25.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lyhyen matkan ohjus – Indian FTR 1200 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Indian FTR 1200 S on brutaalin suorituskykyinen, mutta tankkaustaukoja on pidettävä usein. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö, persoonallisuus. Huonoa: värinät, lyhyt toimintamatka, quickshifter-vaihdeavustimen puute. Indianin menestyksekkääseen FTR 750 flat track -kilpuriin läheisesti perustuva FTR 1200 on tehokas ja pelkistetty. Se poikkeaa kilpailijoiden tehokkaista nakupyöristä muun muassa suurilla fyysisillä mitoillaan ja karkealla rengastuksellaan. Indian onkin luonut uudenlaisen pyörän, jossa on vaikutteita niin nakupyörästä, powercruiserista kuin scrambleristakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrutaalia voimaa1 200-kuutioisen V2-moottorin miehekkäälle äänelle on katetta. Jo 2 000 kierroksesta alkaen puhtaasti vetävä moottori ja julma 120 newtonmetrin vääntö saavat pyörän reagoimaan terävästi kaasukahvan liikkeisiin. Lyhyeksi välitetty ykkösvaihde korostaa hyvää suorituskykyä. Halutessaan FTR:llä voi mutkateillä ajaa vaikka koko ajan suurimmalla vaihteella. Vaihteita käyttää kuitenkin mielikseen, sillä 4 000 kierroksen yläpuolella brutaali voimantunne on selvemmin läsnä. Samalla kasvaa ohjaustangon kautta välittyvä harvataajuinen värinä.Isot ulkomitat häipyvät sen tosiseikan taakse, että rengaskooksi on normaalista 17-tuumaisesta poiketen valittu eteen 19 ja taakse 18 tuumaa. Yhdessä pitkän akselivälin ja loivan keulakulman kanssa tämä merkitsee rauhallista ohjautuvuutta. Erityisesti jyrkemmissä mutkissa FTR vaatii kuljettajaltaan selvää vastaohjausta ja painonsiirtoa pysyäkseen oikealla ajolinjalla. Kuljettajalle asetetut vaatimukset ovat samalla keskeinen osa pyörän persoonaa, josta alkaa kilometrien karttuessa pitää.Jarrut ovat sopivan tehokkaat kaikissa tilanteissa. Jousitus on todella napakka ja sopii perusasetuksissaan tasaiselle alustalle. Epätasaisemmalla tienpinnalla kuljettaja arvostaa vaimennusten ja esijännityksen säätömahdollisuuksia.2 000 eurolla ylellisyyttäKorkea istuma-asento ja leveä ohjaustanko tekevät ajoasennosta väljän. Pienikokoisille kuljettajille 840 millimetrin istuinkorkeus asettaa omat haasteensa.Mittaristo on luettavuudeltaan selkeä ja hallintalaitteet laadukkaan tuntuiset. Koeajossa oli prameampi S-versio, joka tarjoaa kolme ajotilaa, väri-TFT-mittariston, täysin säädettävän jousituksen, kallistuksen huomioivan luistoneston sekä näyttävämmän ulkonäön. Hintaeroa perusmalliin kertyy 2 000 euroa.Näyttävää, suorituskykyistä ja puristista pyörää etsivälle FTR 1200 on persoonallinen valinta. Tankkaustauoilla pyörä vetää uteliaita puoleensa kärpäspaperin lailla, ja noita taukoja riittää, sillä tankki on pienikokoinen, vain 13 litraa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Ula Serra Indian FTR 1200 S Hinta alkaen 20 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 203 cm³, nestejäähdytteinen V2-moottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 92 kW (123 hv), 8250 r/min Vääntö 120 Nm (5900 r/min) Vääntö 120 Nm (5900 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 840 mm, kuivapaino 222 kg, akseliväli 1 524 mm, tankin tilavuus 13 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R19, takana 150/80 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla