27.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLB 200 d:ssä maailmaa katsotaan korkealta, eivätkä nurkat ahdista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLB hämmästyttää muodoillaan ja väljillä sisätiloillaan. Hyvää: sisätilat, persoonalliset muodot ja tunnelma, ajon helppous. Huonoa: viivyttelevä voimalinja, eräät edulliset yksityiskohdat. Mercedes-Benz GLB:ssä on jotain kovin tuttua. Autohan muistuttaa erehdyttävästi muutama vuosi sitten tuotannossa ollutta GLK-katumaasturia, joka erottui persoonallisen kulmikkailla muodoillaan paitsi kilpailijoistaan, myös oman valmistajansa katumaastureista.Sama pätee uuteen GLB:hen. Muodot ovat toki pyöristetyt mutta silti kantikkaat, ja etenkin tavallista pystympi keula sekä takalasi herättävät nykyautoksi huomion. Ero viereen parkkeerattuun, sämpylämäiseen ja viistoperäiseen GLA-pikkuveljeen on huomattava, vaikka mallit ovat pohjimmiltaan samaa maata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTodellisen maasturimainenMyös tunnelma ratin takana on poikkeuksellisen maasturimainen – ehdottomasti hyvässä mielessä. GLB:ssä istutaan hyvin korkealla, vaikka istuimen olisi säätänyt ala-asentoonsa, ja menoa säestää tietynlainen, selittämätön jyhkeys.Hän, joka on venyttänyt GLK:nsa vaihtoa, löytää siis hieman suuremmasta GLB:stä varmasti sielunsukulaisuuden – kunhan hyväksyy sen, että auto pohjautuu Mercedeksen pienimpään perusrakennekategoriaan. Päällimmäisenä perimän paljastaa rengasmelu, joka kantautuu kevätkarkealla tiellä lävitse, eikä dieselmoottorikaan aivan äänettömin kiihdytyksissä ole. Pientä sanomista laatuvaikutelmaan tuovat myös terävimpien töyssyjen aiheuttamat lievät rämähdykset.Positiiviset asiat puskevat kuitenkin päällimmäiseksi. Esimerkiksi ohjauksessa on ihailtavaa luonnollisuutta, ja ratti jopa vähäsen vetelee tienpinnan epätasaisuuksien mukaan – turhaa vaimennusta ei siis ole harrastettu. Tuntoa ohjauksesta löytyy myös kadunkulmista aina moottoritienopeuksiin asti.Korkeasta istuma-asennosta huolimatta GLB:n korin liikkeet tuntuvat pysyvän aisoissa, eikä kallistelu ole mutkatielläkään epämiellyttävän voimakasta. Sulavaa etenemistä häiritsee oikeastaan vain moottori-vaihteistoyhdistelmä, joka viivyttelee risteyksistä kiivaasti lähdettäessä kiusallisen pitkään.Samaa verkkaisuutta vedon voimaantumisessa voi havaita myös pysäköintitilanteissa: alkuun auto ei tunnu lähtevän ollenkaan, sitten tuleekin jo varsinainen hyöky, kun kaasun on ehtinyt painaa liian syvälle. Muuten kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto – muun tyyppistä laatikkoa GLB:hen ei nykytapaan saakaan – vaihtaa erittäin tasaisesti.Tilaa kontissa ja takapenkilläKuten ensikoeajossa raportoimme, GLB on mersulta oiva yhdistelmä katumaasturin ja tila-auton parhaita puolia, eikä näkökulmaa ollut kotimaankaan koeajon myötä syytä muuttaa.Tavaratilassa on kaikki kunnossa: kahteen tasoon asettuva välipohja, kolmessa osassa kaatuva selkänoja sekä todella ylös aukeava takaluukku tekevät lastaamisesta vaivatonta. Pysty perä auttaa etenkin silloin, kun kontti kuormataan kattoon asti täyteen – ja matkustamon ja tavaratilan väliin saa reilulla 200 eurolla suojaverkonkin.Takamatkustamossa asiat ovat vieläkin paremmalla mallilla. Vaikka GLB ei ole kovin lyhyt auto – onhan kokonaispituutta sentään reilut 4,6 metriä – muotoilu saa korin näyttämään todellista pienemmältä.Siksi taakse istuva hämmästyy: 190-senttisen etumatkustajan taakse mahtuu toinen samanmittainen, ja polvitilaa jää vielä useita senttejä ylikin. Siinä ei edes kovamuovinen etuistuimen selkänojan taustalevy haittaa. Pääntilaa riittää puolestaan vaikka hatun pitämiseen. Reisituki on ainoa tavanomainen seikka, eli edustaa lähinnä olematonta nykytyyliä. Vastineeksi penkin pituussuuntaiset säädöt sekä selkänojien kaltevuuden säädöt ovat vakiovarusteena.Lisävarusteinen kolmas penkkirivi – jota koeajoautossa ei ollut – tekee GLB:stä luokassaan todellisen erikoisuuden, ja tuo helpotusta lasten kuljetustalkoisiin. Kuudes ja seitsemäs istuinpaikka, jotka on mitoitettu enintään 168-senttisille matkustajille, kustantavat noin tuhat euroa. Tarkan pituusrajan vaatii EU-lainsäädäntö, ja se perustuu törmäystesteihin. Seitsenpaikkaisuuden viemä tila aiheuttaa samalla sen, ettei GLB:tä nähdä lainkaan ladattavana hybridinä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz GLB 200 d A Business Progressive Line Hinta alkaen 46 412 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 328 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3400–4440 r/min Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Vääntö 320 Nm (1400–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,7 (yhd.) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4634 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2829 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen