30.4.2020

Koeajo: Monipuolisuusihme omassa luokassaan – BMW F 900 XR

BMW F 900 XR

BMW F 900 XR on monipuolinen ja urheilullinen keskiluokan maantieseikkailija. Hyvää: suorituskyky, monipuolisuus, ajamisen helppous. Huonoa: tiukka polvikulma, vasemman kahvan ergonomia.

Uuden BMW F 900 XR:n erikoisin piirre on se, ettei pyörällä ei suoranaisia kilpailijoita. Ajoasento on lainattu nakupyörästä mutta ulkomuoto seikkailupyörästä. Kokonaisuus on jotain siltä väliltä, mutta ennen kaikkea pyörä on ajettavuudeltaan äärimmäisen hauska.

Kaksisylinterisen moottorin käyttöalue on laaja, noin 2 000 kierroksesta 9 000 kierroksen punarajalle. Papattavan ja helisevän äänen vastapainoksi moottorin luonne on yllättävän urheilullinen. Pienimmät vaihteet on välitetty lyhyiksi, mikä korostaa suorituskykyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kantavuutta ja tuulisuojaa

Pitkillä matkoilla mukavuutta verottaa tiukka polvikulma. Muuten matkailu on leppoisaa, sillä säädettävä tuulilasi suojaa ylävartaloa ja sivukatteiden muotoilu jalkoja ajoviimalta.

Jousitus on 170 millimetrin joustomatkoineen hyvin katupyörämäinen. Kantavuutta on peräti 219 kiloa. Matkustajan ja/tai matkatavaroiden kanssa mukavuutta ja turvallisuutta parantavat takajousen esijännityksen ja paluuvaimennuksen säätömahdollisuudet, vakiovarusteena manuaalisesti ja lisävarusteena saatavalla ESA-jousituksella sähköisesti. Jarrut ovat tehokkaat sekä tunnokkaat, ja etujarrukahvalla riittää yhden sormen käyttö.

Kiinnostaako kallistuskulma?

Väri-TFT-mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja sisältää tavallisen sekä urheilullisen ulkoasuvaihtoehdon. Mittariston hallintaa varten löytyy vasemman kahvan juuresta multicontroller-rulla, mutta XR:n rajallisten säätövaihtoehtojen hallintaan riittäisi perinteinenkin nappijärjestelmä. Rullan takia vasemman kahvan muut napit jäävät kauas, jolloin esimerkiksi vilkkukatkaisijaan joutuu kurottelemaan.

Erikoisuutena kuljettaja voi tarkastella reaaliaikaisesti pyörän sivuttaiskallistusta asteina, hidastuvuutta sekä luistoneston toimintaa. Maksimikallistuskulma jää myös muistiin – se saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, jos kuljettaja innostuu ”parantamaan ennätystään” mittaria liiaksi seuraten.

F 900 XR toimii yhtä hyvin hauskana työmatka- tai mutkatiepyöränä kuin matkapyöränäkin. Seikkailuhenkisyydestään huolimatta sen ominta aluetta eivät ole maastopolut, vaan käyttöalue rajoittuu hiekkatieseikkailuihin. Vastaaviin 1 000–1 200-kuutioisiin malleihin verrattuna F 900 XR on helppokäyttöisempi ja hauskempi, mutta kääritty hieman pienempään pakettiin.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

BMW F 900 XR

Hinta alkaen

16 000 €

Moottori

Bensiinimoottori 895 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

77 kW (107 hv), 8500 r/min

Vääntö

88 Nm (6750 r/min)

Vääntö

88 Nm (6750 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 825 mm, paino tankattuna 219 kg, akseliväli 1 521 mm, tankin tilavuus 15,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17.

Takuu

3 vuotta

Luetuimmat