistää vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä. Ja jos viime vuoden joulukuussa julkaistun liikenteen ilmastoraportin tavoitteet käyvät toteen, olisi Suomessa 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045.

Vaikka Suomessa tarjolla oleva kaasuautomallisto on kasvanut ja kaasuautojen myynti rivakoitunut, on tavoitteisiin vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa. Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.

Tiuhaan tankilla

Golf TGI:n akilleenkantapää on kokonaistoimintamatka, eli tankkaamassa saa käydä varsin tiuhaan. Kaasulla voi toki ajaa hyvinkin 430 kilometriä, mutta kaasun ehdyttyä bensiinillä ei voi taittaa kovin pitkiä taipaleita. Bensiinitankin vetoisuus on niukat yhdeksän litraa, joka ajomatkana tarkoittaa noin 150 kilometriä.

Auton WLTP-mitattu kaasunkulutus on 4,1 kg/100 km, joka vastaa litroissa noin 6,1 l/100 km kulutusta.

Edullisia kaasukilometrejä

Golfin kaasumalli maksaa noin 1 400 euroa vastaava bensiinimallia enemmän.

Koeajetun kaltainen kaasu-Golf ilman lisävarusteita maksaa 29 265 euroa. Vastaavan bensa-Golfin hinta on 27 854 euroa (Golf Comfortline 1.5 TSI EVO 96 kW Bluemotion DSG).

Sen minkä hankintahinnassa häviää, voittaa kilometrien karttuessa. Kaasulla eteneminen on selvästi edullisempaa kuin bensiinillä ajaminen. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.

Jaa artikkeli

Keskustelu