18.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: luokkarajoja kolkuttelemassa – Volkswagen Polo Teksti Petri Munukka Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on kasvanut kokoa. Ominaisuuksiakin on aiempaa enemmän. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: vaikea panna paremmaksi. Volkswagen Polo on siirtymässä kuudenteen sukupolveensa, viittä edellistä on valmistettu yli 14 miljoonaa. Polo aloitti uransa kolmiovisena pikkuautona ja on välillä nähty niin porrasperänä kuin farmarinakin, mutta tästä lähin ainoa kori on viisiovinen. Monen mielestä uutuus näyttää ihan samalta kuin ennenkin, mutta jokaista kohtaa on viilattu paremmaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaasti tilaa Ostajien vaatimustason noustessa myös autoluokkien rajat venyvät. Joskus pikkuautojen ja kompaktiluokan välisenä rajana pidetty neljän metrin pituus on jo rikottu kilpailijoiden toimesta, nyt on Polon vuoro. Pituutta on kertynyt kahdeksan senttiä ja leveyttä seitsemän senttiä lisää. Korin korkeus on kutakuinkin entisellään. Eniten on kasvanut akseliväli, kaikki yhdeksän senttiä sisätilojen hyväksi. Koon kasvusta huolimatta paino on saatu pidettyä kurissa, vaa’an viisari heilahtaa 1 070 kiloon. Polossa ulkomitat on lisäksi hyödynnetty kilpailijoita tehokkaammin ja se kipuaa tiloiltaan luokan kärkeen. Pitkän kuskin taakse mahtuu vielä aikuinen niin pään- kuin polvitilankin puolesta, eikä kasvaneen leveyden ansiosta takaistuin ole sietämätön kolmellekaan. Kaiken lisäksi korkea istuinosa tuottaa luontevan istuma-asennon. Tavaratila on tässä luokassa hulppea, 350 litraa. Näin runsaat tilat tulivat Golfiinkin vasta vuosituhannen vaihteessa. Uusia varusteita Polon varustetasot ovat tutut, Trendline, Comfortline ja Highline. Jo perusvarustuksessa ilahduttaa Front Assist -valvontajärjestelmä hätäjarrutuksella ja jalankulkijoiden tunnistuksella. Muut elektroniset turvajärjestelmät pitää poimia lisävarustelistalta. Comfortlinesta tullee myydyin varustetaso vakionopeussäätimen, tyylikkäämmän verhoilun ja älypuhelimen kanssa kommunikoinnin ansiosta. Highline-tason kruunaa isommista malleista tuttu digitaalinen mittaristo. Järjestelmän kehuttiin olevan jo toista sukupolvea ja toden totta sukupolvien välinen kuilu oli havaittavissa kokeneempien toimittajien etsiessä mieleisiään näyttöjä. Totuttelun jälkeen on itsestään selvää, että mittariston tilalla räätälöitävä näyttöruutu on pian joka autossa. Uusien toimintojen lisäksi näytön grafiikkaa, kirkkautta ja kontrastia on parannettu. Kojelauta on linjakas ja selkeäkäyttöinen. Kosketusnäyttö on nostettu ilmasuuttimien yläpuolelle. Lämpötilan säätimet on säilytetty perinteisinä, vaikka muita toimintoja käytetään kosketusnäytön kautta. Kahdeksana eri värinä saatavat koristelistat ovat kovaa muovia, muutoin kojelauta on pehmeä koskettaa. Sisävärien lisäksi myös katon voi personoida tehostevärillä. Moottoreissa valinnanvaraa Polon moottorikatraan tehoskaala on laaja. Tosin ensimmäisessä laivassa lokakuussa saapuu vain litraisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla varustettuja autoja joko turbolla (95 hv) tai ilman (75 hv). Nämä ovatkin luultavasti halutuimmat vaihtoehdot. Vielä tämän vuoden aikana maahan saadaan myös 1,6-litraisia dieseleitä (80/95 hv). Heti ensi vuoden alussa joukkoon liittyy tehokkaampia bensiinimoottoreita, 1,5-litrainen (150 hv) sylinterien lepuutuksella ja kaksilitrainen GTI (200 hv). Malliston täydentää 1.0 TGI kaasuversio (90 hv), joka biokaasulla ajettuna on lähes päästöttömänä malliston puhtain. DSG-automaatin saa kaikkiin vähintään 95-heppaisiin malleihin. Koeajettu turboahdettu kolmisylinterinen on varmastikin yksi parhaista valinnoista, ahtimen lisävääntö tekee taajama-ajosta helppoa, vaivaton suorituskyky riittää moottoritielläkin ja silti kulutus pysyy helposti viitosella alkavissa lukemissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavaa matkantekoa Uusi Polo asettaa mittapuun kilpailijoille myös ajettavuudessa. Alustarakenne on samankaltainen kuin Golfin perusmalleissa, joustintuet edessä ja yhdystukiakselisto takana. Tuntuma tienpintaan on hyvä niin alustan kuin ohjauksenkin puolesta. Jousitus ja iskunvaimennus on säädetty mukavuus edellä, kuten kuuluukin. Urheilualusta kuuluu lisävarustelistalle ja sporttiversioihin. Ohjaus on kevyt pyöriteltävä, mutta silti mutkaisilla osuuksilla ajolinjat ovat tarkasti kontrollissa. Matkanteon viimeistelee alhainen melutaso. Polosta on karsittu pois viimeinenkin pikkuautomaisuus, silti hinnat eivät ole juurikaan nousseet. Hinnat alkavat 16 000 eurosta. Ahtamatonta perusmoottoria ei ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta ainakin paperilla se sopii vain pieniin nopeuksiin ja kuormiin. Nyt ajettu Comfortline halvimmalla ahdetulla bensiinimoottorilla tuntuu oivalta yhdistelmältä, mutta muutamalla lisävarusteella sen hinta hipoo jo 20 000 euron kipurajaa. Harva pikkuauto on sen väärti, mutta Polo osuu lähimmäksi. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Hinta alkaen 15 705 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 481 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4053 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2548 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?