9.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: pehmoilijan päivitykset – Mazda CX-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mazda CX-5 miellyttää mukavuudellaan, mutta turha kiire kannattaa jättää lähtöpaikkaan. Hyvää: mukavuus, melutaso, takaistuintilat, ajon helppous. Huonoa: suorituskyky suuremmilla nopeuksilla, matalahko tavaratila. Vuonna 2012 esitelty Mazda CX-5 on ollut eräs luokkansa parhaista autoista, joten nyt tehdyssä malliuudistuksessa konseptia tyydyttiin vain viilaamaan. Mutta vaikka perusrakenne onkin akseliväliä myöten sama, perinteisestä kasvojenkohennuksesta ei voi puhua: kori on uuden näköinen, aiempaa jäykempi ja mitoiltaankin muuttunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ahtamatonta arkipäivää Moottorivalikoima kattaa 2,0- ja 2,5-litraiset bensiinikoneet sekä 2,2-litraisen dieselin. Koeajossamme oli ensin mainittu, joka tarjoaa vapaasti hengittävänä erilaisen kokemuksen nykyään niin yleisiin bensaturboihin nähden. Käyttöominaisuudet ovat sivistyneet. Moottori reagoi täyteläisesti kaasuun ja pitää mölyt erittäin hyvin mahassaan. Luontevan kytkinpolkimen ja sujuvan vaihteiston, jonka valitsin on sijoitettu aiempaa ylemmäs, avulla rauhallinen ajo sujuu kuin tanssi. Kun tulee kiire, turbottomuus kuitenkin tuntuu voiman puutteena alakierroksilla. Moottoritien siltatyömaalta takaisin suurimpaan sallittuun kiihdytettäessä edes korkeammalle kierrättäminen ei tuo toivottua potkua esiin. Ainakin vaihteiston välitykset ovat moottorin voimavaroihin nähden turhankin pitkät. Vastineeksi polttoainetalous epäilemättä kiittää, ja malliston kaksi muuta konetta varmasti tarjoavat lääkettä tehokuumeeseen. Mukavan meluton Valmistajan lupaukset melutason alentamisesta eivät ole katteettomia. Käyntiäänen ohella rengasmelu säilyy maantiellä kohtuullisena tienpinnan laadusta riippumatta. Miellyttävyyttä lisäävät pehmeä jousitus ja koeajoauton maltillinen 225/65 R17 -rengastus, jotka tekevät CX-5:stä mukavan poikkeuksen nykyautojen joukossa. Vain katumaasturille ominainen keinahtelu jää matka-ajosta mieleen. Uudistettu istuinkin on pehmeähkö ja muuten vastaanottavainen, mutta selkänoja säätyy vain portaittain, reisituki jää vähän vajavaiseksi ja rattikin hieman kauas. Kalleimman Luxury-varustetason sähkösäätöinen istuin korjannee ainakin osan puutteista. Ohjaus tarjoaa suorassa ajossa luonnollisen tuntuman, mutta paljastuu mutkatiellä ja suuremmilla kääntökulmilla liian kevyeksi. Alusta kuitenkin taipuu kurveihin kallistelematta, joten kokonaisuutena ajettavuus saavuttaa kelpo tason. Toimivan tilava Takatiloja voi kiitellä: niin pää-, polvi- kuin varvastilatkin riittävät suurikokoisillekin. Uudelleen muotoillun takapenkin reisituki tosin noudattelee automaailman yleistä, niukkaa linjaa, mutta selkänoja antaa jopa hieman sivutukea kurvikanttailuun. Tavaratila on matalahko. Joustava, luukun mukana nouseva näkösuoja helpottaa ahtaamista, mutta silti isompia laukkuja saa tosissaan sovitella viistoperäisen korin kyytiin. Kontti sentään laajenee kolmena palana täysin tasaiseksi ja kynnyksettömäksi. Uudistettu kojelauta säilytystiloineen on toimiva, mutta keskinäyttö on aika pieni, mikä rajoittaa etenkin lisävarusteisen navigaattorin kartan katsastelua. Selkeä ruutu kyllä on, kuten keskikonsolin säätöpyörällä operoitava käyttöliittymäkin. Pienenä viilauksena toivoisimme valikoiden tekstien kattavampaa kääntämistä. Nyt esimerkiksi osa turvajärjestelmistä esitetään suomeksi, osa englanniksi, mikä on sekavaa – varsinkin kun kyseiset systeemit ovat monelle muutenkin tuntemattomia. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Plus 6MT Hinta alkaen 35 958 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 829 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan