11.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: onko Honda Super Cub 125 maailman paras moottoripyörä? Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 100 miljoonaa myytyä moottoripyörää ja 63 vuotta markkinoilla. Honda Super Cub 125 todistaa, että hyvää ei kannata muuttaa liian usein. Hyvää: avaimeton käyttö, helppokäyttöinen keskipakokytkin, polttonestetalous, klassinen ulkonäkö. Huonoa: automaattikytkimen nykäisy pienemmälle vaihdettaessa. 63 vuotta sitten esiteltyä Honda Super Cub -pyörää on myyty yli 100 miljoonaa kappaletta. Tämän maailman eniten valmistetun moottoripyörämallin kokonaismyyntimäärä on yli viisinkertainen verrattuna VW Kuplaan, joka ehti olla markkinoilla 65 vuoden ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVapauden symboliMoottoripyörää pidetään yleisesti suorituskyvyn ja vapauden symbolina. Vain 125-kuutioinen Super Cub ei seitsemän kilowatin tehollaan luo maailmoja syleilevää suorituskykyä, mutta vapautta se on tuonut ehkä useammalle ihmiselle kuin mikään muu ajoneuvo. Super Cub on nimittäin äärimmäisen suosittu muun muassa Aasiassa, jossa kätevä ja taloudellinen kaksipyöräinen on usein talouden ainoa moottorikäyttöinen kulkuneuvo.Honda tavoitteli aikanaan Super Cubin suunnittelussa helppoa ajettavuutta, käytännöllisyyttä, edullista hankintahintaa sekä mahdollisimman alhaisia käyttökustannuksia. Suosiosta päätellen valmistaja onnistui tavoitteissaan yli odotusten. Kaikista vuonna 1948 perustetun Hondan valmistamista moottoripyöristä Super Cub edustaa noin 30 prosenttia.Tämän päivän Super Cubin ulkonäkö on etupään levyjarrua ja valuvanteita lukuunottamatta lähes identtinen vuoden 1958 mallin kanssa. Koeajopyörässä jopa väritys oli täsmälleen sama, jota Honda käytti lanseerausvaiheessa.Huippumodernia tekniikkaaSivuprofiililtaan Super Cub muistuttaa skootteria avorunkoineen. Tasaisen lattian sijaan kuljettajan jaloille on kuitenkin varattu jalkatapit, mikä tuo 17-tuumaisten pyörien ohella moottoripyörämäistä ajotunnelmaa. Perinteisen ulkonäön vastapainoksi pyörässä on huippumoderni avaimeton käyttöjärjestelmä, ja satulan alla olevaan polttoainesäiliön korkkiinkin pääsee käsiksi sähköisellä napilla avattavalla satulan lukituksella.Virtanapin kääntö ja painallus, minkä jälkeen nelitahtimoottori herää henkiin käynnistysnapin painalluksella. Lähes sähkömoottorimaisen hiljainen käyntiääni ei varmasti häiritse herkkäunisempiakaan naapureita, jos pitää lähteä liikkeelle aikaisin aamulla tai palata kotiin myöhään illalla.Missä kytkinkahva?Hallintalaitteet poikkeavat normaalista siinä mielessä, että kytkinkahvaa ei ole lainkaan. Ratkaisu selittyy automaattikytkimen käytöllä. Vaihdekaaviokin on omanlaisensa, sillä vapaa on ylimpänä ja vaihteet pienimmästä suurimpaan löytyvät, kun vaihdepoljinta polkee alaspäin.Ajaminen on helppoa: vaihde polkaistaan silmään, ja Super Cub lähtee liikkeelle kaasua kääntämällä. Suuremmalle vaihtaminen sujuu pehmeämmin, kun samalla kääntää kaasun hetkeksi pois. Pienemmälle vaihtaessa moottorijarrutus tuntuu selvänä nykäisynä, vaikka yrittäisi kaasulla miten tasata kierroksia. Ykkösvaihde riittää 50 km/h -mittarinopeuteen, kakkonen 80:een ja kolmonen 105 kilometriin tunnissa.Parhaimmillaan Super Cub on lyhyehköillä matkoilla, ja keveytensä sekä helpon ajettavuutensa ansiosta sillä pujottelee mielikseen ahtaassakin kaupunkiympäristössä. Siellä Super Cub tuntuu suorastaan ripeältä, ja vielä kahdeksankympin rajoitusalueellakin pysyy hyvin liikenteen rytmissä mukana. Myötätuuleen satasen nopeusraja ylittyy, kunhan odottaa riittävän pitkään kaasu pohjassa, mutta vastatuuleen maaginen satasen raja jää rikkomatta. Analoginen nopeusmittari nousi koeajon aikana myötätuulessa korkeimmillaan 112 km/h -lukemaan.Jarrujen tuntuma on hyvä ja tehokin täysin riittävä suorituskykyyn nähden. Etujarrussa on lakisääteinen ABS-järjestelmä, mutta takajarru on perinteinen ja toimivaksi todettu rumpujarru vailla hienouksia. Jousituksessakaan ei ole turhia (lue: hintaa nostavia) säätöjä, mutta yhden hengen kuormalla Super Cub selvittää hidasteet ja tien muut epätasaisuudet mukavan pehmeästi, kunhan nopeuden pitää olosuhteisiin nähden järkevänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutus alle kaksi litraa sadallaSkootterimaisen ulkonäön vastapainoksi halkaisijaltaan isot pyörät tuovat vakautta ajoon. Kaarreajossa vakaus ja rauhallinen kääntyvyys yllättävät aluksi niin, että pyörä tekee jopa loivempaa kaarrosta kuin kuljettaja odottaisi.Koeajokulutus jäi 1,85 litraan sadalla, vaikka ajo ei ollutkaan taloudellisuuteen tähtäävää. Siten 3,7 litran tankillinen riittää noin 200 kilometrin matkalle. Nykyisellä bensiinin hinnalla sadan kilometrin polttoainekustannus jää noin 3,5 euroon.Super Cubin sympaattinen ulkonäkö ja hiljainen ääni ovat yhdistelmä, jolla kerää liikenteessä jatkuvasti hymyjä ja peukutuksia. Kuljettajallakaan ei ole valittamista, sen verran helppoa ja hauskaa Super Cubilla ajaminen on.Ulkonäön perusteella pyörää erehtyy helposti luulemaan mopoksi, jolloin niihin nähden hyvä kiihtyvyys ja sataseen nouseva huippunopeus yllättävät kanssaliikkujat helposti. Yksi mallin menestyksen avaimia on varmasti se, että ajaminen ei vaadi kytkimen käytön opettelua, ja vaihteistoa on lähes mahdoton saada rikki huolimattomallakaan käytöllä.Hankinta helppo perustellaHuonoja puolia saa hakemalla hakea. Ehkä perinteinen avaimellinen virtalukko olisi ainakin satunnaiselle käyttäjälle yksinkertaisempi omaksua kuin avaimeton käyttöjärjestelmä, mutta tämäkin on osittain makuasia. Huoltotöiden monimutkaisuudestakaan ei voi valittaa, sillä ilmajäähdytteinen moottori ei juuri kaipaa huolenpitoa normaaleja öljynvaihtoja ja ketjun voitelua lukuun ottamatta.Super Cubin hankintaa ei siis ole vaikea perustella. Se on helppokäyttöinen ja kaikille perheenjäsenille sopiva kulkuneuvo – toki sillä edellytyksellä, että kuljettajalla pitää olla vähintään kevytmoottoripyöräkortti. Super Cub vie vähän tilaa niin omassa pihassa tai autokatoksessa kuin matkan varrelle pysäköitäessäkin. Kulutuksen ohella käyttökulut ovat muutenkin minimissään, ja kilpailevat jopa sähköskootterien kanssa.Eikä yli 100 miljoonaa kappaletta myydyssä mallissa todennäköisesti enää ole ainakaan suurempia lastentauteja. Jos moottoripyörän hyvyyttä arvostellaan myyntilukujen perusteella, on Super Cubin oltava maailman paras moottoripyörä. Ainakin omassa luokassaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda Super Cub 125 Koeajetun auton hinta varusteineen 4 490 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, 4 vaihdetta, ketjuveto. Teho 7,1 kW (9 hv), 7500 r/min Vääntö 10,4 Nm (5000 r/min) Vääntö 10,4 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 109 kg, akseliväli 1 245 mm, tankin tilavuus 3,7 litraa. Rengaskoko: edessä 70/90-17, takana 80/90-17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen