23.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 2008 GT on rohkea leijona, joka uskaltaa panna kampoihin isommilleenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 2008 GT:n korkea keula virnistää niin, että kulmahampaat näkyvät. Hyvää: kelpo tilat, vaivaton suorituskyky, varustelu. Huonoa: ajoasento, hitaat valikot, kiiltävät nappulat. Pikkuauton perusrakenteelle tehty korotettu crossover löytyy nyt jokaiselta valmistajalta, ja siinä luulisi olevan jo haastetta riittämiin. Mutta Peugeotin temppu, eli varustelun ja hinnaston ulottaminen kookkaampien kilpailijoiden ja samankokoisista autoista vaikkapa Audi Q2:n apajille on jo uhkarohkeaa. Tehtävää ei helpota mallin nimeäminen Peugeot 2008 GT:ksi, jonka asettamia oletuksia suorituskyvystä ja ajettavuudesta ei voitane korvata metallisilla polkimilla ja hienoilla tikkauksilla. Peugeotin satsaus omintakeiseen tyyliin jatkuu muotoilun lisäksi värimaailmaan ja ohjaamoratkaisuihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat tilatPeugeot 2008 on tiloiltaan oiva perheauto, neljä täysmittaista tavaroineen pääsee sovussa pitkänkin taipaleen. Ainoa muunneltavuutta lisäävä tekijä säädettävä tavaratilan pohja; ekstrakikkoja ei ole, ei edes kassikoukkuja.Peugeot on mieltynyt uuteen ohjaamojärjestelyynsä, joka löytyy pian kaikista mallisarjoista. Mittareita katsotaan pienen ratin yli, ja ajoasennon säätäminen on tavallista hankalampaa. Ratti täytyy pudottaa alimpaan asentoonsa, ja selkänoja nostaa melko pystyyn. Itse jään kaipaamaan vain ristiseläntukea, mutta kaikkien ajavien perheenjäsenten kannattaa suorittaa perusteellinen koeajo.Kolmiulotteinen mittaristoTotuttelua vaatii myös huippumallin virtuaalimittariston kolmiulotteisuus. Tärkeät tiedot nousevat paremmin esiin, mutta mittarinäyttöjen variaatioita voisi olla enemmänkin. Kojelaudan linjat ovat tyylikkäät ja materiaalit laadukkaita, mutta käytettävyys on kärsinyt.Kiiltävien nappuloiden symbolit erottuvat huonosti, ja nappulat ovat ronkeleita kosketukselle. Monia toimintoja hoidetaan isolta kosketusnäytöltä, joka on valikoiltaan verkkaisen puoleinen. Peugeotin mukaan mittariston sijainti ja kolmiulotteisuus voivat lyhentää kuskin reaktioaikaa puolikin sekuntia, mutta moninkertaisesti aikaa tuhraantuu nappuloiden ja näytön kanssa tuskaillessa.Kolmisylinterinen turbomoottori2008 GT on koko mallisarjan tehokkain: muissakin versioissa käytetystä 1,2-litraisesta turboahdetusta bensiinimoottorista on kiristetty 155 hevosvoimaa. Yhdessä kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa kulku on ennemminkin vaivatonta kuin kiivasta. Suorituskyvyn esiin kaivamiseksi kaasua pitää polkea syvään, ennen kuin automaatti suostuu käyttämään isoja kierroksia.Märällä pinnalla etupyörät sutaisevat helposti, eikö lisävarusteena tarjottavan tasauspyörästön lukon soisi kuuluvan tähän muutoin ylenpalttisesti varusteltuun versioon? Kolmipyttyisyys tuo vaimeaan äänitasoon urheilullista sointia. Bensaa paloi koeajossa 6,3 l/100 km.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehostusta nopeuden mukaanMoottorin tavoin myös alusta sopii paremmin leppoisaan cruisailuun. Keulan niiaus jarrutuksessa muistuttaa periranskalaisesta mukavuudesta, eikä edes sporttiversio ole liian topakka mukulakivetyksellä ainakaan kitkarenkailla.Pienillä nopeuksilla hervottoman kevyt ohjaus helpottaa kääntöympyrältään kankean auton pyörittelyä. Ohjaus petraa tuntoa ja tarkkuutta nopeuden kasvaessa. Keskialueeseen on saatu ryhtiä ja suoraa linjaa on helpompi vetää.Kaiken kaikkiaan Peugeot on hionut pikkuautomaiset ominaisuudet pois 2008:sta: auto pärjää hyvin isompienkin joukossa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot 2008 GT Puretech 155 EAT8 Hinta alkaen 33 333 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 796 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 114 kW (155 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Vääntö 240 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4300 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1550 mm, akseliväli 2605 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen