19.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line – kylmää kyytiä malliston huipulla Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Malliston huipulla oleva Kia Rio 1,0 T-GDI 120 hv DCT GT-Line ei yllä osiensa summaan. Hyvää: ulkonäkö, moottori, varustelu. Huonoa: vaihteisto, äänieristys, ajettavuus. Paljon tietoa sisältävä mallinimi Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics merkitsee lyhyesti ilmaistuna Rio-malliston huippuversiota. Autossa yhdistyy 120 hevosvoiman versio 1,0-litraisesta bensaturbomoottorista, 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti sekä näyttävyyteen panostava GT-Line-varustelu. Suurin osa GT-Linen varusteista keskittyy auton ulkonäköön ja kieltämättä Kia Rion kohdalla tyyli on onnistunut esimerkiksi isoveli-Sportagea paremmin. Luvassa on sähäkän näköinen pikkuauto, johon jääkuutiovalot, rohkeammat puskurit ja tuplapakoputki sopivat mainiosti. Valitettavasti varusteyhdistelmä ei varsinaisesti mairittele Rion hyviä puolia, vaan pikemminkin korostaa auton heikkouksia. Yhä sivistyneempien pikkuautojen joukossa Kia Rion lievä peruskarkeus äänieristyksessä ja jousitusmukavuudessa korostuu entisestään 205/45 R17 -renkailla. Lopputuloksena on paljon meteliä tiestä, renkaista ja kuopista. Kun samalla korostuu myös auton pieni koko lievänä kiikkeryytenä maantienopeuksissa, eivät lähtökohdat lupaile hyvää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eikä tässä vielä kaikki Paketin todellisen kauhukuninkaan titteli menee kuitenkin 7-vaihteiselle DCT-kaksoiskytkinautomaatille, joka pitäisi passittaa takaisin autokouluun erityisesti liikkeellelähdöissä, ja muutenkin parkkipaikkanopeudet ovat ongelmallisia. Lisäksi vaihteisto epäröi useissa tilanteissa. Vielä jännemmäksi tilanne menee, kun vaihteisto haastaa riitaa moottorin start/stop-järjestelmän kanssa. Pysähtyessä pysäköintiä tai peruutusvaihteelle vaihtamisesta varten on mahdollista, että vaihteisto ja moottorit tekevät eri asioita, jolloin moottori sammuu vaihteiston ollessa väärässä tilassa. Tilanne vaatii kuljettajalta toimintaa äkäisen virheviestin kera. Ensimmäisen kerran jälkeen vitsi on vanhentunut. Karkeasta käyntiäänestä huolimatta moottori itsessään on voimalinjan parasta antia, sillä tehoa ja alavääntöä löytyy tämän kokoluokan autoon aina reilusti. Myös kulutuslukema myötäili Kian ilmoittamaa tasoa. Komitea hulluttelee Sisustan suhteen Kia Rio ei ole muuttunut ensiesittelystään merkittävästi. GT-Line-varustelu näkyy lähinnä urheilullisempana ohjauspyöränä, mutta samalla mukana on tullut koko joukko mukavuus- ja turvavarusteita, jotka löytyvät alemmilla varustetasoilla lisävarustelistalta. Turvavarusteista ehkä tärkein on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella. Kattavan turvavarustelun ansiosta Euro NCAP -tuloksena on viisi tähteä perusversioiden kolmen sijaan. Ehkäpä auton sisusta kertoo parhaiten koko Riosta. Kun muut valmistajat irroittelevat pikkuautoissa kirkkaiden värien ja personoitavien tekstuureiden kanssa, on Rio GT-Linen antina normaaliakin muovisempi hiilikuitutyylinen kojelauta. Parempaan kokemukseen Kia Rion kanssa pääsee valitsemalla 120 hevosvoiman moottorin käsivaihteiston ja maltillisemman varustetason kanssa. Ainakin kaksoiskytkinautomaatti on suorastaan vältettävän huono. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kia Rio 1,0 T-GDI ISG 120hv GT-Line DCT EcoDynamics Hinta alkaen 24 209 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 744 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2580 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista