30.10.2021

Koeajo: Kia Ceed SW PHEV:n voi ladata tavaroita ja sähköä

Kia Ceed SW PHEV facelift

Kia Ceed sai uudistusten myötä lataushybridin farmarikorin yhteyteen. Hyvää: tilat, kulutus, varustelu. Huonoa: polttomoottorin lämmityskäyttö, latausteho.

Tänä vuonna kasvonsa pessyt Kia Ceed PHEV SW esittelee tutun korealaismallin voimalinjavalikoimaan lataushybridin käytännöllisenä farkkuversiona.

Kia Ceed SW PHEV facelift

Varsinkin varusteltuna uudistukset pitävät Ceedin raikkaana, sillä uusittu 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmä ja digimittaristo tuovat ohjaamoon nykyaikaa muiden tuoreiden Kia-mallien tapaan. Myös ulkoisesti Ceed on hyvässä vedossa pienten viilausten myötä.

Kia Ceed SW PHEV facelift

Kian lataushybridivoimalinjan perustana toimii 1,6-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 77 kilowattia (105 hv). Sen parina on 45 kW:n (61 hv) sähkömoottori. Yhden latauksen WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan kohtuullisen uskottavat 50 kilometriä, joskin syyssäät saavat Ceedin herättämään polttomoottorin sangen herkästi sisätilojen lämmitystä varten. Kulutuslukema pysyy silti selvästi viiden litran paremmalla puolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopivampi kotilataukseen

Kuusinopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti vaihtaa hiukan ronskisti, ja maltillinen 104 kW:n (141 hv) yhteisteho tarkoittaa, että ohitukset täytyy suunnitella huolella. Lataushybridi nipistää hieman myös tavaratilasta, mutta toisaalta pohjan alla oleviin ­säilytyslokeroihin voi varastoida vaikkapa latauskaapelit.

8,9 kilowattitunnin akuston lataaminen sujuu esimerkiksi työpäivän tai yön aikana mainiosti, mutta vaatimaton 3,3 kW:n huipputeho vähentää asiointilataamisen mielekkyyttä.

Perusmalliston hintoihin verrattuna lataushybridi tuntuu ikävästi hintalapussa, mutta toisaalta PHEV-mallien varustelu on kattava. Hiukan maltillisemmin varustellun EX-tason hinnat alkavat 33 990 eurosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kia Ceed Plug-in Hybrid SW 1.6 GDI Business Premium DCT 17”

Hinta alkaen

35 024 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

40 201 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv).

Teho

77 kW (105 hv), 5700 r/min

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 8,9 / 7,1 kWh Lataus: Type 2 3,3 kW (1x16A).

Toimintamatka

50 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

104 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,3 (yhd.)

CO2-päästöt

33 g/km

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm
Tavaratila: 437–1506 l
Omamassa: 1533–1601 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat