7.12.2021

Koeajo: KTM RC 390 – pieni mutta pippurinen

KTM R 390

Urheilullinen KTM RC 390 saa laajemman elektronisten avustimien paketin ja lisää vääntöä moottoriin. Ainoa mistä tingitään, on paino. Hyvää: ajamisen keveys, polttoainetalous, monipuoliset ajoavustimet. Huonoa: isokokoiselle ahdas.

A2-kortilla ajettava, urheilullinen RC 390 sopii yhtä hyvin jokapäiväiseen katuajoon kuin satunnaiseen rataharjoitteluunkin. Pyörä uudistuu kaudelle 2022, ja saa moottoriinsa lisää vääntöä sekä monipuolisemman elektroniikkapaketin. Myös runko sekä ulkonäkö uusitaan samalla. Pääsimme maistelemaan esituotantosarjan pyörää Italiassa, jossa koeajopäivään kuului sekä katu- että rata-ajoa.

KTM R 390

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskykyinen ja taloudellinen

KTM jää luokan suurimmasta sallitusta 35 kilowatin tehosta kolme yksikköä siitä syystä, että 155-kiloinen pyörä saavuttaa A2-luokan suurimman sallitun teho/painosuhteen (0,2 kW/kg) jo 32 kilowatin teholla. Suorituskyky on siten luokan parhaimmistoa, ja keveys tuo käsittelyyn helppoutta sekä ketteryyttä. Kahdella newtonmetrillä kasvaneen väännön myötä moottorin käyttöalue tuntuu entistä laajemmalta, joskin ripeä eteneminen edellyttää reipasta kierrosten käyttöä.

Yksi moottorin valteista on taloudellisuus, sillä kulutus jää vajaaseen 3,5 litraan sadalla. Kun tankin kokoa on samalla kasvatettu kymmenestä 13,7 litraan, tankkausväli kasvaa jopa 400 kilometriin.

KTM R 390

Uusi runko on 1,5 kg aiempaa kevyempi, mutta enemmän ajamiseen ja erityisesti kevyempään tuntumaan mutkissa vaikuttaa uusien vanteiden 3,4 kilogramman painonsäästö. Kun vielä jarrujen massastakin on säästetty lähes kilo, pienempi jousittamaton massa tuntuu erityisesti epätasaisella alustalla ajettaessa selvästi parempana käytöksenä. Jousituksen perussäädöt on tehty 75-kiloiselle kuljettajalle, ja jousitus on tuntumaltaan pehmeähkö ja pintaherkkä.

Elektroniikka kuljettajan apuna

Jarrut ovat riittävän tehokkaat, mutta eivät häiritsevän terävät. ABS-jarrujen ja luistoneston sivuttaiskallistuksen tunnistus tuo lisää turvallisuutta ajamiseen. Jos valitsee Supermoto-asetuksen, ABS-järjestelmä vaikuttaa vain etupyörään eikä järjestelmä huomioi kallistusta, jolloin vastuu turvallisuudesta siirtyy enemmän kuljettajan harteille. Vaihdettavia tehoasetuksia ei ole, mutta niitä ei myöskään jää tässä teholuokassa kaipaamaan.

Isommista KTM-malleista tuttu väri-TFT-mittaristo on tässä hintaluokassa jopa ylellinen yksityiskohta, kuten kytkin- ja jarrukahvojen etäisyyssäädötkin.  Ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava, mutta kompaktien mittasuhteiden takia ohjaustanko tulee melko lähelle kuljettajaa. Satula on sopivan napakka välittääkseen kuljettajalle palautteen pyörän liikkeistä.

Uusiin katteisiin on haettu tyyli ja värimaailma KTM:n MotoGP-kilpurista. Kate on muotoiltu ohjaamaan moottorin kuuma ilma kuljettajan ohi. Katteissa on nyt vähemmän kiinnitysruuveja, mikä nopeuttaa huoltotoimenpiteitä. Käyttökustannusten edullisuus yhdistettynä urheilullisiin ominaisuuksiin vetoaa varmasti laajaan käyttäjäkuntaan.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero

KTM RC 390

Moottori

Bensiinimoottori 373 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

32 kW (44 hv), 9500 r/min

Vääntö

37 Nm

Vääntö

37 Nm

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 824 mm, paino ajokunnossa ilman polttoainetta 155 kg, tankin tilavuus 13,7 litraa. Rengaskoko: edessä 110/70-17, takana 150/60-17.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia