11.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: onko Honda Super Cub 125 maailman paras moottoripyörä? Teksti Janne Huhtala Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 100 miljoonaa myytyä moottoripyörää ja 63 vuotta markkinoilla. Honda Super Cub 125 todistaa, että hyvää ei kannata muuttaa liian usein. Hyvää: avaimeton käyttö, helppokäyttöinen keskipakokytkin, polttonestetalous, klassinen ulkonäkö. Huonoa: automaattikytkimen nykäisy pienemmälle vaihdettaessa. 63 vuotta sitten esiteltyä Honda Super Cub -pyörää on myyty yli 100 miljoonaa kappaletta. Tämän maailman eniten valmistetun moottoripyörämallin kokonaismyyntimäärä on yli viisinkertainen verrattuna VW Kuplaan, joka ehti olla markkinoilla 65 vuoden ajan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vapauden symboli Moottoripyörää pidetään yleisesti suorituskyvyn ja vapauden symbolina. Vain 125-kuutioinen Super Cub ei seitsemän kilowatin tehollaan luo maailmoja syleilevää suorituskykyä, mutta vapautta se on tuonut ehkä useammalle ihmiselle kuin mikään muu ajoneuvo. Super Cub on nimittäin äärimmäisen suosittu muun muassa Aasiassa, jossa kätevä ja taloudellinen kaksipyöräinen on usein talouden ainoa moottorikäyttöinen kulkuneuvo. Honda tavoitteli aikanaan Super Cubin suunnittelussa helppoa ajettavuutta, käytännöllisyyttä, edullista hankintahintaa sekä mahdollisimman alhaisia käyttökustannuksia. Suosiosta päätellen valmistaja onnistui tavoitteissaan yli odotusten. Kaikista vuonna 1948 perustetun Hondan valmistamista moottoripyöristä Super Cub edustaa noin 30 prosenttia. Tämän päivän Super Cubin ulkonäkö on etupään levyjarrua ja valuvanteita lukuunottamatta lähes identtinen vuoden 1958 mallin kanssa. Koeajopyörässä jopa väritys oli täsmälleen sama, jota Honda käytti lanseerausvaiheessa. Huippumodernia tekniikkaa Sivuprofiililtaan Super Cub muistuttaa skootteria avorunkoineen. Tasaisen lattian sijaan kuljettajan jaloille on kuitenkin varattu jalkatapit, mikä tuo 17-tuumaisten pyörien ohella moottoripyörämäistä ajotunnelmaa. Perinteisen ulkonäön vastapainoksi pyörässä on huippumoderni avaimeton käyttöjärjestelmä, ja satulan alla olevaan polttoainesäiliön korkkiinkin pääsee käsiksi sähköisellä napilla avattavalla satulan lukituksella. Virtanapin kääntö ja painallus, minkä jälkeen nelitahtimoottori herää henkiin käynnistysnapin painalluksella. Lähes sähkömoottorimaisen hiljainen käyntiääni ei varmasti häiritse herkkäunisempiakaan naapureita, jos pitää lähteä liikkeelle aikaisin aamulla tai palata kotiin myöhään illalla. Missä kytkinkahva? Hallintalaitteet poikkeavat normaalista siinä mielessä, että kytkinkahvaa ei ole lainkaan. Ratkaisu selittyy automaattikytkimen käytöllä. Vaihdekaaviokin on omanlaisensa, sillä vapaa on ylimpänä ja vaihteet pienimmästä suurimpaan löytyvät, kun vaihdepoljinta polkee alaspäin. Ajaminen on helppoa: vaihde polkaistaan silmään, ja Super Cub lähtee liikkeelle kaasua kääntämällä. Suuremmalle vaihtaminen sujuu pehmeämmin, kun samalla kääntää kaasun hetkeksi pois. Pienemmälle vaihtaessa moottorijarrutus tuntuu selvänä nykäisynä, vaikka yrittäisi kaasulla miten tasata kierroksia. Ykkösvaihde riittää 50 km/h -mittarinopeuteen, kakkonen 80:een ja kolmonen 105 kilometriin tunnissa. Parhaimmillaan Super Cub on lyhyehköillä matkoilla, ja keveytensä sekä helpon ajettavuutensa ansiosta sillä pujottelee mielikseen ahtaassakin kaupunkiympäristössä. Siellä Super Cub tuntuu suorastaan ripeältä, ja vielä kahdeksankympin rajoitusalueellakin pysyy hyvin liikenteen rytmissä mukana. Myötätuuleen satasen nopeusraja ylittyy, kunhan odottaa riittävän pitkään kaasu pohjassa, mutta vastatuuleen maaginen satasen raja jää rikkomatta. Analoginen nopeusmittari nousi koeajon aikana myötätuulessa korkeimmillaan 112 km/h -lukemaan. Jarrujen tuntuma on hyvä ja tehokin täysin riittävä suorituskykyyn nähden. Etujarrussa on lakisääteinen ABS-järjestelmä, mutta takajarru on perinteinen ja toimivaksi todettu rumpujarru vailla hienouksia. Jousituksessakaan ei ole turhia (lue: hintaa nostavia) säätöjä, mutta yhden hengen kuormalla Super Cub selvittää hidasteet ja tien muut epätasaisuudet mukavan pehmeästi, kunhan nopeuden pitää olosuhteisiin nähden järkevänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kulutus alle kaksi litraa sadalla Skootterimaisen ulkonäön vastapainoksi halkaisijaltaan isot pyörät tuovat vakautta ajoon. Kaarreajossa vakaus ja rauhallinen kääntyvyys yllättävät aluksi niin, että pyörä tekee jopa loivempaa kaarrosta kuin kuljettaja odottaisi. Koeajokulutus jäi 1,85 litraan sadalla, vaikka ajo ei ollutkaan taloudellisuuteen tähtäävää. Siten 3,7 litran tankillinen riittää noin 200 kilometrin matkalle. Nykyisellä bensiinin hinnalla sadan kilometrin polttoainekustannus jää noin 3,5 euroon. Super Cubin sympaattinen ulkonäkö ja hiljainen ääni ovat yhdistelmä, jolla kerää liikenteessä jatkuvasti hymyjä ja peukutuksia. Kuljettajallakaan ei ole valittamista, sen verran helppoa ja hauskaa Super Cubilla ajaminen on. Ulkonäön perusteella pyörää erehtyy helposti luulemaan mopoksi, jolloin niihin nähden hyvä kiihtyvyys ja sataseen nouseva huippunopeus yllättävät kanssaliikkujat helposti. Yksi mallin menestyksen avaimia on varmasti se, että ajaminen ei vaadi kytkimen käytön opettelua, ja vaihteistoa on lähes mahdoton saada rikki huolimattomallakaan käytöllä. Hankinta helppo perustella Huonoja puolia saa hakemalla hakea. Ehkä perinteinen avaimellinen virtalukko olisi ainakin satunnaiselle käyttäjälle yksinkertaisempi omaksua kuin avaimeton käyttöjärjestelmä, mutta tämäkin on osittain makuasia. Huoltotöiden monimutkaisuudestakaan ei voi valittaa, sillä ilmajäähdytteinen moottori ei juuri kaipaa huolenpitoa normaaleja öljynvaihtoja ja ketjun voitelua lukuun ottamatta. Super Cubin hankintaa ei siis ole vaikea perustella. Se on helppokäyttöinen ja kaikille perheenjäsenille sopiva kulkuneuvo – toki sillä edellytyksellä, että kuljettajalla pitää olla vähintään kevytmoottoripyöräkortti. Super Cub vie vähän tilaa niin omassa pihassa tai autokatoksessa kuin matkan varrelle pysäköitäessäkin. Kulutuksen ohella käyttökulut ovat muutenkin minimissään, ja kilpailevat jopa sähköskootterien kanssa. Eikä yli 100 miljoonaa kappaletta myydyssä mallissa todennäköisesti enää ole ainakaan suurempia lastentauteja. Jos moottoripyörän hyvyyttä arvostellaan myyntilukujen perusteella, on Super Cubin oltava maailman paras moottoripyörä. Ainakin omassa luokassaan. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Honda Super Cub 125 Koeajetun auton hinta varusteineen 4 490 € Moottori Bensiinimoottori 124 cm³, yksisylinterinen ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori, 4 vaihdetta, ketjuveto. Teho 7,1 kW (9 hv), 7500 r/min Vääntö 10,4 Nm (5000 r/min) Vääntö 10,4 Nm (5000 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 780 mm, paino tankattuna 109 kg, akseliväli 1 245 mm, tankin tilavuus 3,7 litraa. Rengaskoko: edessä 70/90-17, takana 80/90-17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan