15.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 on jo 20-vuotias, mutta kilpailijat ovat crossover-bileissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 6 korvasi 626:n 20 vuotta sitten. Nyt sankari joutuu juhlii 20-vuotissynttäreitään lähes yksinään, kun kilpailijat ovat siirtyneet muihin autoluokkiin. Hyvää: tilat, helppokäyttöisyys, ajettavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: topakka jousitus, pieni keskinäyttö. Mazda 6 esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä talvella 2002, nyt menossa on kolmas sukupolvi. Mallinimen 20-vuotismerkkipaalua väheksymättä huomio kiinnittyy ennemminkin nykykorin juuri saavuttamaan kymmenen vuoden ikään. Sitä on toki päivitetty säännöllisesti parin vuoden välein niin ulkoisesti kuin sisäisestikin. Auton perusarkkitehtuuri on mahdollistanut uusimpien sähköisten avustimien lisäämisen matkan varrella pitäen sen ajan tasalla. Vaikka ikä ei vielä vaivaakaan, joku saattaa pitää vaikkapa pienehköä keskinäyttöä merkkinä vanhenemisesta. Toisaalta useimmat asiakkaat arvostanevat perinteisiä kytkimiä, lämmönsäätimiä ja valikoiden käyttöä rullaohjaimella, eikä niinkään isoja kiiltäviä pintoja heijastelevina ja sormenjälkiä keräävinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksinkertaista ja toimivaa Sama pätee auton voimalinjaan, jonkun mielestä se on jo polttomoottorienkin joukossa vanhanaikainen, toiset arvostavat koeteltua tekniikkaa. Mazda ei käytä suosittua pientä turbomoottoria, ei kaksoiskytkinvaihteistoa eikä hybriditekniikkaa, vaan vapaastihengittävää 2,5-litraista bensiinimoottoria perinteisellä kuusivaihteisella automaattivaihteistolla. Aivan vanhaan malliin Mazdakaan ei ole selvinnyt päästömääräyksistä: hyötysuhdetta on parannettu korkealla puristussuhteella, jarrutusenergiaa otetaan talteen ja osakuormalla kaksi sylinteriä neljästä huilaa. Lopputulos ei jää kauaksi kilpailijoiden ratkaisuista. Kierroksia käyttämällä suorituskyky on reipas – osin alle 1 500 kilon pidetyn omamassan ansiosta – ja keskikulutuksen saa jäämään kuuteen litraan pääkaupungin kehäteillä rullaamalla. Kiivaampi kaupunkiajo tai moottoritie nostavat kulutuksen heti kahdeksaan litraan. Vaikka Mazda 6 oli aikanaan huikea parannus 626-mallin ajettavuuteen, nyt se ei enää säväytä. Alustan edelleenkin sopiva kompromissi ajettavuutta ja mukavuutta päihittää kyllä useimmat kaupunkimaastureihin siirtyneet kilpailijat. Isojen sedanien ja farmarien luokassa varsinkin ajetun kalleimman kuutosen vaihtoehdot ovat entistä enemmän ylemmän keskiluokan valioita, joiden varpaille yltääkseen alustan ja voimalinjan pitäisi toimia hienostuneemmin. Ylellistä varustelua ja paksua nahkaa Tälle vuodelle Mazda 6:n varustelutasot on nimetty uudelleen yhtenäiseksi muiden mallisarjojen kanssa. Siinä missä kaksilitrainen (121 kW/165 hv) on joko Centre-line tai Exclusive-line, isompi 2,5-litrainen (143 kW/194 hv) on sporttinen Homura, ylellinen Takumi tai 20th Anniversary. Tasoja on monta osin siksi, että lisävarustelistassa on vain yksi rivi: metalliväri. Jo perustaso kaikkine sähköisine avustimineen ja liitettävyysmahdollisuuksineen on kattava, mitään oleellista ei puutu. Uusimpana ruuhka-ajoavustin vakiovarusteena. Erikoisuutena keskinäyttö toimii kosketuksella vain auton ollessa pysähdyksissä. Varusteviilausten ansiosta hinnat ovat joissain versioissa jopa hitusen laskeneet. Ajettu 20-vuotisjuhlamalli on kallein, houkuttavan eron mustasisustaisiin muihin tekee ruskea oviin ja kojelautaan ulottuva nappanahkaverhoilu tuuletusmahdollisuudella. Suomessa Mazda 626 oli suosittu malli jo varhaisista takavedoista alkaen. Vuosien varrella sedanin, viistoperän ja farmarin lisäksi kaksiovinen coupékin oli tuttu näky teillämme. Jostain kumman syystä suosio ei tarttunut seuraajaan, Mazda 6:een, vaikka se oli melkoinen harppaus eteenpäin ominaisuuksiltaan. Täyttyikö mitta 626:n ruostumiseen vai oliko harppaus sitten hinnassakin niin iso, että suomalaiset hylkäsivät vähitellen vanhan suosikkimerkkinsä? Nyt iso Mazda on kypsässä iässä parhaimmillaan, mutta myyntitilastoissa se ei näy. Liekö sen kohtalona Mondeon, Avensiksen, Passat-sedanin, Sonatan, Optiman ja Talismanin tavoin vaipua unholaan citymaasturien jatkaessa valloitustaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mazda 6 Sport Wagon 2.5 Skyactiv-G 20th Anniversary Hinta alkaen 37 397 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 610 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto Teho 143 kW (194 hv), 5700 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4805 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 522 / 1664 l l Omamassa: 1476 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 680 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 6v / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?