19.8.2019

Koeajo: Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line – kylmää kyytiä malliston huipulla

Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line

Malliston huipulla oleva Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line ei yllä osiensa summaan. Hyvää: ulkonäkö, moottori, varustelu. Huonoa: vaihteisto, äänieristys, ajettavuus.

Paljon tietoa sisältävä mallinimi Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics merkitsee lyhyesti ilmaistuna Rio-malliston huippuversiota. Autossa yhdistyy 120 hevosvoiman versio 1,0-litraisesta bensaturbomoottorista, 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sekä näyttävyyteen panostava GT-Line-varustelu.

Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line

Suurin osa GT-Linen varusteista keskittyy auton ulkonäköön ja kieltämättä Kia Rion kohdalla tyyli on onnistunut esimerkiksi isoveli-Sportagea paremmin. Luvassa on sähäkän näköinen pikkuauto, johon jääkuutiovalot, rohkeammat puskurit ja tuplapakoputki sopivat mainiosti.

Valitettavasti varusteyhdistelmä ei varsinaisesti mairittele Rion hyviä puolia, vaan pikemminkin korostaa auton heikkouksia. Yhä sivistyneempien pikkuautojen joukossa Kia Rion lievä peruskarkeus äänieristyksessä ja jousitusmukavuudessa korostuu entisestään 205/45 R17 -renkailla. Lopputuloksena on paljon meteliä tiestä, renkaista ja kuopista. Kun samalla korostuu myös auton pieni koko lievänä kiikkeryytenä maantienopeuksissa, eivät lähtökohdat lupaile hyvää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eikä tässä vielä kaikki

Paketin todellisen kauhukuninkaan titteli menee kuitenkin 7-vaihteiselle DCT-kaksoiskytkinautomaatille, joka pitäisi passittaa takaisin autokouluun erityisesti liikkeellelähdöissä, ja muutenkin parkkipaikkanopeudet ovat ongelmallisia. Lisäksi vaihteisto epäröi useissa tilanteissa.

Vielä jännemmäksi tilanne menee, kun vaihteisto haastaa riitaa moottorin start/stop-järjestelmän kanssa. Pysähtyessä pysäköintiä tai peruutusvaihteelle vaihtamisesta varten on mahdollista, että vaihteisto ja moottorit tekevät eri asioita, jolloin moottori sammuu vaihteiston ollessa väärässä tilassa. Tilanne vaatii kuljettajalta toimintaa äkäisen virheviestin kera. Ensimmäisen kerran jälkeen vitsi on vanhentunut.

Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line

Karkeasta käyntiäänestä huolimatta moottori itsessään on voimalinjan parasta antia, sillä tehoa ja alavääntöä löytyy tämän kokoluokan autoon aina reilusti. Myös kulutuslukema myötäili Kian ilmoittamaa tasoa.

Komitea hulluttelee

Sisustan suhteen Kia Rio ei ole muuttunut ensiesittelystään merkittävästi. GT-Line-varustelu näkyy lähinnä urheilullisempana ohjauspyöränä, mutta samalla mukana on tullut koko joukko mukavuus- ja turvavarusteita, jotka löytyvät alemmilla varustetasoilla lisävarustelistalta. Turvavarusteista ehkä tärkein on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella. Kattavan turvavarustelun ansiosta Euro NCAP -tuloksena on viisi tähteä perusversioiden kolmen sijaan.

Ehkäpä auton sisusta kertoo parhaiten koko Riosta. Kun muut valmistajat irroittelevat pikkuautoissa kirkkaiden värien ja personoitavien tekstuureiden kanssa, on Rio GT-Linen antina normaaliakin muovisempi hiilikuitutyylinen kojelauta.

Parempaan kokemukseen Kia Rion kanssa pääsee valitsemalla 120 hevosvoiman moottorin käsivaihteiston ja maltillisemman varustetason kanssa. Ainakin kaksoiskytkinautomaatti on suorastaan vältettävän huono.

Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics

Hinta alkaen

24 209 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

24 744 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

88 kW (120 hv), 6000 r/min

Vääntö

172 Nm (1500–4000 r/min)

Vääntö

172 Nm (1500–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,5 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,3 (yhd.)

CO2-päästöt

143 g/km

Mitat

pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1110 / 450 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat