27.5.2020

Koeajo: uusi Mercedes-Benz GLA ansaitsee tähtensä mukavuudellaan, kunhan kuljettaja ei ole liian pikkumainen

Mercedes-Benz GLA

Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLA on selvästi edeltäjäänsä maasturimaisempi. Hyvää: tilat, ajomukavuus. Huonoa: hinta varusteltuna, aluksi niukka mallisto

Uutuusarvo erottuu heti: siinä missä ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz GLA oli lähinnä korotettu A-sarjalainen myös muotoilultaan, uusi malli on huomattavasti maasturimaisemaisemman näköinen.

Uusi GLA pohjautuu samalle MFA2-perusrakenteelle kuin valmistajansa muut kompaktimman pään A-, B-, CLA- ja GLB-mallisarjat. GLA:n ja A-sarjan akseliväli on sama, mutta kokonaispituudeltaan GLA on 139 mm lyhyempi. Korkeutta GLA on edellisestä sukupolvesta kasvanut jopa 104 mm, kuitenkin maavaraa uudemmassa mallissa on ainoastaan 9 mm edeltäjää enemmän.

Mercedes-Benz GLA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isolla rahalla höystetty

GLA on edelleen Mercedeksen katumaasturimalliston edullisin vaihtoehto. Auton sisällä varustelu vakuuttaa: kahden 10,25-tuumaisen näytön järjestelmä ja sportti-istuimet muistuttavat valmistajan hinnakkaammista malleista. Punaiset kontrastitikkaukset täydentävät viimeistelyn tuntua.

Mercedes-Benz GLA

Hintalappua tarkastellessa ymmärtää, miksi erot kalliimpiin malleihin tuntuvat pieniltä: valmiiksi yli 49 000 euroa maksavaa Business AMG -varustelutason GLA:ta on höystetty lisävarusteilla yli 10 000 euron edestä. Yli 60 000 euron hinnalla voikin hakea liikkeestä jo hieman tehokkaammalla 220d-moottorilla varustetun täysin eri segmentin GLC:n.

Mercedes-Benz GLA

Tien päällä pieniä viimeistelemättömyyksiä alkaa erottua. Ovet vaativat sulkeutuakseen voimaa, vieläpä äänekkäästi kolahtaen. Taajamassa auton ohjaus on tunnoton ja veltto, ja jäykästä ja halvan tuntuisesta vilkun viiksestä käännettäessä alkava kova raksutus vie kuljettajan takaisin 1980-luvun autojen äänimaailmaan. Nelosdieselin äänikään ei ole järin hienostunut. Tällaisia ominaisuuksia ei odota yli 60 000 euroa kustantavalta premium-valmistajan tuotteelta.

Pikkumaisuudet unohtuvat

Nämä pienet seikat ovat kuitenkin vain muistutus siitä, että kyseessä on ”alkupään” tähtikeula. Jos unohtaa koeajoyksilön tyyriin hinnan ja sisätilojen viimeistellyn ulkonäön tuomat odotukset, eivät edellä mainitut ongelmat ole perusautoa etsivälle dramaattisia.

Mercedes-Benz GLA

Auton roolin GLA nimittäin hoitaa kokonaisuutena erinomaisesti. Sisätilat ovat varsin hyvät myös takamatkustajille – takajalkatila on kasvanut edeltäjästä 116 mm, eikä minimaalinen pääntilan väheneminen juuri tunnu. Lisävarusteena saatavilla pituussuunnassa 14 senttimetriä liikkuvilla takaistuimilla 435 litran tavaratilaa voi pelata hieman vetävämmäksi. Säilytystilaa pienroinallekin on hyvin puhelinsyvennyksen ja tilavan kyynärnojan säilytystilan myötä.

Alustaltaan mukavuuspainotteinen GLA keinahtelee kevyesti mutkissa, mutta pysyy kuitenkin kuljettajan aistittavissa. Moottori liikuttaa autoa kevyesti, ja aiemmin mainittu käyntiääni pysyy vauhdin kiihtyessä vaimeana, joten pienen totuttelun jälkeen siihen ei juuri kiinnitä huomiota.

Mercedes-Benz GLA

Kahdeksanportainen kaksoiskytkinvaihteisto vaihtaa yllättävän selvillä nytkähdyksillä, jotka tuntuvat kuitenkin luontevilta. Vaihteisto muistuttaa itse asiassa hyvää momentinmuunninautomaattia, eli vaihdot erottuvat, mutta eivät ole teräviä. Miettimistaukoja ajaessa ei ilmene.

Sopii huonoillekin teille

Uuteen GLA:han saa halutessaan tukun maastoavustimia. 4Matic-malleihin vakiovarusteena kuuluva Offroad-tekniikkapaketti sisältää alamäkihidastimen, jolla voi pitää nopeuden halutussa 2–18 km/h -haarukassa, ajotilanneanimaation, joka näyttää reaaliajassa nousuasteen, kallistuskulman ja tekniset asetukset, sekä normaalia leveämmälle valaisevat Offroad-ajovalot. Tekniikkapaketti tuo mukanaan myös ylimääräisen ajotilan, joka sovittaa voimalinjan maastoajoon soveliaammaksi. Lisävarusteena maastoajoa voi helpottaa myös 360 asteen kamerajärjestelmällä.

Mercedes-Benz GLA

Vaikka GLA ei olekaan oikea maastoauto, vahvuusalueet tuntuvat silti löytyvän päällystettyjen teiden ulkopuolelta. Mukavuuspainotteinen alusta loistaa monttuisilla sorateillä huolimatta ajoittain kuuluvista terävien töyssyjen aiheuttamista kolahduksista. Mitä monttuisemmaksi tie muuttuu, sen laadukkaammalta GLA tuntuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliveto alle 2 000 eurolla

Suomen-valikoima käsittää alkuun vain kaksi mallia: GLA 200d:n ja GLA 250 4Maticin. Ensin mainitun hinnat alkavat 43 034 ja jälkimmäisen 50 547 eurosta. Teholukemat ovat samassa järjestyksessä 150 ja 224 hevosvoimaa.

Mercedes-Benz GLA

Halvin nelivetoinen malli 200d 4Matic A Business seuraa pian perässä: sen hinnat alkavat 44 894 eurosta, eli nelivetoisuuden lisähinnaksi jää ainoastaan 1 860 euroa. Nähtäväksi jää, kuinka moni kokee hintaeron esteenä jokapyörävetoisen mallin hankkimiseksi, etenkin kun etuvetoisen WLTP-kulutus on ainoastaan 0,2 l/100 km alhaisempi.

Myöhemmin mallistoa täydentää myös 1,3-litrainen 163-hevosvoimainen bensiinimoottori ja kaksilitraisen dieselin tehokkaampi 220d-malli, jossa tehoa on 190 hv.

Ja muun Mercedeksen kompaktimalliston tapaan myös GLA saa AMG 35 -mallin 306-hevosvoimai-sella moottorilla.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mercedes-Benz GLA 200 d 4Matic A Business AMG

Hinta alkaen

49 459 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

61 579 €

Moottori

Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3400–4400 r/min

Vääntö

320 Nm (1400–3200 r/min)

Vääntö

320 Nm (1400–3200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

205 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,6 (yhd.)

CO2-päästöt

148 g/km

Mitat

pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat