20.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: ketterää kaasukäyttöä – Volkswagen Golf 1.5 TGI Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf -kaasumallilla ajaminen tuo selvää säästöä, mutta tankkaamassa saa käydä tiuhaan. Hyvää: pihiys, ajokulut, voimalinja, ajettavuus. Huonoa: niukka kokonaistoimintamatka. Uutta Volkswagen Golf TGI:ssä on aiempaa hieman puhdikkaampi moottori. Uutta on myös aiempaa kookkaammat kaasusäiliöt, jotka takaavat hieman enemmän kaasuajokilometrejä. Bensiinitankki on vastaavasti pienentynyt yhdeksän litran vetoiseksi.Parasta Volkswagen Golf 1.5 TGI:ssä on sen voimalinja. Jos kaasuauto keventää käyttökuluja, keventää se myös omaatuntoa, onhan auto varsin vähäpäästöinen. Kaasulla ajaminen tuottaa noin 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin bensiinipolttomoottorilla ajaminen. Kaasu palaa bensiiniä puhtaammin, joten myös typen oksidipäästöt ja pienhiukkaspäästöt ovat vähäisempiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiittävät tehotKaasu-Golf ei ole mikään tykki, eikä sellaiseksi tarkoitettukaan. Urheilullista Golfia etsivät haluavat auton, jonka takana lukee TGI-kirjainkolmikon sijaan GTI.Moottorissa on tehoa 130 hevosvoimaa: aivan riittävästi eri ajotilanteisiin. Ripeästi reagoiva seitsenportainen kaksoiskytkinvaihteisto löytää jouhevasti voimanlähteelle sopivan kierroslukualueen. Kaasu-Golfiin on tarjolla myös kuusilovinen manuaalivaihteisto.Auton ajettavuus, turvavarustelu ja kojelaudan ratkaisut ovat hyvää Golf-tasoa. Kaasusäiliöt varastavat takakontin väljyydestä vain pohjalevyn alaiset lisälitrat. Kaasuautojen suosio toiveissaValtiovalta sysii kaasuautojen käyttäjäksi. Taustalla ovat ylikansalliset päästötalkoot.Suomi on sitoutunut siihen, että kasvihuonepäästöt vähenevät vuoteen 2030 mennessä puoleen vuoden 2005 tasosta. Yhtenä kansallisena tavoitteena on edistää vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen yleistymistä. Ja jos viime vuoden joulukuussa julkaistun liikenteen ilmastoraportin tavoitteet käyvät toteen, olisi Suomessa 130 000 kaasuautoa vuonna 2030 ja noin 250 000 kaasuautoa vuonna 2045.Vaikka Suomessa tarjolla oleva kaasuautomallisto on kasvanut ja kaasuautojen myynti rivakoitunut, on tavoitteisiin vielä matkaa: viime vuoden lopussa liikennekäytössä oli 5 600 kaasukäyttöistä henkilöautoa. Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa autoa.Tiuhaan tankillaGolf TGI:n akilleenkantapää on kokonaistoimintamatka, eli tankkaamassa saa käydä varsin tiuhaan. Kaasulla voi toki ajaa hyvinkin 430 kilometriä, mutta kaasun ehdyttyä bensiinillä ei voi taittaa kovin pitkiä taipaleita. Bensiinitankin vetoisuus on niukat yhdeksän litraa, joka ajomatkana tarkoittaa noin 150 kilometriä. Auton WLTP-mitattu kaasunkulutus on 4,1 kg/100 km, joka vastaa litroissa noin 6,1 l/100 km kulutusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullisia kaasukilometrejäGolfin kaasumalli maksaa noin 1 400 euroa vastaava bensiinimallia enemmän.Koeajetun kaltainen kaasu-Golf ilman lisävarusteita maksaa 29 265 euroa. Vastaavan bensa-Golfin hinta on 27 854 euroa (Golf Comfortline 1.5 TSI EVO 96 kW Bluemotion DSG).Sen minkä hankintahinnassa häviää, voittaa kilometrien karttuessa. Kaasulla eteneminen on selvästi edullisempaa kuin bensiinillä ajaminen. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen Golf 1.5 TGI Comfortline Bluemotion DSG Hinta alkaen 29 265 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 482 € Moottori Bensiini/kaasumoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 200 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,1 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4258 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2620 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?