19.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line – kylmää kyytiä malliston huipulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston huipulla oleva Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line ei yllä osiensa summaan. Hyvää: ulkonäkö, moottori, varustelu. Huonoa: vaihteisto, äänieristys, ajettavuus. Paljon tietoa sisältävä mallinimi Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics merkitsee lyhyesti ilmaistuna Rio-malliston huippuversiota. Autossa yhdistyy 120 hevosvoiman versio 1,0-litraisesta bensaturbomoottorista, 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sekä näyttävyyteen panostava GT-Line-varustelu.Suurin osa GT-Linen varusteista keskittyy auton ulkonäköön ja kieltämättä Kia Rion kohdalla tyyli on onnistunut esimerkiksi isoveli-Sportagea paremmin. Luvassa on sähäkän näköinen pikkuauto, johon jääkuutiovalot, rohkeammat puskurit ja tuplapakoputki sopivat mainiosti.Valitettavasti varusteyhdistelmä ei varsinaisesti mairittele Rion hyviä puolia, vaan pikemminkin korostaa auton heikkouksia. Yhä sivistyneempien pikkuautojen joukossa Kia Rion lievä peruskarkeus äänieristyksessä ja jousitusmukavuudessa korostuu entisestään 205/45 R17 -renkailla. Lopputuloksena on paljon meteliä tiestä, renkaista ja kuopista. Kun samalla korostuu myös auton pieni koko lievänä kiikkeryytenä maantienopeuksissa, eivät lähtökohdat lupaile hyvää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEikä tässä vielä kaikkiPaketin todellisen kauhukuninkaan titteli menee kuitenkin 7-vaihteiselle DCT-kaksoiskytkinautomaatille, joka pitäisi passittaa takaisin autokouluun erityisesti liikkeellelähdöissä, ja muutenkin parkkipaikkanopeudet ovat ongelmallisia. Lisäksi vaihteisto epäröi useissa tilanteissa.Vielä jännemmäksi tilanne menee, kun vaihteisto haastaa riitaa moottorin start/stop-järjestelmän kanssa. Pysähtyessä pysäköintiä tai peruutusvaihteelle vaihtamisesta varten on mahdollista, että vaihteisto ja moottorit tekevät eri asioita, jolloin moottori sammuu vaihteiston ollessa väärässä tilassa. Tilanne vaatii kuljettajalta toimintaa äkäisen virheviestin kera. Ensimmäisen kerran jälkeen vitsi on vanhentunut.Karkeasta käyntiäänestä huolimatta moottori itsessään on voimalinjan parasta antia, sillä tehoa ja alavääntöä löytyy tämän kokoluokan autoon aina reilusti. Myös kulutuslukema myötäili Kian ilmoittamaa tasoa.Komitea hullutteleeSisustan suhteen Kia Rio ei ole muuttunut ensiesittelystään merkittävästi. GT-Line-varustelu näkyy lähinnä urheilullisempana ohjauspyöränä, mutta samalla mukana on tullut koko joukko mukavuus- ja turvavarusteita, jotka löytyvät alemmilla varustetasoilla lisävarustelistalta. Turvavarusteista ehkä tärkein on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella. Kattavan turvavarustelun ansiosta Euro NCAP -tuloksena on viisi tähteä perusversioiden kolmen sijaan. Ehkäpä auton sisusta kertoo parhaiten koko Riosta. Kun muut valmistajat irroittelevat pikkuautoissa kirkkaiden värien ja personoitavien tekstuureiden kanssa, on Rio GT-Linen antina normaaliakin muovisempi hiilikuitutyylinen kojelauta.Parempaan kokemukseen Kia Rion kanssa pääsee valitsemalla 120 hevosvoiman moottorin käsivaihteiston ja maltillisemman varustetason kanssa. Ainakin kaksoiskytkinautomaatti on suorastaan vältettävän huono.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics Hinta alkaen 24 209 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 744 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle