7.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM RC 390 – pieni mutta pippurinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen KTM RC 390 saa laajemman elektronisten avustimien paketin ja lisää vääntöä moottoriin. Ainoa mistä tingitään, on paino. Hyvää: ajamisen keveys, polttoainetalous, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: isokokoiselle ahdas. A2-kortilla ajettava, urheilullinen RC 390 sopii yhtä hyvin jokapäiväiseen katuajoon kuin satunnaiseen rataharjoitteluunkin. Pyörä uudistuu kaudelle 2022, ja saa moottoriinsa lisää vääntöä sekä monipuolisemman elektroniikkapaketin. Myös runko sekä ulkonäkö uusitaan samalla. Pääsimme maistelemaan esituotantosarjan pyörää Italiassa, jossa koeajopäivään kuului sekä katu- että rata-ajoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suorituskykyinen ja taloudellinen KTM jää luokan suurimmasta sallitusta 35 kilowatin tehosta kolme yksikköä siitä syystä, että 155-kiloinen pyörä saavuttaa A2-luokan suurimman sallitun teho/painosuhteen (0,2 kW/kg) jo 32 kilowatin teholla. Suorituskyky on siten luokan parhaimmistoa, ja keveys tuo käsittelyyn helppoutta sekä ketteryyttä. Kahdella newtonmetrillä kasvaneen väännön myötä moottorin käyttöalue tuntuu entistä laajemmalta, joskin ripeä eteneminen edellyttää reipasta kierrosten käyttöä. Yksi moottorin valteista on taloudellisuus, sillä kulutus jää vajaaseen 3,5 litraan sadalla. Kun tankin kokoa on samalla kasvatettu kymmenestä 13,7 litraan, tankkausväli kasvaa jopa 400 kilometriin. Uusi runko on 1,5 kg aiempaa kevyempi, mutta enemmän ajamiseen ja erityisesti kevyempään tuntumaan mutkissa vaikuttaa uusien vanteiden 3,4 kilogramman painonsäästö. Kun vielä jarrujen massastakin on säästetty lähes kilo, pienempi jousittamaton massa tuntuu erityisesti epätasaisella alustalla ajettaessa selvästi parempana käytöksenä. Jousituksen perussäädöt on tehty 75-kiloiselle kuljettajalle, ja jousitus on tuntumaltaan pehmeähkö ja pintaherkkä. Elektroniikka kuljettajan apuna Jarrut ovat riittävän tehokkaat, mutta eivät häiritsevän terävät. ABS-jarrujen ja luistoneston sivuttaiskallistuksen tunnistus tuo lisää turvallisuutta ajamiseen. Jos valitsee Supermoto-asetuksen, ABS-järjestelmä vaikuttaa vain etupyörään eikä järjestelmä huomioi kallistusta, jolloin vastuu turvallisuudesta siirtyy enemmän kuljettajan harteille. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, mutta niitä ei myöskään jää tässä teholuokassa kaipaamaan. Isommista KTM-malleista tuttu väri-TFT-mittaristo on tässä hintaluokassa jopa ylellinen yksityiskohta, kuten kytkin- ja jarrukahvojen etäisyyssäädötkin. Ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava, mutta kompaktien mittasuhteiden takia ohjaustanko tulee melko lähelle kuljettajaa. Satula on sopivan napakka välittääkseen kuljettajalle palautteen pyörän liikkeistä. Uusiin katteisiin on haettu tyyli ja värimaailma KTM:n MotoGP-kilpurista. Kate on muotoiltu ohjaamaan moottorin kuuma ilma kuljettajan ohi. Katteissa on nyt vähemmän kiinnitysruuveja, mikä nopeuttaa huoltotoimenpiteitä. Käyttökustannusten edullisuus yhdistettynä urheilullisiin ominaisuuksiin vetoaa varmasti laajaan käyttäjäkuntaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM RC 390 Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9500 r/min Vääntö 37 Nm Vääntö 37 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 824 mm, paino ajokunnossa ilman polttoainetta 155 kg, tankin tilavuus 13,7 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?