7.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: KTM RC 390 – pieni mutta pippurinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Urheilullinen KTM RC 390 saa laajemman elektronisten avustimien paketin ja lisää vääntöä moottoriin. Ainoa mistä tingitään, on paino. Hyvää: ajamisen keveys, polttoainetalous, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: isokokoiselle ahdas. A2-kortilla ajettava, urheilullinen RC 390 sopii yhtä hyvin jokapäiväiseen katuajoon kuin satunnaiseen rataharjoitteluunkin. Pyörä uudistuu kaudelle 2022, ja saa moottoriinsa lisää vääntöä sekä monipuolisemman elektroniikkapaketin. Myös runko sekä ulkonäkö uusitaan samalla. Pääsimme maistelemaan esituotantosarjan pyörää Italiassa, jossa koeajopäivään kuului sekä katu- että rata-ajoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskykyinen ja taloudellinenKTM jää luokan suurimmasta sallitusta 35 kilowatin tehosta kolme yksikköä siitä syystä, että 155-kiloinen pyörä saavuttaa A2-luokan suurimman sallitun teho/painosuhteen (0,2 kW/kg) jo 32 kilowatin teholla. Suorituskyky on siten luokan parhaimmistoa, ja keveys tuo käsittelyyn helppoutta sekä ketteryyttä. Kahdella newtonmetrillä kasvaneen väännön myötä moottorin käyttöalue tuntuu entistä laajemmalta, joskin ripeä eteneminen edellyttää reipasta kierrosten käyttöä.Yksi moottorin valteista on taloudellisuus, sillä kulutus jää vajaaseen 3,5 litraan sadalla. Kun tankin kokoa on samalla kasvatettu kymmenestä 13,7 litraan, tankkausväli kasvaa jopa 400 kilometriin.Uusi runko on 1,5 kg aiempaa kevyempi, mutta enemmän ajamiseen ja erityisesti kevyempään tuntumaan mutkissa vaikuttaa uusien vanteiden 3,4 kilogramman painonsäästö. Kun vielä jarrujen massastakin on säästetty lähes kilo, pienempi jousittamaton massa tuntuu erityisesti epätasaisella alustalla ajettaessa selvästi parempana käytöksenä. Jousituksen perussäädöt on tehty 75-kiloiselle kuljettajalle, ja jousitus on tuntumaltaan pehmeähkö ja pintaherkkä.Elektroniikka kuljettajan apunaJarrut ovat riittävän tehokkaat, mutta eivät häiritsevän terävät. ABS-jarrujen ja luistoneston sivuttaiskallistuksen tunnistus tuo lisää turvallisuutta ajamiseen. Jos valitsee Supermoto-asetuksen, ABS-järjestelmä vaikuttaa vain etupyörään eikä järjestelmä huomioi kallistusta, jolloin vastuu turvallisuudesta siirtyy enemmän kuljettajan harteille. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, mutta niitä ei myöskään jää tässä teholuokassa kaipaamaan. Isommista KTM-malleista tuttu väri-TFT-mittaristo on tässä hintaluokassa jopa ylellinen yksityiskohta, kuten kytkin- ja jarrukahvojen etäisyyssäädötkin. Ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava, mutta kompaktien mittasuhteiden takia ohjaustanko tulee melko lähelle kuljettajaa. Satula on sopivan napakka välittääkseen kuljettajalle palautteen pyörän liikkeistä. Uusiin katteisiin on haettu tyyli ja värimaailma KTM:n MotoGP-kilpurista. Kate on muotoiltu ohjaamaan moottorin kuuma ilma kuljettajan ohi. Katteissa on nyt vähemmän kiinnitysruuveja, mikä nopeuttaa huoltotoimenpiteitä. Käyttökustannusten edullisuus yhdistettynä urheilullisiin ominaisuuksiin vetoaa varmasti laajaan käyttäjäkuntaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero KTM RC 390 Moottori Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 32 kW (44 hv), 9500 r/min Vääntö 37 Nm Vääntö 37 Nm Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 824 mm, paino ajokunnossa ilman polttoainetta 155 kg, tankin tilavuus 13,7 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon