Koeajo: Kia Ceed SW PHEV:n voi ladata tavaroita ja sähköä
Kia Ceed sai uudistusten myötä lataushybridin farmarikorin yhteyteen. Hyvää: tilat, kulutus, varustelu. Huonoa: polttomoottorin lämmityskäyttö, latausteho.
Tänä vuonna kasvonsa pessyt Kia Ceed PHEV SW esittelee tutun korealaismallin voimalinjavalikoimaan lataushybridin käytännöllisenä farkkuversiona.
Varsinkin varusteltuna uudistukset pitävät Ceedin raikkaana, sillä uusittu 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja digimittaristo tuovat ohjaamoon nykyaikaa muiden tuoreiden Kia-mallien tapaan. Myös ulkoisesti Ceed on hyvässä vedossa pienten viilausten myötä.
Kian lataushybridivoimalinjan perustana toimii 1,6-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 77 kilowattia (105 hv). Sen parina on 45 kW:n (61 hv) sähkömoottori. Yhden latauksen WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan kohtuullisen uskottavat 50 kilometriä, joskin syyssäät saavat Ceedin herättämään polttomoottorin sangen herkästi sisätilojen lämmitystä varten. Kulutuslukema pysyy silti selvästi viiden litran paremmalla puolella.
Sopivampi kotilataukseen
Kuusinopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa hiukan ronskisti, ja maltillinen 104 kW:n (141 hv) yhteisteho tarkoittaa, että ohitukset täytyy suunnitella huolella. Lataushybridi nipistää hieman myös tavaratilasta, mutta toisaalta pohjan alla oleviin säilytyslokeroihin voi varastoida vaikkapa latauskaapelit.
8,9 kilowattitunnin akuston lataaminen sujuu esimerkiksi työpäivän tai yön aikana mainiosti, mutta vaatimaton 3,3 kW:n huipputeho vähentää asiointilataamisen mielekkyyttä.
Perusmalliston hintoihin verrattuna lataushybridi tuntuu ikävästi hintalapussa, mutta toisaalta PHEV-mallien varustelu on kattava. Hiukan maltillisemmin varustellun EX-tason hinnat alkavat 33 990 eurosta.