15.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio huippumalli – Volkswagen Arteon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen Arteon asettuu mallistossa Passatin yläpuolelle. Viistoperä on hartaasti odotettu ja linjakas ilmestys – runsaalla avustinkatraalla kuorrutettuna. Hyvää: muotoilu, moottori, etuistuin, ajettavuus, tilat. Huonoa: sisäilme, korkeahko hinta. Saksassa koeajettu uusi Volkswagen Arteon asettuu mallistossa Passatin yläpuolelle. Viistoperä on hartaasti odotettu, linjakas ja vastaus edesmenneen Passat CC:n haikailijoille. Uuden Arteonin valtit ovat muotoilussa, viimeistelyssä, erinomaisissa moottoreissa sekä kattavassa mukavuutta ja turvallisuutta tuovassa avustinkatraassa, joista osa tulee Volkswageneissa ensimmäiseksi tarjolle Arteonissa. Arteon on muodoiltaan ajan hammasta kestävän pelkistetty mutta myös urheilullinen. Ilmeen tärkeä osanen ovat kookas konepelti, kehyksettömät sivuikkunat ja kaareva kattolinja. Keulailme on muhkea ja hyökkäävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pettymys sisällä Näyttävä ilmestys luo kovat odotukset myös sisätiloille, jotka ovat viimeistellyt, mutta muistuttavat auton hintataso huomioiden vähän liikaa perusvolkkareita. Nahka toki hellii ja persoonallisia yksityiskohtiakin on, mutta silti ilme jää hieman tylsäksi. Selkäystävälliset ja 14-asentoisesti säätyvät ergoComfort-istuimet ovat mainiot. Kuljettajan istuimessa on myös muisti ja ristiselän hieronta. Tilat osoittautuvat koeajossa väljiksi, joskin takana korkea keskikotelo syö muutoin väljiä jalkatiloja. Takaluukku aukeaa kuin ahnas kita, ja paljastaa viistoperäksi tilavan 563 litran kontin. Jouhevaa käytöstä Koeajettavina oli ruudikkaimmat vaihtoehdot eli kaksilitraiset diesel- ja bensiinimoottorit. Nelisylinterinen 280 hevosvoiman bensiinimoottori sopii voimiensa ja hienovaraisen käytöksensä puolesta hyvin Arteonin sydämeksi. Verta sille pumppaa jouhevatoiminen seitsenlovinen DSG-automaattivaihteisto. Voimalinjan yhteispeli on eri ajotilanteissa ihailtavan saumatonta: ruuhkanytkyttely sujuu vaivattomasti ja toisaalta kierrosten noustessa teho tarjoutuu käyttöön viiveittä. Maksimivääntö on tarjolla laajalla kierrosalueella, joka tekee ajamisesta vaivatonta eri ajotilanteissa. Tarvittaessa auto myös liikahtaa, sillä nollasta sataan taittuu 5,6 sekunnissa. Luonteva ohjaus Ohjaustuntuma on volkkarimaisen luonteva ja tylsän yllätyksetön. Ohjaus palauttaa nöyrästi. Suorilla auto ei vaeltele tai vaadi ylenmääräistä paimentamista. Alusta- ja jousitusratkaisu kuolettavat tärähtelyt hyvin. Arteonin äänieristys on samalla tasolla auton hintaluokan kanssa: sisälle kantaa vain rengashumina. Koeajoautoissa oli akustiset sivuikkunat, jotka maksavat lisävarusteena 878 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattavasti avustimia Arteonissa on enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuin missään Volkswagenissa aiemmin. Uusin hätätilanneavustin yhdistämää mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä kaistanvaihto- ja kaistanpitoavustimen kyvyt – jos kaikki menee suunnitellusti. Jos sensorit havaitsevat, ettei kuljettaja reagoi hälytyksiin eikä hallitse ajoneuvoa, varoittaa järjestelmä kanssaliikkujia hätävilkuin, ohjaa auton tien sivuun ja pysäyttää sen. Mukautuva, ennakoivalla nopeuden säätimellä varustettu vakionopeudensäädin (ACC) hyödyntää tutka-anturia sekä tuulilasin kameran ja navigointijärjestelmän reittitietoja. Kun ACC:n kyvyt ja uusi mutka-avustin tekevät yhteistyötä, luvataan auton kykenevän tunnistamaan oman sijaintinsa navigointijärjestelmän reittitietojen avulla ja säätämään nopeutta, kun lähestytään mutkaa, liikenneympyrää ja risteystä. Lyhyen koeajon aikana ei ollut mahdollista koetella tältä osin Arteonin älyavustinten kykyjä. Perusteellisen kokeilun aika on kotimaan koeajon koittaessa loppukesällä. Ja tosikoitos koittaa talven tullen, jolloin avustinten toiminta voi jäädä auttamattomasti vajavaiseksi. Jos kamera ei esimerkiksi näe tieviivoitusta, ei auto tiedä sijaitseeko se omalla kaistallaan. Suomeen syksyksi Arteonin ennakkomyynti on jo käynnistynyt ja hinnatkin ovat osittain selvillä. Arteon rantautuu Suomeen syyskuun tullen. Arteon on edullisinta malliversiota lukuun ottamatta varustettu DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Neliveto on tarjolla sekä bensiini- että dieselautoihin. Bensiinipuolella tarjolle tulee kolme eri tehoista voimanlähdettä, jotka tuottavat 150, 190 tai 280 hevosvoimaa. Bensiiniversioiden hinnastossa on toistaiseksi vain Saksassa koeajettu kaksilitrainen (280 hv) ja nelivetoinen R-Line-malli, jolla on hintaa 63 103 euroa. Muiden bensiinimallien hinnat selviävät syksyllä tai loppuvuodesta. Dieselmoottorien tehot ovat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Diesel-katraan huipulla on kaksilitrainen (240 hv) R-Line, jolla on hintaa 62 372 euroa. Edullisin dieseliä nielevä vaihtoehto on käsivaihteinen kaksilitrainen (150 hv), jonka hinta selviää syksyllä. Tämä malli automaattivaihteisena on jo hinnoiteltu 44 997 euroon. Varustetasoja on kolme: Arteon, Elegance ja R-Line. Jos lompakko kestää, voi autoa räätälöidä. Tarkkanäyttöinen virtuaalimittaristo on aivan ehdoton: muunneltava, miellyttävä ja tarkkapiirtoinen. Se on vakiona Elegance- ja R-Line -autoissa. Ja jos haluaa kasvattaa kahdeksantuumaisen näytön uuteen eleohjattavaan 9,2-tuuman kosketusnäyttöön (Discover Pro), kurittaa se lisävarusteena kukkaroa 1 338 eurolla. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.volkswagen.fi/arteon Volkswagen Arteon 2.0 TSI Elegance 4MOTION DSG Hinta alkaen 63 103 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 206 kW (280 hv), 5100–6500 r/min Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Vääntö 350 Nm (1700–5600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 164 g/km Mitat pituus 4862 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2837 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?