30.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed SW PHEV:n voi ladata tavaroita ja sähköä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kia Ceed sai uudistusten myötä lataushybridin farmarikorin yhteyteen. Hyvää: tilat, kulutus, varustelu. Huonoa: polttomoottorin lämmityskäyttö, latausteho. Tänä vuonna kasvonsa pessyt Kia Ceed PHEV SW esittelee tutun korealaismallin voimalinjavalikoimaan lataushybridin käytännöllisenä farkkuversiona. Varsinkin varusteltuna uudistukset pitävät Ceedin raikkaana, sillä uusittu 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja digimittaristo tuovat ohjaamoon nykyaikaa muiden tuoreiden Kia-mallien tapaan. Myös ulkoisesti Ceed on hyvässä vedossa pienten viilausten myötä. Kian lataushybridivoimalinjan perustana toimii 1,6-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 77 kilowattia (105 hv). Sen parina on 45 kW:n (61 hv) sähkömoottori. Yhden latauksen WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan kohtuullisen uskottavat 50 kilometriä, joskin syyssäät saavat Ceedin herättämään polttomoottorin sangen herkästi sisätilojen lämmitystä varten. Kulutuslukema pysyy silti selvästi viiden litran paremmalla puolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sopivampi kotilataukseen Kuusinopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa hiukan ronskisti, ja maltillinen 104 kW:n (141 hv) yhteisteho tarkoittaa, että ohitukset täytyy suunnitella huolella. Lataushybridi nipistää hieman myös tavaratilasta, mutta toisaalta pohjan alla oleviin säilytyslokeroihin voi varastoida vaikkapa latauskaapelit. 8,9 kilowattitunnin akuston lataaminen sujuu esimerkiksi työpäivän tai yön aikana mainiosti, mutta vaatimaton 3,3 kW:n huipputeho vähentää asiointilataamisen mielekkyyttä. Perusmalliston hintoihin verrattuna lataushybridi tuntuu ikävästi hintalapussa, mutta toisaalta PHEV-mallien varustelu on kattava. Hiukan maltillisemmin varustellun EX-tason hinnat alkavat 33 990 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Ceed Plug-in Hybrid SW 1.6 GDI Business Premium DCT 17” Hinta alkaen 35 024 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 201 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv). Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 8,9 / 7,1 kWh Lataus: Type 2 3,3 kW (1x16A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Tavaratila: 437–1506 l Omamassa: 1533–1601 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan