25.9.2020 Ajoneuvot Koeajo: KTM 890 Duke R – vieläkin räväkämpi Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KTM 890 Duke R tarjoaa enemmän urheilullisuutta ja suorituskykyä – mallimerkintänsä R-lisäkirjaimen mukaisesti. Hyvää: moottorin teho ja luonne, keveys, ajamisen hauskuus. Huonoa: moottorin nypytys pintakaasulla, mittaristo. KTM:n tapana on esitellä perusmallien rinnalle urheilullisempia R-versioita. Niinpä pari vuotta sitten esitelty ensimmäinen rivimoottorilla varustettu KTM-malli 790 Duke saa rinnalleen R-painoksen. Se on poikkeuksellisesti iskutilavuudeltaankin perusmallia suurempi, kuten 890-mallimerkintä osoittaa. Uutuusmalli paikkaa KTM-mallistossa 105-hevosvoimaisen 790 Duken ja 180-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välissä olleen aukon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiihtyvyys kohdallaan Kierrosherkkä kaksisylinterinen rivimoottori reagoi salamannopeasti kaasukahvan liikkeisiin – jopa niin, että eturengas pyrkii helposti nousemaan kiihdytyksissä ilmaan. Lyhyeksi välitetyt ykkös- ja kakkosvaihteet korostavat 121-hevosvoimaisen moottorin suorituskykyä. Kevytkäyttöisen vaihdepolkimen liike on urheilullisen lyhyt. Kiihdytyksissä moottori tuntuu olevan hereillä ja voimissaan jopa 2 500 kierroksesta alkaen. Pintakaasulla tasavauhtia ajettaessa moottori sen sijaan nypyttää ikävästi, jos kierroksia on alle 3 500. Mutkiin 890 Duke R kääntyy terävän kevyesti, vain katsetta mutkan suuntaan siirtämällä. Täysin säädettävä jousitus on selvästi perusmallia napakampi mutta kuitenkin pintaherkkä. Aivan parhaiden kilpailijoiden tasolle se ei silti mukavuudessa yllä. Jarrut on päivitetty perusmallista tehokkaammiksi. Samalla jarrujen tuntuma on selvästi parempi ja etujarrukahvan puristusvoiman tarve pienempi. Karsittua urheilullisuutta Ohjaustanko on viety kauas eteen ja erittäin alas, jolloin ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava. Satula on tasainen ja kova, ei ehkä mukavin mutta tarjoaa hyvän tuntuman pyörään. Kapean rungon ja tankin ansiosta polviote on erittäin kapea. Mittaristo on pienikokoinen ja vanhahtava eikä vastaa muun pyörän antamaa laadukasta yleisvaikutelmaa. Vakiovarustukseen kuuluva elektroniikkapaketti on yllättäen perusmallia karsitumpi. Esimerkiksi kytkimettömän vaihtamisen mahdollistava quickshifter on hankittava lisähintaan. Sen sijaan ABS-jarrut huomioivat sivuttaiskallistuksen ja luistonesto sen lisäksi myös takarenkaan sivuttaisluiston. Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajoasetusta: Sport, Street ja Rain. Ne säätävät paitsi kaasukahvan tuntumaa, myös ABS-jarrujen ja luistoneston herkkyyttä. Lähtöön yhdelle Ulkonäköön on saatu pienillä muutoksilla selvästi urheilullisempi ilme. Perusmallin musta runko ja vanteet on korvattu räikeän oranssilla värityksillä. Myös erilainen maalaus ja teippaus tuovat ilmeeseen lisää aggressiivisuutta. Poikkeuksellisesti pyörä toimitetaan takajalkatapit ja matkustajan tartuntakahvat irrotettuna sekä takasatulan tilalle pelkkä suojakate asennettuna, eli yksipaikkaisena. Toki matkustajan varusteet seuraavat mukana, mutta valinnalla halutaan osoittaa missä 890 Duke R on parhaimmillaan: urheilullisessa ajossa ilman matkustajaa tai matkatavaroita. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus KTM 890 Duke R Hinta alkaen 16 557 € Moottori Bensiinimoottori 890 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 90 kW (121 hv), 9250 r/min Vääntö 99 Nm (7750 r/min) Vääntö 99 Nm (7750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 834 mm, kuivapaino 166 kg, akseliväli 1 482 mm, tankin tilavuus 14 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan