Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 25.7.2019
Koeajo: Lyhyen matkan ohjus – Indian FTR 1200 S
Indian FTR 1200 S on brutaalin suorituskykyinen, mutta tankkaustaukoja on pidettävä usein. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö, persoonallisuus. Huonoa: värinät, lyhyt toimintamatka, quickshifter-vaihdeavustimen puute.
Indianin menestyksekkääseen FTR 750 flat track -kilpuriin läheisesti perustuva FTR 1200 on tehokas ja pelkistetty. Se poikkeaa kilpailijoiden tehokkaista nakupyöristä muun muassa suurilla fyysisillä mitoillaan ja karkealla rengastuksellaan. Indian onkin luonut uudenlaisen pyörän, jossa on vaikutteita niin nakupyörästä, powercruiserista kuin scrambleristakin.
Brutaalia voimaa
1 200-kuutioisen V2-moottorin miehekkäälle äänelle on katetta. Jo 2 000 kierroksesta alkaen puhtaasti vetävä moottori ja julma 120 newtonmetrin vääntö saavat pyörän reagoimaan terävästi kaasukahvan liikkeisiin. Lyhyeksi välitetty ykkösvaihde korostaa hyvää suorituskykyä. Halutessaan FTR:llä voi mutkateillä ajaa vaikka koko ajan suurimmalla vaihteella. Vaihteita käyttää kuitenkin mielikseen, sillä 4 000 kierroksen yläpuolella brutaali voimantunne on selvemmin läsnä. Samalla kasvaa ohjaustangon kautta välittyvä harvataajuinen värinä.
Isot ulkomitat häipyvät sen tosiseikan taakse, että rengaskooksi on normaalista 17-tuumaisesta poiketen valittu eteen 19 ja taakse 18 tuumaa. Yhdessä pitkän akselivälin ja loivan keulakulman kanssa tämä merkitsee rauhallista ohjautuvuutta. Erityisesti jyrkemmissä mutkissa FTR vaatii kuljettajaltaan selvää vastaohjausta ja painonsiirtoa pysyäkseen oikealla ajolinjalla. Kuljettajalle asetetut vaatimukset ovat samalla keskeinen osa pyörän persoonaa, josta alkaa kilometrien karttuessa pitää.
Jarrut ovat sopivan tehokkaat kaikissa tilanteissa. Jousitus on todella napakka ja sopii perusasetuksissaan tasaiselle alustalle. Epätasaisemmalla tienpinnalla kuljettaja arvostaa vaimennusten ja esijännityksen säätömahdollisuuksia.
2 000 eurolla ylellisyyttä
Korkea istuma-asento ja leveä ohjaustanko tekevät ajoasennosta väljän. Pienikokoisille kuljettajille 840 millimetrin istuinkorkeus asettaa omat haasteensa.
Mittaristo on luettavuudeltaan selkeä ja hallintalaitteet laadukkaan tuntuiset. Koeajossa oli prameampi S-versio, joka tarjoaa kolme ajotilaa, väri-TFT-mittariston, täysin säädettävän jousituksen, kallistuksen huomioivan luistoneston sekä näyttävämmän ulkonäön. Hintaeroa perusmalliin kertyy 2 000 euroa.
Näyttävää, suorituskykyistä ja puristista pyörää etsivälle FTR 1200 on persoonallinen valinta. Tankkaustauoilla pyörä vetää uteliaita puoleensa kärpäspaperin lailla, ja noita taukoja riittää, sillä tankki on pienikokoinen, vain 13 litraa.