Ajoneuvot | Koeajo | 25.9.2020

Koeajo: KTM 890 Duke R – vieläkin räväkämpi

KTM 890 Duke R tarjoaa enemmän urheilullisuutta ja suorituskykyä – mallimerkintänsä R-lisäkirjaimen mukaisesti. Hyvää: moottorin teho ja luonne, keveys, ajamisen hauskuus. Huonoa: moottorin nypytys pintakaasulla, mittaristo.

Jaa artikkeli

KTM:n tapana on esitellä perusmallien rinnalle urheilullisempia R-versioita. Niinpä pari vuotta sitten esitelty ensimmäinen rivimoottorilla varustettu KTM-malli 790 Duke saa rinnalleen R-painoksen. Se on poikkeuksellisesti iskutilavuudeltaankin perusmallia suurempi, kuten 890-mallimerkintä osoittaa. Uutuusmalli paikkaa KTM-mallistossa 105-hevosvoimaisen 790 Duken ja 180-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välissä olleen aukon.

Kiihtyvyys kohdallaan

Kierrosherkkä kaksisylinterinen rivimoottori reagoi salamannopeasti kaasukahvan liikkeisiin – jopa niin, että eturengas pyrkii helposti nousemaan kiihdytyksissä ilmaan. Lyhyeksi välitetyt ykkös- ja kakkosvaihteet korostavat 121-hevosvoimaisen moottorin suorituskykyä. Kevytkäyttöisen vaihdepolkimen liike on urheilullisen lyhyt. Kiihdytyksissä moottori tuntuu olevan hereillä ja voimissaan jopa 2 500 kierroksesta alkaen. Pintakaasulla tasavauhtia ajettaessa moottori sen sijaan nypyttää ikävästi, jos kierroksia on alle 3 500.

KTM 890 Duke R

Mutkiin 890 Duke R kääntyy terävän kevyesti, vain katsetta mutkan suuntaan siirtämällä. Täysin säädettävä jousitus on selvästi perusmallia napakampi mutta kuitenkin pintaherkkä. Aivan parhaiden kilpailijoiden tasolle se ei silti mukavuudessa yllä. Jarrut on päivitetty perusmallista tehokkaammiksi. Samalla jarrujen tuntuma on selvästi parempi ja etujarrukahvan puristusvoiman tarve pienempi.

Karsittua urheilullisuutta

Ohjaustanko on viety kauas eteen ja erittäin alas, jolloin ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava. Satula on tasainen ja kova, ei ehkä mukavin mutta tarjoaa hyvän tuntuman pyörään. Kapean rungon ja tankin ansiosta polviote on erittäin kapea. Mittaristo on pienikokoinen ja vanhahtava eikä vastaa muun pyörän antamaa laadukasta yleisvaikutelmaa. Vakiovarustukseen kuuluva elektroniikkapaketti on yllättäen perusmallia karsitumpi. Esimerkiksi kytkimettömän vaihtamisen mahdollistava quickshifter on hankittava lisähintaan. Sen sijaan ABS-jarrut huomioivat sivuttaiskallistuksen ja luistonesto sen lisäksi myös takarenkaan sivuttaisluiston. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajoasetusta: Sport, Street ja Rain. Ne säätävät paitsi kaasukahvan tuntumaa, myös ABS-jarrujen ja luistoneston herkkyyttä.

Lähtöön yhdelle

Ulkonäköön on saatu pienillä muutoksilla selvästi urheilullisempi ilme. Perusmallin musta runko ja vanteet on korvattu räikeän oranssilla värityksillä. Myös erilainen maalaus ja teippaus tuovat ilmeeseen lisää aggressiivisuutta.

Poikkeuksellisesti pyörä toimitetaan takajalkatapit ja matkustajan tartuntakahvat irrotettuna sekä takasatulan tilalle pelkkä suojakate asennettuna, eli yksipaikkaisena. Toki matkustajan varusteet seuraavat mukana, mutta valinnalla halutaan osoittaa missä 890 Duke R on parhaimmillaan: urheilullisessa ajossa ilman matkustajaa tai matkatavaroita.

Jaa artikkeli

Keskustelu