25.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 6AT – Mikä on nelivedon hinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bensiinimoottoria, automaattivaihteistoa ja etuvetoa on odotettu Mazda CX-5:n keulalle. Nyt sellaisen saa – miltä se tuntuu? Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, mukavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuistuimen lyhyt reisituki, etuvedon imago-ongelma. Kuinka paljon maksaisit lisäparista vetäviä pyöriä? Kysymys on nyt koeajetun Mazda CX-5 -mallin ydin. Totta kai neliveto on huippuhieno mukavuusvaruste. Sen kanssa ei tarvitse sutia liikennevaloissa, ja auton voi huoletta pysäköidä vähän huonomminkin aurattuun ruutuun. Se tuo uskottavuuttakin – naapuri kuitenkin kysyy tuoreeltaan ”Onko neliveto?”Aiemmin Mazda CX-5:n bensiinimoottorilla ja automaattivaihteistolla halunneen ei tarvinnut miettiä, sillä valitun voimalinjan perässä oli aina neljä vetävää pyörää.Automaattivaihteisto: ennen automaattivaihteiston ja bensiinimoottorin yhdistelmä vaati myös nelivedosta maksamista.Neliveto kuitenkin maksaa rahaa. Lisätekniikan lisäksi päästöt kohoavat (173 -> 188 g/km), ja siten kasvaa myös autovero.Jos koeajoautoa vastaava nelivetoinen CX-5 maksaa 44 268 euroa, saa etuvedon samoin varustein 39 330 euroon. Hintaerosta Mazdalle menee 2 500 euroa, loput kuittaa valtion kassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajalle tehtyMazdan onneksi etuvetoisen CX-5:n koeajo sattui vähälumiselle viikolle. Ja mikäs pitävällä pinnalla on ajellessa: CX-5 ei ole teennäisen urheilullinen, mutta se on selkeästi kuljettajalle tehty auto.Aiemmissa koeajoissa tekemämme havainnot pitävät yhä paikkaansa, voimalinja ei muuta koria. Ajoasento säätyy keskimittaiselle mainioksi, vain reisitukeen kaipaa lisää pituutta pidemmillä matkoilla.Hallintalaitteet toimivat hienosti yhteen. Kokonaisuutta leimaa kirkkaus. Kaasun, jarrun ja ohjauksen herkkyydet ja vasteet ovat hyvässä tasapainossa. Mazda on helppo ja miellyttävä auto ajaa.Alusta on viritetty mukavaksi. Taajama-ajossa ohjaus on onnistunut, keveähkö ja luonnollinen. Pidemmällä moottoritieajolla keskialueella esiintyy yliherkkyyttä, mikä saattaa mennä Goodyearin kitkarenkaiden piikkiin. Hiljaista kierrättämistäBensiinimoottorin ja kuusivaihteisen automaatin yhteistyö toimii hyvin. Ahtamattoman nelisylinterisen 165 hevosvoiman huipputeho vie autoa kohtalaisen reippaasti, mutta kierroksia täytyy käyttää surutta. Turboihin tottuneelle se on paluu menneisyyteen, mutta toisaalta hyvän äänieristyksen ansiosta asialla ei suuremmin ole väliä.Matka-ajossa Mazdan moottori menee vähällä, pidemmillä siirtymillä pääsee alle valmistajan yhdistetyksi kulutukseksi ilmoittaman 7,7 l/100 km. Toki nopeuden kasvaessa korkean katumaasturin ilmanvastus tekee veronsa, joten kesäisillä moottoritienopeuksilla kokemus saattaa olla erilainen. Dieseliä Mazda ei CX-5:een enää tarjoa.Erilainen japanilainenMazda erottuu yhä monista muista japanilaisautoista edukseen varsin harmonisella sisustalla: materiaalit, kirjasimet, värit ja tekstuurit tuntuvat olevan yhden tiimin käsialaa. Kokonaisuus on miellyttävän rauhallinen, ja laatuvaikutelma on korkeatasoinen. Vielä kun käsinojaa voisi säätää pituussuunnassa: nyt se jää vähän turhan taakse. Tietoviihdejärjestelmää hallitaan BMW-tyylisellä rullalla, ja auton ollessa paikallaan sitä voi ohjata myös kosketusnäytön kautta. Järjestelmä on suomennettu puhekomentojen tunnistusta myöten, joskin valikkojen kätköistä voi löytää termejä englanniksikin. Kokonaisuutena käyttö on silti vaivatonta, ja nykyisin Mazda tarjoaa lisävarusteena myös CarPlay ja Anrdoid Auto -näytönpeilaukset.CX-5:n tilat ja istuinmukavuus takarivillä ansaitsevat edelleen kehuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…kuitenkin neliveto?Mazda CX5 on siis hyvä auto, mutta palataan vetotapakysymykseen. Onko etuvetoisuus lähes 5 000 euron säästön arvoinen uhraus? Kuten todettua, hyvällä kelillä nelivetoa ei Mazdan tehoilla kaipaa. Silloin lompakolla olisi helppo äänestää säästön tai paremman varustetason puolesta.Mutta toisaalta: jos CX-5:n koeajo olisi ajoittunut pari viikkoa myöhemmäksi, olisi etuvetoista mukamaasturia saanut ohjastaa läpi pöpperölumen. Etupyörien avutonta sutimista paimentaessa voisi mieli alkaa muuttua. Silloin naapurillekin voisi vastata ylpeästi "tottakai, kuka nyt etuvetoista maasturia ostaisi?".Huom: Koeajettu CX-5 oli tuotannosta poistunut Premium Plus -versio. Mallin on korvannut hinnastossa Vision-varustetaso, jonka hinta alkaa 39 330 eurosta. Vision-varusteluun kuuluu CarPlay/Android Auto, G-Vectoring-kaarreajon hallinta on päivittynyt Plus-versioon ja ilmastoinnin ohjauspaneeli on uusittu.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G 6AT Premium Plus Hinta alkaen 38 482 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 570 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 192 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto Perävaunumassa: jarrullinen/jarruton 2000 /750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen