9.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: pehmoilijan päivitykset – Mazda CX-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mazda CX-5 miellyttää mukavuudellaan, mutta turha kiire kannattaa jättää lähtöpaikkaan. Hyvää: mukavuus, melutaso, takaistuintilat, ajon helppous. Huonoa: suorituskyky suuremmilla nopeuksilla, matalahko tavaratila. Vuonna 2012 esitelty Mazda CX-5 on ollut eräs luokkansa parhaista autoista, joten nyt tehdyssä malliuudistuksessa konseptia tyydyttiin vain viilaamaan.Mutta vaikka perusrakenne onkin akseliväliä myöten sama, perinteisestä kasvojenkohennuksesta ei voi puhua: kori on uuden näköinen, aiempaa jäykempi ja mitoiltaankin muuttunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAhtamatonta arkipäivääMoottorivalikoima kattaa 2,0- ja 2,5-litraiset bensiinikoneet sekä 2,2-litraisen dieselin. Koeajossamme oli ensin mainittu, joka tarjoaa vapaasti hengittävänä erilaisen kokemuksen nykyään niin yleisiin bensaturboihin nähden.Käyttöominaisuudet ovat sivistyneet. Moottori reagoi täyteläisesti kaasuun ja pitää mölyt erittäin hyvin mahassaan. Luontevan kytkinpolkimen ja sujuvan vaihteiston, jonka valitsin on sijoitettu aiempaa ylemmäs, avulla rauhallinen ajo sujuu kuin tanssi.Kun tulee kiire, turbottomuus kuitenkin tuntuu voiman puutteena alakierroksilla. Moottoritien siltatyömaalta takaisin suurimpaan sallittuun kiihdytettäessä edes korkeammalle kierrättäminen ei tuo toivottua potkua esiin.Ainakin vaihteiston välitykset ovat moottorin voimavaroihin nähden turhankin pitkät. Vastineeksi polttoainetalous epäilemättä kiittää, ja malliston kaksi muuta konetta varmasti tarjoavat lääkettä tehokuumeeseen.Mukavan melutonValmistajan lupaukset melutason alentamisesta eivät ole katteettomia. Käyntiäänen ohella rengasmelu säilyy maantiellä kohtuullisena tienpinnan laadusta riippumatta.Miellyttävyyttä lisäävät pehmeä jousitus ja koeajoauton maltillinen 225/65 R17 -rengastus, jotka tekevät CX-5:stä mukavan poikkeuksen nykyautojen joukossa. Vain katumaasturille ominainen keinahtelu jää matka-ajosta mieleen.Uudistettu istuinkin on pehmeähkö ja muuten vastaanottavainen, mutta selkänoja säätyy vain portaittain, reisituki jää vähän vajavaiseksi ja rattikin hieman kauas. Kalleimman Luxury-varustetason sähkösäätöinen istuin korjannee ainakin osan puutteista.Ohjaus tarjoaa suorassa ajossa luonnollisen tuntuman, mutta paljastuu mutkatiellä ja suuremmilla kääntökulmilla liian kevyeksi. Alusta kuitenkin taipuu kurveihin kallistelematta, joten kokonaisuutena ajettavuus saavuttaa kelpo tason.Toimivan tilavaTakatiloja voi kiitellä: niin pää-, polvi- kuin varvastilatkin riittävät suurikokoisillekin. Uudelleen muotoillun takapenkin reisituki tosin noudattelee automaailman yleistä, niukkaa linjaa, mutta selkänoja antaa jopa hieman sivutukea kurvikanttailuun.Tavaratila on matalahko. Joustava, luukun mukana nouseva näkösuoja helpottaa ahtaamista, mutta silti isompia laukkuja saa tosissaan sovitella viistoperäisen korin kyytiin. Kontti sentään laajenee kolmena palana täysin tasaiseksi ja kynnyksettömäksi.Uudistettu kojelauta säilytystiloineen on toimiva, mutta keskinäyttö on aika pieni, mikä rajoittaa etenkin lisävarusteisen navigaattorin kartan katsastelua. Selkeä ruutu kyllä on, kuten keskikonsolin säätöpyörällä operoitava käyttöliittymäkin.Pienenä viilauksena toivoisimme valikoiden tekstien kattavampaa kääntämistä. Nyt esimerkiksi osa turvajärjestelmistä esitetään suomeksi, osa englanniksi, mikä on sekavaa – varsinkin kun kyseiset systeemit ovat monelle muutenkin tuntemattomia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Plus 6MT Hinta alkaen 35 958 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 829 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen